Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklinka i kök över diskbänk?  (läst 1453 gånger)

sulo1105

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Lerklinka i kök över diskbänk?
« skrivet: 17 jan-15 kl 19:57 »

Jag hade tänkt att kakla eller lägga mosaik över diskbänk med utgångspunkt från tolv mexikanska kakelplattor jag inköpt för en massa år sedan. Nu har dessa kakelplattor helt fel mått som inte går att klämma in med annat kakel eller mosaik.

Så kom jag på att jag kanske kunde lerklinka ytan i stället och trycka in dess mexikanska kakelplattor i stället.

När jag läst om lerklinkning framgår att den första strykningen ska vara ganska tjock.

Så min fråga är om det nödvändigt att det ska vara så tjockt eller om det kan räcka med bara ngn cm?

Och är det puckat har lerklinkning precis vid diskbänken?

Hälsningar,
Susanne
Drömmare...
...permakultur, integration, inre frid, trance, medborgarlön, antikapitalism, fest, omställning sommarstuga, frihet, m.m.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lerklinka i kök över diskbänk?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-15 kl 08:07 »
Om det är med lerklining som jag tänker mig så löser den sig väl av vatten? Kanske inte det bästa materialet att ha vid en diskbänk? 
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Lerklinka i kök över diskbänk?
« Svar #2 skrivet: 27 jan-15 kl 08:57 »
Om det är med lerklining som jag tänker mig så löser den sig väl av vatten? Kanske inte det bästa materialet att ha vid en diskbänk?

Jo, sådant bruk går att blöta upp och återanvända.

En putsyta vid diskbänken borde vara rätt besvärlig att hålla ren också, även om den görs i hållbarare bruk.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Lerklinka i kök över diskbänk?
« Svar #3 skrivet: 27 jan-15 kl 10:10 »
varför går det inte att använda ihop med annat kakel/klinker?  Mosaik går ju jättelätt att använda ihop med andra mått .  Själv har jag dekorkakel 15x15 kombinerat med 10x10 plattor, det är bara en fråga om att skära till bitar. jag gör även så på kundjobb och det handlar bara om att behärska verktygen.det är jättevanligt i sydeuropa att man skär in mindre plattor i större,lägger mönster m.m. i Sverige skall allting vara uniformt,rakt och strikt. tänk lite utanför boxen. 
tror nog det mest handlar om oerfarenhet. Ulf

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Lerklinka i kök över diskbänk?
« Svar #4 skrivet: 27 jan-15 kl 18:19 »

tror nog det mest handlar om oerfarenhet. Ulf

Jo, annars hade väl inte vederbörande frågat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

705 gäster, 3 användare (1 dolda)
malarmaster, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser