Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saftkokning  (läst 5973 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Saftkokning
« skrivet: 15 sep-16 kl 12:52 »
Jag kokar min saft i saftmaja, men utan socker, det tar jag i efteråt. I många recept står det att man ska koka upp saften först, och sen ha i socker och koka upp igen. Men det borde väl funka lika bra att ha i sockret från början och bara koka upp en gång...? Känns som lite onödigt arbete annars.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Saftkokning
« Svar #1 skrivet: 15 sep-16 kl 13:40 »
Jag blandar alltid bär/frukt och socker när jag kokar saft i "majan". Funkar utomordentligt, snabbt och lättsamt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Saftkokning
« Svar #2 skrivet: 15 sep-16 kl 13:50 »
Blir det inte socker kvar i bärmassan då?

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Saftkokning
« Svar #3 skrivet: 15 sep-16 kl 14:47 »
 Jo lite grann, men det blir så lite bärmassa kvar, så jag tycker det är värt "svinnet".

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Saftkokning
« Svar #4 skrivet: 15 sep-16 kl 15:40 »
Jag sätter till sockret efter att ha mätt upp saften från Majan, ner med socker och saft en större gryta, kokar upp och skummar under tiden, tror att skummet gör att saften håller sämre.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saftkokning
« Svar #5 skrivet: 16 sep-16 kl 11:10 »
Jag blandar alltid bär/frukt och socker när jag kokar saft i "majan". Funkar utomordentligt, snabbt och lättsamt.

Eftersom jag brukar göra storkok, vill jag ha natriumbensoat. Därför måste jag ändå mäta och koka upp saften i gryta.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Saftkokning
« Svar #6 skrivet: 16 sep-16 kl 21:58 »
Jag kokar utan socker i bärmassan i majan, sockret häller jag sen direkt ner i den heta saften när saften är klar. Kokar inte upp, bara vispar lite så att sockret löser sig. Så har jag gjort i alla år.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saftkokning
« Svar #7 skrivet: 17 sep-16 kl 10:49 »
Jag kokar utan socker i bärmassan i majan, sockret häller jag sen direkt ner i den heta saften när saften är klar. Kokar inte upp, bara vispar lite så att sockret löser sig. Så har jag gjort i alla år.
Hur vet du hur mycket socker det ska vara?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Saftkokning
« Svar #8 skrivet: 17 sep-16 kl 13:37 »
Hur vet du hur mycket socker det ska vara?

Jadu.... Jag har alltid höftat. Känner först lite med en slev hur djupt med saft det är... sen bara häller jag, rätt i! Vispar runt lite med sleven så att sockret löser sig i den heta saften och sen är det bara att tappa upp och frysa. :)

Kan tyvärr inte ge mer precisa instruktioner för ... det finns inga.  :-[

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saftkokning
« Svar #9 skrivet: 06 nov-16 kl 14:23 »
Tack för alla svar! Men ännu har jag inte fått svar på min ursprungliga fråga.  ;) Spelar det nån roll om man kokar upp saften först, innan man häller i sockret? Tycker det verkar onödigt att koka upp två gånger.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Saftkokning
« Svar #10 skrivet: 06 nov-16 kl 14:26 »
Som jag skrev så häller jag bara sockret direkt ner i den heta saften, utan att koka saften varken innan eller efter. Vattnet som ångar bären/frukten är det enda som kokar.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saftkokning
« Svar #11 skrivet: 06 nov-16 kl 14:53 »
Tyvärr är jag inte lika våghalsig som du.  ;) Jag måste ha recept att slaviskt följa.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

 

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Saftkokning
« Svar #12 skrivet: 06 nov-16 kl 15:25 »
Haha, jag är en rebell! ;D   

KateODay

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Saftkokning
« Svar #13 skrivet: 15 jun-17 kl 09:35 »
Jag tillhör nog också saftrebellerna. I med sockret och koka en gång bara! :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Saftkokning
« Svar #14 skrivet: 15 jun-17 kl 10:20 »
Tack för alla svar! Men ännu har jag inte fått svar på min ursprungliga fråga.  ;) Spelar det nån roll om man kokar upp saften först, innan man häller i sockret? Tycker det verkar onödigt att koka upp två gånger.

Sockret löser sig ju utan att man kokar upp en andra gång, men svampsporer avdödas effektivare med ett andra uppkok. Om det verkligen behövs beror dels på vad man kokar för saft (rabarber och äpple ger t x känslig saft medan t ex svartavinbär inte ger känslig saft) och vilken sockermängd man använder och om man använder ytterligare konserveringsmedel eller ej.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Saftkokning
« Svar #15 skrivet: 07 jul-17 kl 15:56 »
Sockret löser sig ju utan att man kokar upp en andra gång, men svampsporer avdödas effektivare med ett andra uppkok. Om det verkligen behövs beror dels på vad man kokar för saft (rabarber och äpple ger t x känslig saft medan t ex svartavinbär inte ger känslig saft) och vilken sockermängd man använder och om man använder ytterligare konserveringsmedel eller ej.

Tack för det!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser