Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SMULTRRON ÅR I ÅR!!  (läst 9835 gånger)

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« skrivet: 01 jul-11 kl 15:02 »
Ut i skogar och promenera längs diken osv,massor massor med smultron i år! ;D
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #1 skrivet: 01 jul-11 kl 15:08 »
Är redan på väg ut genom dörren! Några trevliga smultronrecept kanske kunde lämpa sig i tråden, om det inte anses som kapning...? Annars är de förstås goda som de är med eventuellt lite glass till. Mums.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #2 skrivet: 01 jul-11 kl 15:13 »
..frys in dom i isbitar och ha i drinkar :-) koka sylt,gör en paj, men absolut godast som dom är... möjligen med grädde och våfflor till :-)
...eller varför inte lägga dom direkt i sprit och låta det stå och dra......
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #3 skrivet: 01 jul-11 kl 15:32 »
Det är ju sällan man får ihop så mycket smultron så man kan göra något av dem, ett år lyckades vi göra en paj, den var underbar, med lösvispad grädde till!

Kan man göra någon slags likör eller något sådant av smultron? Kan det bli gott? Och i så fall hur?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tingeling

  • Inlägg: 393
    • -
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #4 skrivet: 02 jul-11 kl 22:21 »
Ja jisses...vad smultron det finns  :P. Underbart  :D
Kan man göra smultronsylt tro? Tänk att ha det till pannkakorna t.ex mitt i vintern...mums.
Har någon ett recept? Eller kan man göra samma som till jordgubbar kanske? Jag har bara
hittat recept på rårörd smultronsylt.
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #5 skrivet: 02 jul-11 kl 22:26 »
Kokar man sylt på smultron blir sylten vidrig så man ska nog göra råröd om man ska göra sylt. Har för mig att det är uppvärmningen som ger beska frön.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 12:26 »
Jag gjorde smultronsylt igår på nyplockade smultron och den blev jättegod! Har plockat ännu en liter idag för att göra mer sylt. Gjorde bara efter vanligt syltrecept med en del socker, två delar bär, natriumbenzoat på slutet.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 13:15 »
Vi har precis plockat och slukat en liter!  :D

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 13:23 »
Hur mycket som helst! Och blåbär!
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 19:24 »
Nettis! Får redigera mitt tidigare inlägg, när sylten var nygjord igår var den mycket god men idag vid provning är den besk... fortfarande helt ok smakmässigt, men beskan är inte så kul. Kan inte någon lägga upp receptet på kallrörd smultronsylt? Hur konserverar man den bäst om man ändå inte vill ha den i frysen?
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 19:38 av djurskydd »
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 19:58 »
Underbart gott! Har just ätit SMULTRONPARFAIT för första gången!

Smultronparfait

300 g smultron, strö över en dl socker och låt safta sig över natten i kylskåp

Dagen efter:
Vispa 3 ägg och en halv dl socker vitt och pösigt i bunke
Vispa 3 dl grädde i en annan bunke
Rör ihop grädden med äggblandningen försiktigt med slickepott
Låt smultronen rinna av i sil, tillsätt dem sedan i bunken (saften som rinner av är god för sig!)
Vispa 3 äggvitor i en separat bunke, så hårt att du kan vända bunken utan att de rinner ut
Vänd ned äggvitorna i smultronsmeten, försiktigt!
Häll i form, gärna veckad sockerkaksform, täck med plastfolie och in i frysen i ca 5 h

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 22:08 »
Här växer JÄTTE stora smultron i mängder efter landsvägen ! Men  bara efter landsvägen   :-\    Hur farligt kan det vara att äta dem...   ???

Tantiz

  • Inlägg: 46
    • Södermanland
    • Lantis tantiz
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #12 skrivet: 07 jul-11 kl 23:39 »
Har gjort smultron glass två gånger i sommar. Det blir så gott och känns så lyxigt att man nästan blir knäpp ;D
Även ogräs är grönt!!!!!

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #13 skrivet: 08 jul-11 kl 07:28 »
Här växer JÄTTE stora smultron i mängder efter landsvägen ! Men  bara efter landsvägen   :-\    Hur farligt kan det vara att äta dem...   ???

Tja... Man äter ju knappast några jättemängder smultron ändå, så... Att njuta nåt extravagant gott av smultronen tror jag inte man dör av;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #14 skrivet: 08 jul-11 kl 10:31 »
Jag mixade smultron i lite sprit och socker som vi frös in och sen serverade i ett glasvitt vin,gärna med lite kolsyratvatten för det blir ju lite starkt för hjärnan annars :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #15 skrivet: 08 jul-11 kl 10:56 »
Nettis! Får redigera mitt tidigare inlägg, när sylten var nygjord igår var den mycket god men idag vid provning är den besk... fortfarande helt ok smakmässigt, men beskan är inte så kul. Kan inte någon lägga upp receptet på kallrörd smultronsylt? Hur konserverar man den bäst om man ändå inte vill ha den i frysen?

Jag har också kokat smultronsylt för nåt år sen och den blev inte god alltså. Men som kallrörd blir den säkert supergod. Det verkar ju finnas hur mycket smultron som helst utom i min hästhage där de aldrig vill mogna..

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #16 skrivet: 18 jul-15 kl 14:49 »
I år verkar det också vara ett smultronår.
Vill tipsa om en himmelsk god saft man kan göra. Har hittat på receptet själv.
Som några har påpekat i tråden så skall man inte koka smultronen. I detta receptet tillsätts dom när vattnet svalnat av.

6 klasar fläderblom
1 l kokande vatten
4 dl smultron
4 - 5 styck jordgubbar
3 dl socker
Koka upp vattnet och rör i sockret. Lägg i flädern efter en stund och smultron och jordgubbar ännu lite senare när det svalnat av något. Låt stå svalt i ett dygn. Sila, njut. Jag använde vita smultron men det går så klart lika bra med röda.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #17 skrivet: 18 jul-15 kl 15:37 »
Ja, mängder med smultron i år. Men 4dl vet jag inte om jag orkar plocka  ;D

Taxen1

  • Inlägg: 3
    • Gästrikland
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #18 skrivet: 12 feb-16 kl 16:20 »
Hej!                                                                                                                                                                                                      Trevlig tråd :) Jag har en liten odling med smultron(rugen ca:700st) hemma på tomten,den ger ca70kg smultron om året:) Jag ska öka på det lite mer till sommaren. Det går utmärkt att styckfrysa bären och den ger bra smak när dom är frysta. Nu i år 2016 ska jag försöka att göra smultronmarmelad av en del bär....

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
SV: SMULTRRON ÅR I ÅR!!
« Svar #19 skrivet: 13 feb-16 kl 08:38 »
Hej!                                                                                                                                                                                                      Trevlig tråd :) Jag har en liten odling med smultron(rugen ca:700st) hemma på tomten,den ger ca70kg smultron om året:) Jag ska öka på det lite mer till sommaren. Det går utmärkt att styckfrysa bären och den ger bra smak när dom är frysta. Nu i år 2016 ska jag försöka att göra smultronmarmelad av en del bär....

Har du smultronen i eget land då, eller har du placerat plantor "här och där"?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 7 användare
fri, uzie, tuslus, skogskälla, Joakim Östlund, Jon.b, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser