Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om tomatplantor sträckt sig..  (läst 3905 gånger)

Caroline

  • Inlägg: 46
    • Närke
Om tomatplantor sträckt sig..
« skrivet: 27 mar-12 kl 11:51 »
...kan de någonsin återhämta sig? En del av mina sträckte sig rejält (så att vissa till och med ligger ned) precis efter uppkomst. De skulle flyttats över från det varma mörka rummet men det glömdes bort. Är det lönt att odla dem vidare eller borde jag bara kasta dem?

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 11:58 »
Det som är fantastiskt med tomater är att man kan plantera om dem nästan hur djupt som helst, och de får nya rötter utefter hela stammen! Du behöver alltså plantera om dem, med stammen nere under jorden. Är stammen väldigt lång kan man försiktigt till o med snurra den i krukan, så att man inte behöver så hög kruka. På med jord+vatten, och sen blir det många nya rötter i jorden och du får en planta som sedan står väldigt stadigt när den planteras ut!

Tänk på att nu ha plantan ljusare, annars drar den iväg lika mycket igen!

hoppas det går bra!

Det man vill är ibland något annat än det som är.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 12:01 »
Tror inte det är något problem. Jag brukar rädda dem genom att plantera ner dem väldigt djupt (de bildar rötter på stammen), uppbindning och massor av ljus.

Om du ändå ska slänga dem så kan du ju testa det här (som jag inte har testat själv): knipsa av en rejäl bit av den rangliga plantan ovanför ett bladfäste, ställ ljust och hoppas på att det kommer upp ett nytt skott ur bladfästet som kan bli ny och mer kompakt huvudstam.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 12:02 »
Ojdå, Elmi hann före... Jaja, dubbla likadana svar stärker ju bara svaret. :P

Caroline

  • Inlägg: 46
    • Närke
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 12:26 »
Okej, trodde att de trots att man planterade om dem djupt blev skadade i sin utveckling och blev svaga plantor med låg skörd.

Elmi

  • Inlägg: 345
  • Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #5 skrivet: 30 mar-12 kl 21:11 »
tvärt om, de får en väldigt stadig rot. och detta gäller tomater.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Krollilja

  • Inlägg: 182
  • Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #6 skrivet: 04 apr-12 kl 14:05 »
... stjäl tråden lite... mina tomatplantor är inte så rangliga kanske, har planterat om dem en gång, men väldigt små. Typ 3 cm höga, men med två bladpar (alltså det första + ett lite mer utvecklat). Tror ni det blir något med dem? Kan man hjälpa dem på traven lite?

De är sådda i såjord i pappkrukor, står i värsta solläge med extra lampa på kvällen.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #7 skrivet: 04 apr-12 kl 14:43 »
... stjäl tråden lite... mina tomatplantor är inte så rangliga kanske, har planterat om dem en gång, men väldigt små. Typ 3 cm höga, men med två bladpar (alltså det första + ett lite mer utvecklat). Tror ni det blir något med dem? Kan man hjälpa dem på traven lite?

De är sådda i såjord i pappkrukor, står i värsta solläge med extra lampa på kvällen.

Står de fortfarande bara i såjord? Den är ganska näringsfattig, så gödsla ordentligt med ex hönsgödsel eller ditt eget.

Krollilja

  • Inlägg: 182
  • Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #8 skrivet: 04 apr-12 kl 15:52 »
Aha, provar det! Tack  :)

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Om tomatplantor sträckt sig..
« Svar #9 skrivet: 05 apr-12 kl 22:20 »
...kan de någonsin återhämta sig? En del av mina sträckte sig rejält (så att vissa till och med ligger ned) precis efter uppkomst. De skulle flyttats över från det varma mörka rummet men det glömdes bort. Är det lönt att odla dem vidare eller borde jag bara kasta dem?
ett år fick jag plantorna väldigt rangliga. då fick jag ett tips av min morbror som gick ut på att jag planterade plantorna som liggande L, dvs knappt 1/5 av plantan ovanför jord och resterande 4/5 låg lodrätt i bädden. blev hur bra som helst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser