Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankor i damm?  (läst 1218 gånger)

Zeb Nilsson

  • Inlägg: 4
    • -
ankor i damm?
« skrivet: 21 mar-15 kl 18:42 »
Tjena, jag bor mitt ute i skogen på min jaktmark, och har ca 200 meter från mitt hus till en damm som är ca 40 meterlång och 10 meter bred med vass och öppet vatten, jag tänkte att det kunde va roligt med några tam ankor i den och funderar på att göra lite flottar,ett ankhus och så klart mata där, dock får jag inte sätta upp nät för bonden, tror ni att ankorna kommer hålla sig där eller vandra iväg till närmaste granne, 300 meter bort över fältet"
Vilken ankras vet jag inte än, men lutar åt myskankor för köttets skull om där blir smått i sommar,
Mvh, 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor i damm?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-15 kl 19:20 »
Om du matar dem och i övrigt ser till att de trivs, så blir de dig trogna. De är lite som hundar, så om grannen har några söta myskhonor så kan dina drakar flyga över för en liten flört ;D

Du måste få dem att fatta att de bor hos dig först. Vet inte hur lång tid det tar, men några dagar får du nog lägga ned på invänjningen.


Lycka till, de är kul ;D

Zeb Nilsson

  • Inlägg: 4
    • -
SV: ankor i damm?
« Svar #2 skrivet: 21 mar-15 kl 19:49 »
Tack för svaret :) tanken va att dom skulle hålla sig nere på åkern i dammen och inte vandra upp till huset där jag bor XD

 

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: ankor i damm?
« Svar #3 skrivet: 27 mar-15 kl 22:02 »
Ankor i damm...
Jag skulle nog välja en ankras, och inte myskand, om jag ville ha dem i dammen. Åtminstone så är min erfarenhet den, att ankor fungerar som gräsänder, dvs de gillar att ligga och simma runt i vattnet hela dagen, medan myskisarna inte alls har samma behov att simma. Mina myskhonor kan ta ungarna med sig och simma, men det är inte för simmandets skull, utan för att förflytta sig över vattnet till en ny plats att leta mask och sniglar på. De vuxna myskhannarna däremot kan på sin höjd vada ut i vattnet så långt de bottnar (dvs till ca 10 cm djup) för att tvätta sig lite, kanske en eller två gånger per vecka, inte oftare.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ankor i damm?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-15 kl 10:25 »
Våra myskankor är nog vid eller på dammen minst ett par timmar, oftast uppemot halva dagen. Men sedan är de på upptäcksfärd, och de håller sig helst inom en radie på 60-70 meter från oss (dammen ligger ca 50 meter från ytterdörren). Så utan att känna till andra ankor, så misstänker jag att siken har rätt.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser