Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jinma 504  (läst 3033 gånger)

Övergården

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Jinma 504
« skrivet: 26 feb-17 kl 16:00 »
Hej alla traktor kunniga.

Vi spejar lite på en begagnad Jinma 504 4wd å undrar lite vad de som har/ har haft en tycker om dem. Vi känner oss lite osäkra då "Kina traktorer" har lite dåligt rykte men alternativet för oss är en Japan i samma eller mindre storlek å dubbla priset.

Någon som har erfarenheter, rekommendationer om denna traktor.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Jinma 504
« Svar #1 skrivet: 26 feb-17 kl 21:05 »
Finns en på granngården och har jobbat på etta ställe som köpte flera stycken. Verkar vara riktigt dålig kvalite på maskinerna, är du inte glad för att skruva bör du nog leta vidare. Verkar vara svårt med reservdelar också, vilket tycks behövas ofta.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Jinma 504
« Svar #2 skrivet: 26 feb-17 kl 21:22 »
De jag känner till som köpt nya sådana "traktorer" har bara negativa erfarenheter. Då undrar jag mig hur en köpare av en begagnad skulle säga efter ett tag...? Allting på marknaden har ett pris, och ett pris man upplever som lågt brukar ofta betyda just dålig kvalité.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jinma 504
« Svar #3 skrivet: 26 feb-17 kl 21:59 »
Jag träffade en kille ute i skogen som körde med en sådan istället för en fyrhjuling, och han var nöjd. Men felen kanske inte kommit än ;)

Har du tittat på den här sidan?  http://traktortema.se/traktorer/index.html

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Jinma 504
« Svar #4 skrivet: 26 feb-17 kl 22:31 »
En begagnad Massey-Ferguson 35 eller 135 eller 148 eller Fordson Dexta eller Volvo BM 320 eller 400 eller Ford 2000 eller 3000 eller International 414 eller 434 eller någonting liknande är sannolikt ett bättre köp.
Skruva får du göra vad du än köper för billigtraktor men jag skruvar hellre med en maskin som åtminstone var välbyggd och fungerande när den lämnade fabriken än med en som redan från början är dåligt byggd och dåligt konstruerad.
Dessutom finns det reservdelar att köpas till de här gamlingarna.

Jag har aldrig ägt någon kinatraktor men efter att ha tittat på ett par stycken så där ytligt fick jag ett starkt intryck av att konstruktören inte var nykter på hela tiden när han konstruerade de där traktorliknande tingesterna. Sannolikt betalades lönen i risbrännvin.
Tillverkningskvaliteten och driftssäkerheten lär inte heller vara någonting att skryta med men jag har bara osäkra källor till de påståendena så det kan vara elakt förtal.
Det sägs allmänt maskinfolk emellan att man vanligen är tvungen att tillverka sina egna reservdelar till kineserna......... men jag vet inte vad det ryktet grundar sig på......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Jinma 504
« Svar #5 skrivet: 27 feb-17 kl 07:52 »
Nicket Övergården antyder att traktorn ska användas till någon form av bonneri, jordbruk eller odling eller skogsjobb. Om du berättar mer exakt vad du tänker göra med traktorn, kan du få mer konkreta köpråd.

/skräptanten, moderator och traktorägare
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Jinma 504
« Svar #6 skrivet: 27 feb-17 kl 08:26 »
Vi har en Jinma 244E som vi köpte ny för 6 år sedan och den har gått snart 600 timmar. Eftersom traktorn är så pass liten så har den fått gå hårdare än vad man egentligen borde utsätta den för. T ex många timmar med nästan fullt varv för att driva grävaggregat och lika många timmar med att flytta lera och sten med överlastade skopor både fram och bak.

Ja, vi har haft en del som har behövt lagas. Mer än man skulle önska, men ungefär lika ofta som grannarna med moderna traktorer. Skillnaden är att jag har kunnat fixa allting själv med hjälp av telefonsupport från importören, reservdelar som kommit inom några dagar och i något fall med lite svetshjälp, medan grannarna ofta varit tvungna att ta ut reparatörer som byter kretskort och liknande. I ärlighetens namn hade vi nog också sluppit något missöde om vi hade varit duktiga och gått över bultar och liknande i enlighet med rekommendationen i serviceboken.

Nu när det börjar bli dags att byta till en större traktor har vi sneglat på Jinma 504 från samma importör men har väl slutligen kommit fram till att vi nog bör gå upp till runt 100 hk för att vara säkra på att vi klarar framtida behov. Lösningen ser därför ut att vi får hyra stor traktor av grannen när det behövs och fortsätter köra den lilla vid alla uppgifter den klarar av. Då den lilla slutligen lämnar oss, ifall det händer innan vi själva lämnar in, så är 504an definitivt ett möjligt alternativ då den fortfarande är tillräckligt liten för att inte vara alltför otymplig t ex vid harvning av ridhus.

Däremot har jag mycket svårt att tänka mig att vi skulle köpa en begagnad Jinma. Skillnaden räknat i kronor mellan vad folk verkar vilja ha för begagnade Jinmor på blocket och nypriset (senaste priset jag fick på en ny vägregistrerad 504E med lastare och hytt var 130.000 kr) är alldeles för liten. Bättre då att få en helt ny maskin så att man kan räkna med att importören är villig att hjälpa till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, William, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser