Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfödda kaninungar  (läst 24791 gånger)

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
Nyfödda kaninungar
« skrivet: 26 jan-10 kl 10:41 »
Vi har nu fått våran första kull kaninungar men tyvärr så hade vi det för kallt i ladugården så de överlevde inte natten. Vi misstänkte att det skulle bli för kallt för de men vi ville inte flytta på ungarna. Kaninungarna var inte heller väntade så vi hade inte planerat någon smart lösning ifall de skulle födas på vintern.
Så nu undrar jag hur ni brukar gör  om era kaniner föder på vintern och ni har det lite för kallt i ladugården, har ni några smarta lösningar och erfarenheter? Jag är tacksam för alla råd, då jag helst vill hålla mina kaninungar vid liv!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #1 skrivet: 26 jan-10 kl 10:58 »
Det har inte med kylan att göra. Sköter mamman sig och gör ordentligt bo, så överlever de i minus tio utan problem. Det kan å andra sidan vara 20 grader varmt och de fryser ihjäl också.

Hade mamman boat ordentligt med päls? Första kullen? Något som stört?
Landsflykting i storstan...

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #2 skrivet: 26 jan-10 kl 11:20 »
Jaså! Hon hade samlat ihop en del halm och lagt en del av "päls" där så det såg ju ändå rätt okej ut.  Nej hon har fått tidigare kullar men hos en annan ägare, så jag har inte kunnat se hur hon sköter sig som förälder, men vi tyckte på kvällen när vi matade djuren att hon verkade lite frånstötande till sina ungar, hon satt så långt bort från de, men det kanske bara var av ren tillfällighet?
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

BlueDeville

  • Inlägg: 175
    • Skåne
    • Busebo
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #3 skrivet: 26 jan-10 kl 11:41 »
Jag har en kull med ungar nu & den föddes mellan jul & nyår. Det var kallt redan då men det har gått fint utan prob trots - 17 vissa nätter. Boar bara honan ordentligt klarar dom sig. Hon har en bolåda som hon lagt ungarna i & det enda jag gjort är att se till att hon haft mkt halm. Buren står utomhus & inget är isolerat alls utan det sköter hon fint själv med halmen. Nu skuttar ungarna runt fast det e svinkallt  ;D
Kanske var inte din hona i skick nog för att kunna ta hand om en kull just nu. Testa igen till våren.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #4 skrivet: 26 jan-10 kl 11:43 »
Nu är det här inte optimalt såklart, men jag fick en kull kaninungar som föddes i december utomhus i en fd fasanvoljär. Kaninerna har ett hus med halm i, helt oisolerat och när kylan och bistra vinden kom bestämde jag att ta in kaninerna i stallet och upptäckte då boet när jag lyfte på hustaket. Då var ungarna nyfödda så jag lät de bo kvar ute och trodde aldrig de skulle överleva! Vi har precis som övriga landet haft sträng kyla med ner till - 28 C i flera dagar. Honan måste skött sig exemplariskt och jag la lite extra halm ovanpå boet och i huset så idag skuttar tre kaninungar runt i voljären. De är nu ca 5 veckor och fina i hull och temperament  :) Honan däremot är lite ruggig i pälsen och har tappat vikt så hon får extra med mat nu för att äta upp sig igen. Det sliter att föda upp ungar mitt i vintern!
Till saken hör oxå att jag trodde honan var steril då hon bott i långa omgångar med olika hanar men aldrig blivit dräktig. Men tji fick jag!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #5 skrivet: 26 jan-10 kl 11:47 »
Tips! kaninungar som frysit ihjäl kan ni sälja som reptilföda.. då går inget till spillo....
Fjäderfän och kaniner

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #6 skrivet: 26 jan-10 kl 12:36 »
Tips! kaninungar som frysit ihjäl kan ni sälja som reptilföda.. då går inget till spillo....

Jag matar katterna...
Landsflykting i storstan...

 

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #7 skrivet: 26 jan-10 kl 17:50 »
Ja då får vi se om det dyker upp någon hungrig reptil!
Honan ser för övrigt ut att vara i sitt livs form.
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #8 skrivet: 26 jan-10 kl 22:09 »
Släpp in henne till hannen igen nu på en gång, kaniner brunstar samma dygn de föder.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #9 skrivet: 27 jan-10 kl 07:38 »
Jajemen hon har redan sällskap igen.
Dessutom fick vi precis reda på att hon är förstföderska vilket nog gjorde sitt till det dåliga omhändertagandet.
Nästa kull ska vi dock vara betydligt försiktigare och se att hon verkligen bryr sig om och ger di.
Tack för tipsen!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Viopet

  • Inlägg: 121
    • Västergötland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #10 skrivet: 31 jan-10 kl 10:37 »
Min hona fick också ungar mellan jul och nyår. Hon var förstföderska men skötte om sina ungar exemplariskt. Hon bor utomhus men fick en massa halm att boa med. Dock hade hon ingen bolåda utan boade i ett hörn. Våra burar är vind och väderskyddade men inte isolerade.
Så det är bara att göra ett nytt försök för vädret är nog inga problem för din kanin.

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #11 skrivet: 31 jan-10 kl 11:41 »
grimbart: Var hittar jag kontakterna som vill köpa reptilföda och hur mycket är rimligt att ta betalt?

Zandra

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #12 skrivet: 31 jan-10 kl 11:45 »
http://www.shr-herp.com/index.html

Här hittar du länkar till dem som finns nära dig. Vad du ska ta betalt vet jag inte. Du kan ju även sälja via någon djuraffär som har reptiler.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Nyfödda kaninungar
« Svar #13 skrivet: 31 jan-10 kl 14:22 »
förr när jag hade ormar så var priserna såhär:
levande mus 15kr
död mus 10kr
levande råtta,marsvin 25kr
död råtta,marsvin 15kr
 och det var på det billigaste stället! ibland var man tvungen att betala 45kr för en mus i zoo affären...
 
Fjäderfän och kaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 5 användare
xaelanar, peterm, ärt, Gröfre Slissing, Trolle_85

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser