Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vete till utegrisar  (läst 3195 gånger)

Familjen Magnusson

  • Inlägg: 17
    • Närke
Vete till utegrisar
« skrivet: 27 feb-15 kl 16:22 »
Hejsan!

Jag har kommit över billigt vete och undrar om det behöver blandas ut med korn? hur mkt isåfall.
Krossas eller malas?
Hur länge håller maten om man förvarar det slutet i plastunnor?
Tacksam för tips.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vete till utegrisar
« Svar #1 skrivet: 27 feb-15 kl 16:25 »
Foder till grisar skall krossas...
Fjäderfän och kaniner

Familjen Magnusson

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Vete till utegrisar
« Svar #2 skrivet: 27 feb-15 kl 17:13 »
Ok, varför skall det krossas?

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Vete till utegrisar
« Svar #3 skrivet: 27 feb-15 kl 18:11 »
De har svårt att smälta/tillgodogöra sig hel säd...
krossad eller mald säd har kort hållbarhet (om man ska äta det själv, folk verkar tycka det är ok med härsket mjöl)

I liten skala i brist på kross kan man grodda säden.. då tas det upp till och med bättre än krossat/malt..
jag hade hinkar och backar med hål i botten.. staplade och vattna uppifrån ett par gånger per dag.. rikligt med vatten som kommer åt alla korn annars ruttnar det..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Familjen Magnusson

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Vete till utegrisar
« Svar #4 skrivet: 27 feb-15 kl 20:08 »
Jo, att dom inte skall ha hel säd, det har jag förstått.
Det jag undrade var om dom ska äta malt eller krossat. Vilket som är bäst för grisarna?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vete till utegrisar
« Svar #5 skrivet: 27 feb-15 kl 20:48 »
Till kreatur ska det krossas och till grisar ska det malas.

Familjen Magnusson

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Vete till utegrisar
« Svar #6 skrivet: 27 feb-15 kl 21:44 »
Den ena säger krossa och den andra mala, hoppas att fler svarar så man kanske blir lite klokare ;) Hoppas även att få svar på de andra frågorna.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Vete till utegrisar
« Svar #7 skrivet: 27 feb-15 kl 22:26 »
Ursäkta, läste på telefonen och antog att du fråga om hel säd eller ej.
malning är att rekommendera, går åt energi smälta annars, och en del åker igenom osmält, men viss funkar det med krossning.
.
Hade det vart lika bra att krossa hade  industrigrisarna fått kross, det går åt mindre energi att krossa.

Vete rekommenderas med MAX 50% av spannmålsgivan. Groddar du kan du öka andelen tilll 80 %

Hel säd kan förvaras ett par tre år i torrt och bra utrymme.. se till att den är riktigt torr om du har den i slutet kärl och tänker förvara den länge.. risk för kondens (mögel) och härskning av fett om det är för fuktigt
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

 

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vete till utegrisar
« Svar #8 skrivet: 27 feb-15 kl 22:52 »
Jag menade det samma. Man ska ej ge helt spannmål. Mala eller krossa. I industrin mals det för att ge jämnare näring.. Med kross kan det bli olika näring pga skalen vad jag förstått. Malet dammar mer och ger sämre hållbarhet...men näringen tas upp bättre. Grisars magar är lika våra.
Kornkross ger var och varannan bonde sina grisar ..sällan man hör något annat..
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Vete till utegrisar
« Svar #9 skrivet: 28 feb-15 kl 07:04 »
Vi maler allt till våra svin ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Familjen Magnusson

  • Inlägg: 17
    • Närke
SV: Vete till utegrisar
« Svar #10 skrivet: 28 feb-15 kl 18:45 »
Tack ska ni ha för era svar :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser