Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinka som är fryst håller hur länge?  (läst 25819 gånger)

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
Skinka som är fryst håller hur länge?
« skrivet: 22 dec-14 kl 21:23 »
Tjena! Jag hittade en julskinka som legat i frysen sedan förra året då jag köpte den. Den gick ut 2014 01 30 men som sagt den har legat fryst. Frågan är kan jag tina upp den, griljera och äta som julskinka utan att bli sjuk?
Hälsningar snål Micke
Hälsningar från Michael

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Skinka som är fryst håller hur länge?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-14 kl 22:32 »
För gris brukar man säga max 6 månader som lagringstid (fryst), men nog har jag ätit det som varit äldre än så.
Beror mycket på hur det är packat också, rimmat, extremt fett, och hur kallt man har i frysen.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skinka som är fryst håller hur länge?
« Svar #2 skrivet: 22 dec-14 kl 22:53 »
Det är ingen risk alls att du blir sjuk. Möjligen kanske den kan verka lite frystorkad eller, i riktigt svåra fall, aningen tranig eller härsken som följd av att det har börjat uppstå fria fettsyror i den. Med stark senap till går den säkert ner även om den skulle vara i sämre skick än jag tycker att den borde behöva vara efter ett år i frysen.

Lucky luke

  • Inlägg: 245
  • The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
SV: Skinka som är fryst håller hur länge?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-14 kl 01:59 »
Då kan jag uppdatera lite. Skinkan var en ekologisk skinka som köptes inför förra julen. Jag tinade upp den, griljerade den och........åt upp den. Inga problem. Blev inte sjuk, smakade underbart.
Hälsningar från Michael

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Skinka som är fryst håller hur länge?
« Svar #4 skrivet: 29 dec-14 kl 12:33 »
Då kan jag uppdatera lite. Skinkan var en ekologisk skinka som köptes inför förra julen. Jag tinade upp den, griljerade den och........åt upp den. Inga problem. Blev inte sjuk, smakade underbart.

Kul att det smakade!

Om den låg i orginalförpackningen så hjälpte säkert det en hel del. Vaccad och riktigt tjock plast fördröjer åldrandet ganska rejält.

En skinka som legat ett år en vanlig tunn plastpåse, sk. "fryspåse", riskerar att smaka som ett frystorkat genomsnitt av allt annat i frysen.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Skinka som är fryst håller hur länge?
« Svar #5 skrivet: 29 dec-14 kl 13:36 »
Hej!
En av mina grannar plägar köpa någon extra skinka, eller, om det blir en över ; brukar så frysa in den / dem och ha såsom julskinka nästa jul, och de smakar bra, kan jag intyga!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser