Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomkål - Utmaning!?  (läst 1858 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Blomkål - Utmaning!?
« skrivet: 17 aug-17 kl 20:33 »
Nu håller jag på med att planera och förbereda odling till nästa säsong. Tänkte ge mig på att odla blomkål!? Har kollat lite handboken och det verkar lite klurigt......omtåliga rötter, huvuden som inte ska ha för mkt sol och andra kålväxter ska hållas på avstånd för att undvika korspollinering......bla. Men inget som avskräcker mig och tänker ändå försöka. Men hur klurigt är det? Odlar du blomkål? Håller på att se ut ett läge här hemma och jag undrar om dom ska ha mkt sol? Skugga? Gillar inte värme - Är det unga plantor eller äldre? Om man odlar i söderläge räcker det med kålnät/fiberduk eller måste jag också ha skuggväv (för ömtåliga huvuden)? Jord, näring o. annat har jag bra koll på men inte just dessa frågor......JO - OM det blir korspollinering (odlar andra kålväxter) vad händer då? Uteblir huvudet då eller får jag en brysselkål istället....!? ;D En sak till.....den är 2 årig - kan den stå kvar i landet o. klara sig med täckning eller är det bara om man tar in plantan i typ en tunnel?

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Blomkål - Utmaning!?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-17 kl 23:50 »
Risken för korspollinering behöver du inte tänka på om du inte planerar att ta frö. Jag har odlat blomkål i två år nu, så jag har inte jättemycket erfarenhet. Men jag tycker inte det är svårare än broccoli, vilket hos mig har betytt att förra sommaren gick det jättebra med båda, i år inte alls. Båda bildade små huvuden tidigt och sedan raskt i blom.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Blomkål - Utmaning!?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-17 kl 23:54 »
(där gick svaret iväg innan jag var klar)

Förra året stod kålen på en soligare plats än i år, skuggväv har jag inte använt, däremot är jag noggrann med kålnät.


Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Blomkål - Utmaning!?
« Svar #3 skrivet: 18 aug-17 kl 11:25 »
Risken för korspollinering behöver du inte tänka på om du inte planerar att ta frö. Jag har odlat blomkål i två år nu, så jag har inte jättemycket erfarenhet. Men jag tycker inte det är svårare än broccoli, vilket hos mig har betytt att förra sommaren gick det jättebra med båda, i år inte alls. Båda bildade små huvuden tidigt och sedan raskt i blom.

Postat med Alternativ.nu´s app
Ja duk får man använda till all kål om man vill ha maten ifred! Jo jag förstår att dom tydligen också går i blom lätt.....men man får väl välja sort som ör benägen att gå sent....Fast i handboken här står det att dom inte gillar för hög värme.....så det är klart att dom drar igång blomning istället..... Vilka sorter odlar du då?? Ahhaa......vad dum jag är, självklart gäller det om jag ska ta frön men nä det hoppar jag över än så länge....även om jag strävar efter självförsörjning så är det nästa steg för mig. Vet inte ens hur/om jag lyckas odla än mindre hur jag tar frön! ;D Vilket läge tror du passar bäst? Är sol viss del av dagen bättre eller mer skuggig plats? Antar att dom inte ska stå i rent söderläge!?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Blomkål - Utmaning!?
« Svar #4 skrivet: 18 aug-17 kl 12:35 »
Med blomkål får man vara påpasslig.  Först ser man ingenting. Men innan man vet ordet av är där ett jättestort huvud som måste tas omedelbart.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Blomkål - Utmaning!?
« Svar #5 skrivet: 18 aug-17 kl 12:48 »
Läget har jag inte tänkt så noga på, men nästan hela min köksträdgård skuggas mitt på dagen av ett stort garage. I år hamnade kålen närmast väggen, alltså fler skuggtimmar än förra året. Och jag vill minnas att det var en både varmare och soligare sommar förra året, så det verkar inte vara så kinkigt ändå. I år var det ju jättekalla nätter med frost flera gånger långt in i maj, jag tror det var det som ställde till det för min del. Kanske i kombination med att plantorna var stressade pga stora snigelangrepp. Kanske plantorna inte heller var i bästa kondition när de kom ut, de fick egentligen vänta alltför länge i alltför små krukor pga av platsbrist. Allt pga den kalla våren.

Nästa år kommer kålen att hamna på det allra skuggigaste stället, blir det en normal vår då så kan jag kanske uttala mig mer säkert om vad som funkar... 😊

Postat med Alternativ.nu´s app


Lageshus

  • Inlägg: 80
    • Småland
SV: Blomkål - Utmaning!?
« Svar #6 skrivet: 18 aug-17 kl 12:52 »
Visstja, du frågade om sorten. Early Snowball X. Och broccolin var nog Ramoso Calabrese.

Postat med Alternativ.nu´s app


borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
Färgad blomkål
« Svar #7 skrivet: 10 sep-20 kl 14:14 »
Blomkål finns i färgerna lila, rosa, grön, gul och orange.

Växtsäsongen varierar från 60 till 90 dagar.

Blomkål tåler en nattemperatur av minus tre grader. I Skåne går det ibland att skörda blomkål i december.

Odlar Du färgad blomkål ?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Blomkål - Utmaning!?
« Svar #8 skrivet: 10 sep-20 kl 15:42 »
Jag har odlat blomkål i många år, de sorter jag odlat har varit tåliga och lättodlade. Det blir alltid en massa larver på bladen, i år har det varit extra mycket. Det har inte varit så stort problem eftersom blomkålshuvudet sällan är intressant för larverna. Så ja, det är en växt jag tycker du ska prova. Men som sagt- håll koll och skörda hellre för tidigt än för sent. För när dom stuckit ut näsan blir dom fort dåliga.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Frida Hagman, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser