Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Plantera om" ostronskivling  (läst 1781 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
"Plantera om" ostronskivling
« skrivet: 20 apr-16 kl 20:50 »
Köpte på skoj ett "svamphus", dvs en liten sats för att kunna odla ostronskivling. I paketet ingick mycel, halmpellets och en påse att odla i. Enligt beskrivningen ska det gå att få tre skördar av svamp. Samtidigt står det i beskrivningen att en kan ympa mycelet på stubbe eller kapad trästam av lövträd. Det ska göras efter första skörden. Det är det senare jag funderar över. Någon som gjort något liknande?

Skulle det gå att ympa mycelet i en gammal björkstubbe på tomten? Skulle den kunna  klara sig flera säsonger, alltså kan den övervintra? Eller kan man göra på något annat sätt, t.ex. tillsätta mer halmpellets och få svampen att fortsätta att de skördar? Någon som har erfarenhet, tankar eller bara allmänt kunnande i frågan?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: "Plantera om" ostronskivling
« Svar #1 skrivet: 20 apr-16 kl 21:52 »
Vi upptäckte i höstas att det växte ostronskivlingar på en del av (balsam)poppel stubbarna på vår tomt. Skivlingarna växte längs kanterna nerifrån och uppe längs stubbarnas kanter. Stubbarna är i varierande ålder 3-4-5 år gamla. Vet ju inte om svamparna kommer tillbaka på samma ställe nu i höst.
Prova att ympa vetja  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser