Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hitta fjällnära?  (läst 1507 gånger)

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
Hur hitta fjällnära?
« skrivet: 21 sep-14 kl 10:00 »
Går i hushållskotankar, och pga litet mjölkbehov och inte allt för stor plånbok för foder så kommer det nog bli en fjällnära när den tiden är inne. Men hur hittar man som nybörjare rätt bland linjer och djur? Vill ju ha en liten lättfödd individ, med ganska liten mjölkmängd (hänger ju ihop med föregående) men framförallt ett trevligt temperament. Har träffat ett par fjällnära på 4h gård som var trevliga djur, men de var inte ett dugg mindre än de fjällkor jag varit i kontakt med, bara fläskigare (de mjölkades inte).
Sedan det här med 1 eller två. Jag har verkligen bara behov av en ko, så ko + kalv skulle vara det bästa. Räcker det om de går med andra djur i hage på dagarna, eller bör jag skaffa två kor?

pany

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Hur hitta fjällnära?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-14 kl 21:47 »
Hej. Vi har en korsningskviga av fjällnära o jersey. Hon är liten och väldigt social o kommer nog inte ge särskilt mkt mjölk. Den blandningen kan jag verkligen rekomendera som hushålsko. Finns   bild här på forumet på vår älskade Avatar om du vill se.




skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hitta fjällnära?
« Svar #2 skrivet: 23 sep-14 kl 13:22 »
Ett vinnande koncept för den som vill köpa fjällnära kreatur, är att ta kontakt med den registerförande föreningen för fjällnära kor, den heter Äldre Svensk Boskap. Här har du lite fina bilder från deras hemsida:
http://www.myllan.nu/boskap.nu/fjallnara_foto.html
Deras genbanksansvariga kan hjälpa dig att hitta lämpliga djur som är till salu, och även sätta ihop bra avelspar om du vill ha egen tjur! Du bör ha två vuxna kor, eftersom det inte går att förlita sig på att det alltid finns en kalv där som kan hålla sin mamma sällskap.
(Men om du inte vill ha så mycket mjölk, och inte vill göra åt så mycket foder, kanske två getter vore bättre ;) ? www.allmogegeten.se )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Hur hitta fjällnära?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-14 kl 18:10 »
Haha, get går tokbort. Jag är för kär i min trädgård ;)
Men jag har en liten flock med åsnor, kan inte det räcka för en ko under den tiden då en ev tjurkalv måste separeras från mamman och nästa kommer. Tjur är inte aktuellt utan det blir semin eller köra kossan till granntjuren vart den nu finns :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hitta fjällnära?
« Svar #4 skrivet: 24 sep-14 kl 13:09 »
Ja, alla människor är olika, jag brukar föredra att ha getterna i hagar  ::) .
Svårt att säga om en ko har något utbyte av att umgås med åsnor, det är inte säkert. Jag hade nog velat ha (minst) 2 kor på stadig basis för att de inte skulle behöva vara ensamma. Var närmsta fjällnära granntjur finns kan genbanksansvariga på föreningen tala om för dig!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Hur hitta fjällnära?
« Svar #5 skrivet: 25 sep-14 kl 01:35 »
Ja, alla människor är olika, jag brukar föredra att ha getterna i hagar  ::) .

Fast vad människor föredrar betyder väldigt lite inget alls, om getterna föredrar något annat såsom ägarens trädgård.  ;D

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur hitta fjällnära?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-14 kl 12:32 »
Nu är detta inte så vanligt förekommande här hemma, men finge jag välja har jag hellre förrymda getter i trädgården än förrymda kor. Men det är jag, det...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Hur hitta fjällnära?
« Svar #7 skrivet: 30 sep-14 kl 17:42 »
Du kan också finns fjällnära via annan förening:
http://www.fjallko.se

Lycka Till! Hoppas du finner vad du söker! :-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

803 gäster, 5 användare (1 dolda)
von tratt, javill, Elitsliraren, nyhem

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser