Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Demontera AGA-spis  (läst 8055 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Demontera AGA-spis
« skrivet: 26 mar-11 kl 23:02 »
Hej alla förståsigpåare!

Vi ska demontera vår gamla AGA-spis under våren och söker nån som har ideer på hur man går tillväga.

Den måste plockas isär för att kunna bäras ut, dels för att den är stor och dels för att den är TUNG.

Isoleringen består av delvis asbest så den måste demonteras, inte demoleras. Att sanera kökets gamla plankgolv (och resten av huset för den delen även om man tejpar för dörrhål) från asbest så rent att bebis kan fortsätta krypa runt där vet jag inte om det är möjligt eller skulle kännas tryggt. Dessutom finns det efterfrågan på både delar och hela spisar.

Jag har fått tag på en inscannad monteringsanvisning, borde funka att följa den baklänges så att säga?

Behöver att dunderrecept på rostlösning också, svåråtkomliga bultar och muttrar och mycket rost på sina ställen. Tänkte man kunde föregå en del av problemen redan nu genom att behandla med rostlösare.

Nån med erfarenhet får gärna bistå med goda råd.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #1 skrivet: 26 mar-11 kl 23:22 »
För att få loss fastrostade skruvar och muttrar brukar "kommersiella" rostlösare i sprayburk vara många gånger bättre än alla hemgjorda recept. Vad de än innehåller så är de baserade på tunnflytande oljor som har förmågan att krypa in överallt.
För att underlätta jobbet för rostoljan bör man stålborsta bort så mycket rost som möjligt från den synliga delen av gängan först. Om det är en lång rostig skruvände som muttern måste skruvas förbi så kan det löna sig att rensa gängan med ett gängsnitt.
Värm gärna muttrarna kraftigt med t ex varmluftpistol eller gasollampa innan rostoljan sprayas på.  Och låt rostoljan verka länge, rucka lite på muttrarna någon gång per dag och kolla om de verkar vilja lossna, spraya på mer rostolja osv.
Använd väl passande verktyg så att inte muttrar och skruvskallar dras runda, om en mutter är ohjälpligt fastrostad kanske det är enklare att dra av skruven än att försöka få den att röra på sig. Skruvar går ju lätt att ersätta med nya när spisens nya ägare ska skruva ihop den.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #2 skrivet: 26 mar-11 kl 23:53 »
Har Googlat "rostlösare" sen jag postade förra inlägget och hittat en del tips. Dock ofta medel som man inte hittar i vanliga butiker.

Kombinationer av värme på muttrar, kyla på skruvar, krypand oljor, PTFE-tillsatser m.m.

En del är nöjda med Biltemas grejer, andra tycker det är skit. En del är övertygade om att Coca-Cola är det bästa...

Har några veckor på mig så jag kan prova lite olika medel och dra lite försiktigt i bultar och muttrar och se om det händer nåt.

Grannen är bilmek, han kanske har nåt dundermedel i gömmorna. Hoppas det för han ska byta mina gamla bromsar snart!  ;)

Vargerik

  • Gäst
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #3 skrivet: 27 mar-11 kl 00:17 »
Se om du kan få tag på Kroil oil, helt magiskt bra.

Sen kommer inget

Inget..

Omega rostlösning

Inget..

WD40

5-56 är totalt värdelöst. Totalt.

När jag rev dän en vedspis där jag misstänkte fanns asbest såg jag till att med jämna mellanrum spraya en vattendimma mer en blomspruta för att förhindra att det dammade. Åsså nosskydd förstås.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #4 skrivet: 27 mar-11 kl 11:54 »
Coca cola och liknande fungerar för att lösa upp rost på plana ytor, men den kan inte alls krypa in i gängor och hjälpa till att få loss fastrostade skruvar. Dessutom smörjer den inte.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #5 skrivet: 16 apr-11 kl 21:02 »
Nu står spisfan på en pall 5 meter utanför köksdörren.

Med fyra små domkrafter, en massa träkilar, handslägga och mejsel kunde vi lyfta den trots att botten var nergjuten ca 5 cm under golvnivå. Sen baxad vi under gamla vattenrör jag hittad bakom ladan och kunde rulla den så sakta genom köket. Lite meck vid första tröskeln, sen vrida 90 grader och över en tröskel till.

Den gick igenom köksdörren med några mm marginal. 

Rullade sen ner den för en ramp av två kraftiga bjälkar direkt på pallen.

Voila!  ;D

Får se hur den kommer vidare därifrån, förhoppningsvis kan man komma till med en liten lastmaskin.

 

Wizard

  • Inlägg: 151
    • Arrendegården
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #6 skrivet: 16 apr-11 kl 21:33 »
Jag utgår från att den skall monteras upp igen!?!?!

De är riktiga slitvargar och helt underbara att laga mat på!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #7 skrivet: 16 apr-11 kl 21:41 »
Jag utgår från att den skall monteras upp igen!?!?!

De är riktiga slitvargar och helt underbara att laga mat på!

Den är till salu så jag hoppas nån, som har användning av den, vill ha den.  :)

Inte så kul att elda med koks, känns lite "omodernt", och att elda den med ved är något omständigt.

Du bor visst inte så långt bort, är du spekulant så hör av dig.

Wizard

  • Inlägg: 151
    • Arrendegården
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #8 skrivet: 16 apr-11 kl 21:53 »
Den är till salu så jag hoppas nån, som har användning av den, vill ha den.  :)

Inte så kul att elda med koks, känns lite "omodernt", och att elda den med ved är något omständigt.

Du bor visst inte så långt bort, är du spekulant så hör av dig.
Vilken modell är det?
Är den komplett?

Vilken prisbild hade du tänkt dig?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #9 skrivet: 17 apr-11 kl 12:42 »
Vilken modell är det?
Är den komplett?

Vilken prisbild hade du tänkt dig?

Två ugnar och två plattor. Beige emalj, hällen grön. Det är väl den vanligaste modellen tror jag.

Ja, den är komplett. Inkl. påfyllningstratt, asklåda, sprittändare. Lite rostig invändigt.

Det är ett lite udda objekt så det är svårt att uppskatta värdet, men jag har sett annonser, allt mellan 5- och 12.000:- beronde på skick.

Återkommer med bilder, kanske i kväll.

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #10 skrivet: 02 maj-11 kl 10:32 »
Här är AGA:n!

http://www.blocket.se/simrishamn/AGA_spis_33451151.htm?ca=23_13&w=0

/Vitis fru, som gärna vill ha bort spisen från citronmelissan...

Höns, stickning och pelargoner

Tweter

  • Inlägg: 1
    • Närke
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #11 skrivet: 04 maj-11 kl 22:14 »
Hej!
SNubblade över dina frågor runt AGA spisen och finner det viktigt att kommentera.

Det är inte asbest i din spis utan kiselgur, som närmast kan liknas vid nermald täljstenskamin. Därav bl.a. den goda värmehållningen. Att använda ex ansiktsmask vid arbete är naturligtvis ändå rätt.

Det inte lämpligt att elda med ved i din modell, som med de runda isolerhuvarna avslöjar att det är en koksmodell. Ved typen har bl.a. Fyrkantiga huvar eller lock.

Det är möjligt att bygga om spisen för eldning med exempelvis gasol, men kanske inte för varierats-bruk pga driftkostnaden.
Skulle du ha problem med försäljningen, så kan jag vara intresserad av reservdel, främst termometern.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #12 skrivet: 21 nov-14 kl 13:56 »
Beträffande otrevliga ämnen i AGA-spisar så förekommer det asbest som isolering vid vissa detaljer i spisen, även om huvuddelen av isoleringen är ofarlig kiselgur.  Man ska också se upp med en termostatstyrd dragregulator som tydligen innehåller en hel del kvicksilver.

Bra beskrivningar av den spistypen finns på http://runeberg.org/tektid/1929a/0588.html samt http://runeberg.org/tektid/1937a/0458.html , några följande sidor på vardera stället.

 

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Demontera AGA-spis
« Svar #13 skrivet: 26 nov-14 kl 11:25 »
Nu var ju det här en väldigt gammal tråd som poppade upp, men...

Runt spisplattorna mot hällen låg ett gråaktigt fibermaterial som jag skulle gissa var asbest.

Spisen skickades till en gubbe i Umeå och jag fick 6000:- för den. Han skulle elda den med ved men jag vet inte mer om hur det gick för honom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser