Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu vill SLV förbjuda all försäljning/förmedling av opastöriserad mjölk.  (läst 23274 gånger)

Moses77

  • Inlägg: 1
    • Öland

Naturligtvis finns det också positiva effekter med THC från hampa (medicinsk odling tillåten i flera Amerikanska delstater)

Tycker det bör sägas att det är positiva effekter för folk med allvarliga sjukdomar!..för en fullt frisk person finns det inte någon hälsovinst. Att börja äta starka mediciner som frisk medför ju inte bättre hälsa, snarare tvärtom.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Köpte lite grottlagrad Gruyere från Schweiz. Gjord på opastöriserad mjölk. En extra hälsosam känsla, som kanske delvis beror på att den är opastöriserad.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Livsmedelsverket kom för några veckor sedan med meddelandet att de ändrat sitt förslag ang den opastöriserade mjölken. Nu vill de inte längre totalförbjuda gårdsförsäljning av sådan mjölk, men däremot vill de försvåra det mycket:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Reviderat-forslag--sma-mangder-opastoriserad-mjolk-far-saljas-pa-lantgarden/
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

  • Inlägg: 3488
SLV kräver spårbarhet = registrering och att konsumenterna vid försäljning skall informeras om riskerna med opastöriserad mjölk. Erfarenheterna från epidemierna  med opastöriserad mjölk i Finland visade just att konsumenterna helt saknade information om riskerna med opastöriserad mjölk

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Fast i Finland kan en köpa opastöriserad mjölk i vanliga mataffärer, va? Då tenderar folk att tro att det är helt riskfritt. (Vilket den råa kycklingen storartat motbevisat, tusentals blir sjuka varje år efter att ha ätit dåligt tillagat kycklingkött...)

Idag är sista dagen för den som vill mejla in ett remissvar på Livsmedelsverkets förslag, kom igen, gott folk, gör era röster hörda:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Om-oss/Remisser/Remisser-fran-Livsmedelsverket/Remiss-forslag-till-andring-av-Livsmedelsverkets-foreskrifter-LIVSFS-200520-om-livsmedelshygien-Dnr-44592010-Svar-senast-1-juli-2014/
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

  • Inlägg: 3488
"Nio personer, förskolebarn och medföljande vuxna, i Västra Götaland har insjuknat i campylobacter efter ett besök på bondgård i slutet av april. "

"Samma bakteriestam som har infekterat de sjuka personerna har även påvisats hos gårdens nötkreatur och alla sjuka som deltagit i utredningen har druckit opastöriserad mjölk från gården."

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Opastoriserad-mjolk-sannolik-orsak-till-campylobacterutbrott-pa-forskola/

campylobacter växer inte i den opastöriserade mjölken (de finns där redan från början), men eftersom den infektiva dosen är liten (vanligen < 1000 bakterier) så hjälper det inte att t ex ha en perfekt kylkedja!

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
Då börjar väl ropen snart skalla att bonden måste ställas till ansvar...

För visst måste väl NÅGON ha ansvaret??
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

kurt

  • Inlägg: 3488
Nej, juridiskt sett har det inte begåtts några fel när mjölken serverades, grundproblemet är ju bara åter att folk inte är medvetna om riskerna. Eller rättare sagt så har lantbrukaren inte begått något fel, däremot så borde ju förskolepersonalen kunna hållas ansvariga för sin okunskap.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
Hej!
Största risken m opastöriserad mjölk är Listeria- förra veckans listeria i Danmark kan användas som exempel-----
mvh/Bosse

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
Hej!
Största risken m opastöriserad mjölk är Listeria- förra veckans listeria i Danmark kan användas som exempel-----
mvh/Bosse

Kommer nog att bli mer sånt i takt med att fler vill köpa opastöriserat, småskaligt osv, samtidigt som baskunskaperna i livsmedelshantering sjunker.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Jag saknar sansade bedömningar av fördelar jämfört med nackdelar med opastöriserat respektive pastöriserat. Det är för mycket larmsnack. För mycket typ "Det är den eller den mikroorganismen. I värsta fall kan man bli jättesjuk eller dö." OK, det är relevant information, men måste sättas in i sitt sammanhang. Hur stor är risken? Vad kan man göra för att förebygga? Och sen som sagt: eventuella fördelar med opastöriserat. En del tycks vilja hävda att fördelarna inte finns. Jag är inte tillräckligt insatt men tenderar att lyssna mer på dem som hävdar fördelar. Samtidigt tycker jag nog för min egen del att t.ex. Gammaldags mjölk är en bra produkt som drickmjölk: lågpastöriserad och ohomogeniserad. Men mycket dyrare än vad det skulle kunna vara att handla direkt av bonden. Och hur är det om man vill göra egen ost? Eller som sagt ostkaka. Där tycks finnas fördelar med opastöriserat, åtminstone för vissa osttyper.

Det vore t.ex. intressant att höra mer om Listeriarisken. Hur stor är den? Hur kan den förebyggas?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
Problemet är ju att anhängarna av opastöriserat lätt glömmer det sansade och det blir ett oerhört tryck på att det är totalt ofarligt.
Då drunknar alla som försöker påpeka att det kan finnas vissa risker och att man bör veta vad man håller på med. Och då får vi två hårt polariserade sidor i debatten, vilket är onödigt.

När det gäller ost och ostkaka så får man ju fundera lite över tillagningen, och då ser man ju att ostkaka är totalt ofarlig att tillaga av opastöriserad mjölk eftersom den körs minst en timme i ugnen sen.
Ostar däremot som inte har blivit upphettade till mer än 40 gr kan ju vara en risk, och har också talats om när det gäller listeria.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Polariseringen är inte bra (från någon sida).

Det du säger om ostkaka är intressant. Kan ju ses som ett argument att viss försäljning av opastöriserad mjölk borde tillåtas.

När det gäller osttillverkning från opastöriserad mjölk, så förmodar jag att man måste ha bra mjölk, bl.a. när det gäller Listeriaförekomst.

Hur är det med risker med färskost, kortlagrad respektive långlagrad ost? Hårdost jämfört med mjukare ostar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Risken med listeria är direkt kopplade till djurhållningen och hygienen i samband med mjölkningen i detta fallet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
vad menar du med 'i detta fallet' ? 

De fall som var i Danmark nu nyss var ju i smörgåspålägg.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
vad menar du med 'i detta fallet' ? 

De fall som var i Danmark nu nyss var ju i smörgåspålägg.


Exact.   vi pratar om mjölk i detta fallet och inget köttpålägg.   Dvs i detta fallet är det riskerna vid hanteringen av mjölken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
En riskfaktor för listeria är utfodring med osyrat ensilage. Listeriabakterierna trivs nämligen fint i de osyrade balarna, men om en tillsätter något surt ensileringsmedel blir pH-värdet för lågt för att bakterierna ska kunna överleva. De kräver även viss fukthalt, så utfodring med hö betraktas som säkert ur listeriasynpunkt.
Om jag har förstått saken rätt är listeria en jordbakterie, så det är mycket svårt att inte få med den när en skördar sina vallar. En bör även tänka på hur en förvarar sina balar, de bör inte ställas direkt på marken, utan på något skyddande underlag. Ensilageplast är inte helt tät, ens om en drar många varv, så det kan vandra upp diverse otrevligheter från marken. Pratade med grannen om detta, och hen kliade sig i huvudet och konstaterade att det var nog sant, eftersom det alltid är de balar som legat längst ner som får kasseras för att det är nån skit med dem.

Vad gäller risken att bli allvarligt sjuk av att konsumera opastöriserad mjölk torde den ligga på promillenivå, om en ser till de dokumenterade fall som Livsmedelsverket alltid kommer dragandes med. Säkert får en och annan mjölkdrickare ränneskita utan att uppsöka läkare, men då är det knappast så allvarligt heller.

Ostkaka är helt säkert att äta även om den är gjord på opastöriserad mjölk, eftersom färdiggräddad ostkaka håller en temperatur på över 90 grader, och det är det inga baciller som överlever. Färskost är värre, eftersom den ofta har en hel del vassle kvar, och den söta vasslen är bakteriernas älsklingsmat. Lagrade, torra ostar kan vara bättre, eftersom de inte innehåller någon nämnvärd vassle och vissa bakterier (men inte alla) inte överlever långtidsförvaring i kyla. 
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Vad gäller ensilering och syratillsats: Jag har varit med om att ensilera utan att tillsätta syra. Vi vidtog dock vissa åtgärder för att underlätta självjäsning. Vad jag minns var det tillsats av gröpe och melass, noggrann packning i plansilo, samt ingen förtorkning. (sistnämnda dock ej optimalt) Nog verkade det som det blev surt alltid.

Jag förmodar att ju torrare grönmassan är, och ju sämre den packas, desto större är risken att det kommer med för mycket luft och för lite fukt. Ensilerar man i plastbalar förmodar jag att packningen blir sämre. Är det också jord med ökar förstås risken för feljäsning, men det brukar man ju försöka undvika.

När man mjölksyrar grönsaker sätter man ju i allmänhet inte till extra syra.

Jag förmodar att riskerna har ökat i och med att man använder allt mer ensilage och mindre hö.

Jacob.

  • Inlägg: 27
    • Skåne
Ang risk så varierar den med allmänhällsan som så ofta annars. En sak är risken för att insjukna, den andra är risken vid sjukdom.
En gravid som får listeria har en mycket stor risk att förlora barnet eller svåra komplikationer. Lika så är små barn och äldre, de klassiskt riskgrupperna, betydligt mer sårbara om de drabbas av listeria.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Egen erfarenhet för ca 10 år sen: I en livsmedelsaffär demonstrerade en lantbrukare med egen småskalig mejeriverksamhet sina produkter. Där fanns bl.a. färskost, som var gjord på opastöriserad mjölk. Första gången var den mycket god, bland det bästa jag ätit. Andra gången var den inte lika god och dessutom fick jag en störning i matsmältningen som tog nån dag innan den gått över. Tredje gången han var där talade jag om det för honom. Han försökte då vifta bort det med att det var naturlig variation. Sen handlade jag inte mer av honom och han demonstrerade kanske inte heller sina produkter mer i den affären.

Jag tycker detta är ett intressant exempel på både möjligheter och risker med opastöriserade produkter.

Färskost hör kanske inte heller till de lämpligare produkterna att marknadsföra som opastöriserade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare
javill, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser