Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalv som har juver  (läst 1269 gånger)

Fageräng

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
kalv som har juver
« skrivet: 24 aug-16 kl 22:04 »
Jag har en fjäll(nära) kvigkalv som redan vid någon månads ålder hade antydan till ett juver. Hon går med sin mor och diar så hon är förstås tjock och rund. Nu är hon ca 5 månader och juvret är ganska stort, motsvarande som en kviga i slutet av dräktigheten. Jag vet säkert att hon inte är betäckt eftersom jag just nu bara har hondjur. Kan det vara enbart en fettdepå, är det något hormonfel eller vad kan man tänka sig?

 

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: kalv som har juver
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 22:31 »
Har du klämt och känt på juvret?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: kalv som har juver
« Svar #2 skrivet: 25 aug-16 kl 08:30 »
Flugor kan sprida smitta. Det kallas då för kvigmastit. En granne här hade en jerseykviga men inga andra nöt så det var garanterat ingen dräktighet. Men kvigan bildade ett juver med mastit som övergick i kallbrand och kvigan fick nödslaktas.

Det kan även bildas juver om kvigan har cystor på äggstockarna.

Be veterinär kolla både och

Fageräng

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: kalv som har juver
« Svar #3 skrivet: 27 aug-16 kl 21:37 »
Tack för tankar och tips!

Juvret är mjukt, inga hårda delar och hon är heller inte irriterad på något sätt när jag klämmer och känner. Det borde väl vara delvis hårt (och kanske även lite varmt) om det var mastit?

Får ta ut veterinären. Men när kan man undersöka äggstockarna? Bör de inte vara ungefär runt ett år i alla fall?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser