Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?  (läst 56964 gånger)

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #80 skrivet: 22 nov-13 kl 19:24 »
En film på kvarnen till hushållsassistenten, i kvarnen finns hel ekologisk Råg från Saltå Kvarn.

Första malningen. Maler man två gånger blir det som rustikt rågmjöl.

https://drive.google.com/file/d/0B7qClAm5m4rgQm9CeVpuaTNwbmc/edit?usp=sharing

Jag lägger upp högupplösta bilder i ett Album.

Gilbert

  • Gäst

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #82 skrivet: 22 nov-13 kl 19:56 »
Såna här har jag och de har gått finfint i 35 år
http://www.blocket.se/vasterbotten/Koksmaskin_50729776.htm?ca=2&w=1
Till kvarnen har jag givetvis köpt ny kniv och nya skivor
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #83 skrivet: 23 nov-13 kl 04:20 »
Lazy link to album.
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=557


Kross av torr säd till t ex foder i mindre mängder (grov inställning) går fort och effektivt.
Jag skall provbaka DN's Supernyttiga rågbullar på det rustika finmalda rågmjölet och se hur det blir.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #84 skrivet: 23 nov-13 kl 08:55 »
Jag skulle absolut köpa begagnat! Kolla Blocket! Där kan kan få en jättebra maskin med massor av tillbehör till bråkdelen av priset av en ny. Då kan man kosta på sig lite halvnödvändiga tillbehör som man inte hade tyckt var värda priset om man skulle köpa nytt. Köp en klassisk maskin med stor degbunke, det är mitt råd. Det blir bökigt om man vill baka bröd och degen inte kan jäsa i den bunke som hör till maskinen.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #85 skrivet: 23 nov-13 kl 17:47 »
Kolla om du kan låna en assistent av någon granne?

Men vad är det för slags maskin och vad är det för fel på den? På Electrolux från 50- och 60-talet är det mycket vanligt att drivremmen hoppar av, då går motorn men degbunken rör sig inte. Man får skruva loss bottenplåten för att sätta dit remmen. Orsaken till detta är att motorns gummiupphängningar har tappat formen så att motorn har ställt sig snett, och har remmen väl hoppat av en gång får man räkna med att det händer fler gånger tills man har gjort något åt motorupphängningen.

Hurra!!!!!! Tack Torbjörn!
Min Electrolux har remmen hoppat på varje gång jag försökt att använda den under det senaste halvåret, så nu var den på väg till återvinnings stationen.
Vi har ju sett att det sitter snett o min man har verkligen undrat hur man ska få det rakt. Och nu vet vi.
Ska bara försöka få tag på sånna där gummiupphängningar.
Skönt om det är så lätt fixat, den är faktiskt jätte bra.
Tack igen  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Gilbert

  • Gäst
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #86 skrivet: 06 dec-13 kl 19:10 »
Provade slicern idag, gjorde en gratäng på mindre än 2 min inkl diskning av slicern.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #87 skrivet: 23 aug-14 kl 22:54 »
Petar lite i den här halvgamla tråden då jag funderar hur gammal min ärvda assistent kan vara. Det är en Bosch och under så står det Universal. Den är i benvit plast, bunken har plan botten som en kastrull och är i metall med hål i botten där man fäster själva knådanordningen och det finns två hastighetslägen på den.

Uppepå är det uttag för nån sorts mixer antar jag, men det ingick inte i arvet  :-\


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #88 skrivet: 24 aug-14 kl 09:04 »
Bosch-maskiner som såg ut ungefär så fanns under hela 60- och 70-talet.
Kan du ta några bilder på den (och på typskylten) så kanske det är lättare att identifiera den.
Har den fast monterad nätsladd eller är den ansluten med "strykjärnskontakt" eller kanske något modernare apparatintag? Är den märkt med dubbelkvadrat eller "FI" som anger förstärkt isolering på typskylten?

Åtminstone till Electrolux ingick inte mixer bland standardtillbehören utan den fick man köpa till separat om man ville.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #89 skrivet: 24 aug-14 kl 10:04 »
Bosch-maskiner som såg ut ungefär så fanns under hela 60- och 70-talet.
Kan du ta några bilder på den (och på typskylten) så kanske det är lättare att identifiera den.
Har den fast monterad nätsladd eller är den ansluten med "strykjärnskontakt" eller kanske något modernare apparatintag? Är den märkt med dubbelkvadrat eller "FI" som anger förstärkt isolering på typskylten?

Åtminstone till Electrolux ingick inte mixer bland standardtillbehören utan den fick man köpa till separat om man ville.

Den har fast monterad kontakt och dubbelkvadrat. Inget FI. Äger ingen kamera så några bilder blir det tyvärr inte nu

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #90 skrivet: 24 aug-14 kl 15:46 »
Den har fast monterad kontakt och dubbelkvadrat. Inget FI. Äger ingen kamera så några bilder blir det tyvärr inte nu

Ok, är den dubbelkvadratmärkt så är den nog från ca 1965 eller senare. Det var någon gång däromkring dubbelkvadraten (internationell symbol) ersatte FI (svensk märkning) för att ange förstärkt isolering.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Hushållsassistent - vad tänka på vid inköp?
« Svar #91 skrivet: 24 aug-14 kl 15:53 »
Ok, är den dubbelkvadratmärkt så är den nog från ca 1965 eller senare. Det var någon gång däromkring dubbelkvadraten (internationell symbol) ersatte FI (svensk märkning) för att ange förstärkt isolering.


Okej  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser