Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   Bästahö sårten  (läst 5926 gånger)

pålle

  • Gäst
Bästahö sårten
« skrivet: 23 nov-10 kl 15:08 »
 Bästa vall fröer för hö till häst?

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Bästahö sårten
« Svar #1 skrivet: 23 nov-10 kl 15:23 »
Lucernhö

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bästahö sårten
« Svar #2 skrivet: 25 nov-10 kl 18:38 »
Lucernhö
Lucern till häst, nu är jag inte med?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Bästahö sårten
« Svar #3 skrivet: 25 nov-10 kl 20:18 »
Det är bland de bästa sorterna efter esparsett som man kan ge häst .
Jag odlar en blandning av lucern och hundäxing åt mina hästar . Och det gör många av mina grannar också .

Varför skulle lucern vara ett frågetecken för dig som hästfoder ?

Känner en man som till sina travare odlade blålucern uppe i Sundsvall , och tog hö till hästarna .

anders.

  • Gäst
SV: Bästahö sårten
« Svar #4 skrivet: 26 nov-10 kl 00:01 »
på Gotland har dom nästan bara Lucern hö blandning, mycket fint luktar gott. Du får kolla din jord om du kan så det för man kan inte göra det över allt (trivs inte). Jag har hört att rötterna är flera meter, perfekt när det är torr sommar

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bästahö sårten
« Svar #5 skrivet: 27 nov-10 kl 14:06 »
Timotej... funkar bra både för hästen och för maskinerna, korta fjuniga grässorter ger ökat spill.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Bästahö sårten
« Svar #6 skrivet: 27 nov-10 kl 14:39 »
Hästar brukar inte gilla ett rent timotejhö .

Och jag hoppas du inte refererar lucernhöet som kort och fjunit . Det är långt ca 1,20 i höjd och blir ganska grovt .
Samma med hundäxingen ca 1,20 högt , och är betydligt smakligare för hästar .

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bästahö sårten
« Svar #7 skrivet: 28 nov-10 kl 19:20 »
Då är det nog något allvarligt fel på mina 4 hästar som knaprar i sig väldigt frisk av timotejhöt  ;D

Nu var det i första hand sorter som tex rödsvingel som jag räknade bort pga fjunighet, däremot kan det ju vara lite samma problem med lucern som med klöver - bladen och blommorna där den mesta av näringen sitter torkar mycket fortare än resten av växten vilket lätt leder till att dessa faller av vid mekanisk bearbetning.

Vad gäller hundäxingen så är den utmärkt att blanda in i timotej men personligen tycker jag att vallen blir gles om man har bara hundäxing. Gles vall gör ju att det går åt onödigt mycket tid och diesel vid skörd...

Hemma kör vi med 85% timotej och 15% klöver på det som vi tar som hö - jodå, hästar kan äta såväl rödklöver som vitklöver om det inte är för stor andel i förhållande till övrigt, 15% klöver är helt ok i hästmaten.

Det höt används till såväl får, kaniner, varmblodiga hästar, kallblod och ponnyer med gott resultat.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Bästahö sårten
« Svar #8 skrivet: 29 dec-10 kl 18:12 »
Bästa hö-sorten är svårt att enkelt svara på. Problemet är vad som är bäst...

Bäst (?) om det är:

- näringsrikt (protein, mineraler)
- smakligt
- lämplig fiberhalt
- lämpligt för din jord
- lättskördat (med dina redskap och torkmetoder)
- binder kväve så du inte behöver ge så mycket gödning

Mycket tips kan man få från katalogen (http://www.olssonsfro.se/db_img/file/katalog_2010_vall.pdfsom Olssons frö ger ut. Vi odlar en vallfröblandning med bland annat kärringtand och många olika örter. Växer bra på vår lerjord.

Viktigare än sortvalet för att få bra foder är att skörda vid rätt tid och torka/förvara rätt. En omöjlig balans som alla vill uppnå är högt proteinvärde (byggsten för hästarnas muskler) och samtidigt hög fiberandel (som gör att hästarna måste äta sakta)

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Bästahö sårten
« Svar #9 skrivet: 15 jan-11 kl 00:53 »
Då är det nog något allvarligt fel på mina 4 hästar som knaprar i sig väldigt frisk av timotejhöt  ;D

Nu var det i första hand sorter som tex rödsvingel som jag räknade bort pga fjunighet, däremot kan det ju vara lite samma problem med lucern som med klöver - bladen och blommorna där den mesta av näringen sitter torkar mycket fortare än resten av växten vilket lätt leder till att dessa faller av vid mekanisk bearbetning.

Vad gäller hundäxingen så är den utmärkt att blanda in i timotej men personligen tycker jag att vallen blir gles om man har bara hundäxing. Gles vall gör ju att det går åt onödigt mycket tid och diesel vid skörd...

Hemma kör vi med 85% timotej och 15% klöver på det som vi tar som hö - jodå, hästar kan äta såväl rödklöver som vitklöver om det inte är för stor andel i förhållande till övrigt, 15% klöver är helt ok i hästmaten.

Det höt används till såväl får, kaniner, varmblodiga hästar, kallblod och ponnyer med gott resultat.
Jag håller med dig där, 15% klöver i hästens foderstat har fungerat i urminnestider, dessutom så binder klöver kväve, man behöver alltså inte gödsla lika mycket som i en ren gräsvall.

Många foderproducenter och hästägare använder inte klöver därför att den är svårare att torka på fältet, en bra slåtterkross  och gärna en skulltork är bra att ha.

silverzurfaren

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Bästahö sårten
« Svar #10 skrivet: 17 jan-11 kl 07:20 »
alla som vet så bra.. vilket skulle vara bäst för hästar med fång? shettisen har fått några "småattacker" så klöver går ju bort.. ska plöja å så på ett av fälten å funderar över vad somkan va lämpligt att så som e "fångvänligt"
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Bästahö sårten
« Svar #11 skrivet: 18 jan-11 kl 12:12 »
Det är ju fruktanet som ställer till det med fång hos hästar, förutom rajgräs som innehåller mycket fruktan så tror jag att de flesta grässorter är ganska lika.

Därmot finns det faktorer som kan öka mängden fruktan i gräset.

Det är när det är ljust så att fotosyntesen fortgår men gräset ändå inte kan växa som fruktan "samlas på hög", sådana fall är ju vid tex torka eller tidig frost på hösten när det blir stor risk för fång.

Så undvik att ha hästen på bete vid torka, tidig frost, och vid gräs som är tidigt i dess botaniska utveckling.
Det är mao bättre att hästen får äta äldre långt gräs som är övervuxet - du ska alltså inte följa rådet att låta hästen gå i en klippt eller kortbetad hage då detta ökar risken för fång, använd då hellre stripbetning på långt förvuxet gräs.

När det gäller att ta hö så använd konstgödning, mängden gräs per ytenhet ökar men mängden fruktan per gräsknippa minskar vilket är fördelaktigt för fånghästar.

Fjolårshö eller ej spelar inte så stor roll eftersom halterna av kolhydrater, proteiner m.m. inte påverkas i så stor utsträckning vid ett års lagring utan det som försämras i fjolårshöt är framförallt vitamininnehållet.

Hoppas att du blev lite klokare av detta och lycka till med den lilla hästen, shettis är ju något av en favoritras - mycket häst i liten kompakt förpackning  ;)
« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 12:14 av Tacitus »

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Bästahö sårten
« Svar #12 skrivet: 18 jan-11 kl 12:37 »
Timotej innehåller dubbelt så mycket socker som lucernet gör . Rödklövern hamnar lite mitt emellan dessa två i sockerinnehåll . Detta beräknat på torrsubstansen .

 

silverzurfaren

  • Inlägg: 26
    • Västergötland
SV: Bästahö sårten
« Svar #13 skrivet: 19 jan-11 kl 11:43 »
bra tips! lättare att bestämma vad som ska göras på fälten hemmavid.
7 ha varav hälften bete, hälften skog, hälften ogräs å hälften stenhögar. shettis å welch cob, 11 får, 40 individer i hönshuset, 4 katter å en bordercollie som vet vad han gör.

det finns för få gamla kvar som kan berätta hur det ska gå till..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser