Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såga ner krikonträd?  (läst 6763 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
såga ner krikonträd?
« skrivet: 23 mar-17 kl 11:33 »
Hej, har flera krikonträd på mellan ett och några år som växer upp som ogräs runt ett äldre träd. Har inget emot krikon men de är för många. Kan jag bara såga ner dessa unga träd eller måste de dras upp med rötterna??

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-17 kl 12:55 »
Jag skulle rekommendera att du drar upp dom med rötterna och ger bort.  ;D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #2 skrivet: 23 mar-17 kl 13:43 »
Sågar eller klipper du av dem så kommer de att skjuta nya skott. Även moderträdet ger nya skott årligen. Vill du verkligen bli av med dem så måste de grävas upp.
Jag har en krikonlund och brukar klippa av alla nya skott på vårkanten och sen putsa vid behov. De träd som sas ska sparas klipps oxå rent så att bara en fin stam blir kvar. Håller sen såpass stort avstånd mellan träden, att det går att köra där med gräsklippare, minst två klippbredder gärna mer.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #3 skrivet: 23 mar-17 kl 15:51 »
De nya plantorna som kommer upp är säkert rotskott så de går inte att rycka upp med rötterna. Det enda man kan åstadkomma är att skada moderträdets rotsystem, vilket skulle få till följd att det kommer ännu mer rotskott

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #4 skrivet: 23 mar-17 kl 20:03 »
Rotskotten som diskuteras här är inga bekymmer om man gör på rätt sätt, men det kräver tålamod;

Träd som ska huggas, och som man vill förhindra nya rotskott ifrån ska ringbarkas. De ska ringbarkas på en sträcka som är det dubbla på höjden av vad trädets diameter är. Minst. Därefter väntar man två till tre år innan man fäller trädet.

Trädslag skiljer sig åt både vad gäller hur många år man behöver vänta efter ringbarkning, tex asp kräver tre år innan avverkning, och vad det gäller antalet gånger man behöver ringbarka. Somliga trädslag klarar en ringbarkning utan överväxt två-tre års tid, medan somliga träd överbygger ringbarkningen med ny ved på några månader, varför det behöver upprepas igen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #5 skrivet: 25 mar-17 kl 13:32 »
De nya plantorna som kommer upp är säkert rotskott så de går inte att rycka upp med rötterna. Det enda man kan åstadkomma är att skada moderträdets rotsystem, vilket skulle få till följd att det kommer ännu mer rotskott

Hmm vad föreslår du att jag gör istället?

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #6 skrivet: 25 mar-17 kl 14:05 »
Gräv upp o sälj krikonträd.

vilken färg har krikonen?

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #7 skrivet: 25 mar-17 kl 14:06 »
Hmm vad föreslår du att jag gör istället?
Om du inte orkar ta skotten med sekatör 1-2 gånger per år är nog Christelles idé med gräsklipparen bäst

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #8 skrivet: 25 mar-17 kl 14:51 »
Jag är brutal och kör av dom vid markytan, mest motorsåg, grensaxen eller vad som krävs.
Sedan håller man efter med gräsklippare/röjsåg med tråd.

Jag skall esta varianten att klippa allt där maskinen kommer åt och sedan gå över resten var tredje gång med röjsåg i år.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-17 kl 12:34 »
Kapar tråden lite... Finns ganska gott om krikon här, och vi kommer att behöva ta bort några stycken. Ett par av dem har fått växa i buskform, något jag inte alls gillar! Så min fundering är då, om man ringbarkar alla stammarna på busken, kan man då behålla något av de små träd som kommit upp en bit ifrån? (Längst till höger i bild) Eller är det bättre att bara brutalt såga ner alltihop, gräva bort så mycket rötter man kommer åt, och sen hålla efter det som kommer upp sen?


Postat med Alternativ.nu´s app
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #10 skrivet: 02 jun-17 kl 12:42 »
De små som står en bit ifrån är förmodligen inte några fröplantor, utan snarare rotskott. Och om de hänger ihop genom rötterna fungerar det inte att ringbarka.

Ett alternativ kan vara att ta bort en del av stammarna och spara de finast. Rotskott kommer det bli men de kan man ta med gräsklipparen.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: såga ner krikonträd?
« Svar #11 skrivet: 02 jun-17 kl 13:24 »
De små som står en bit ifrån är förmodligen inte några fröplantor, utan snarare rotskott. Och om de hänger ihop genom rötterna fungerar det inte att ringbarka.

Ett alternativ kan vara att ta bort en del av stammarna och spara de finast. Rotskott kommer det bli men de kan man ta med gräsklipparen.

Lite så jag tänker... Då blir det ner med skiten! Jag vill ju att fruktträden ska vara just träd, och inte buskar. Det borde ju vara lättare att få fason på något av småträden än att börja bråka med en sex meter hög buske...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser