Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen havregurt  (läst 4778 gånger)

Sara på Hultet

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Egen havregurt
« skrivet: 29 jul-14 kl 10:30 »
Hej!

Jag undrar om det är någon här som har lyckats med att göra egen havregurt? Gjorde en sats egen havremjök (som för övrigt smakade lite bittert och inte alls lika gott som den färdigköpta?) och tillsatte sedan lite havregurtskultur och lät stå. Efter ca 3-4 dagar var det enda som hade hänt att det luktade dåligt... Funkar inte denna teknik med havremjölk?  Finns det i så fall någon annan vegetabilisk gurt som är lättare att göra själv? Havregurt är ju så vansinnigt dyrt...

LimJans

  • Inlägg: 8907
    • Dalarna
SV: Egen havregurt
« Svar #1 skrivet: 29 jul-14 kl 11:31 »
En del tips och länkar

[url http://www.vegan.nu/viewtopic.php?f=9&t=1148[/url]

http://vegan.ifokus.se/discussions/4d71387ab9cb462233050250-hemmagjord-soyghurt-fungerar

Jag googlade på hemmagjord veganyougurt, det fanns massor att läsa

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Egen havregurt
« Svar #2 skrivet: 29 jul-14 kl 12:09 »
Man bör alltid fråga sig vad det är för mjölksyrabakterier, och vilken temperatur som är lämplig att odla dem i. Varken soja eller havre innehåller samma kolhydrater som mjölk, det är kanske därför inte heller samma mjölksyrabakterier som används till yoghurt gjord på mjölk.

Sara på Hultet

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Egen havregurt
« Svar #3 skrivet: 29 jul-14 kl 14:52 »
Tack för svar!

Det verkar onekligen komplicerat, det som verkar vara mest testat är sojgurt. Får se om det blir av att försöka sig på det framigenom...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Anders Flix, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser