Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grentorka och kräfta på Filippa?  (läst 2464 gånger)

zarda

  • Gäst
Grentorka och kräfta på Filippa?
« skrivet: 25 jun-16 kl 08:42 »
Hej!

Jag har ett nyplanterat (början av maj) Filippa på min sommarstuga, som för 3 v sen mådde toppen. När jag kom tillbaka nu i helgen såg jag att en av grenarna hade börjat vissna och dö. Nu tog jag inget kort, men låt säga att kanske 1/3 var drabbad. Veden hade mörknat och bladen vissnat. Google tyckte att symptomen stämde in på grentorka, och jag tog bort den döda delen, men vad jag förstod så är det ovanligt med grentorka på äppelträd. Trädet är dessutom e-märkt, och borde vara friskt!

Finns det nåt annat som kan ge samma symptom? Och om det nu är grentorka, ska jag kapa bit till för att försäkra mig om att det inte sprids? Finns det nåt annat jag bör göra?

Många frågor, men det vore trist om trädet strök med för att jag inte gör rätt....  :-\

Upptäckte dessutom detta (se bild) som inte heller var där för några veckor sen. Inte kräfta väl??


Tack på förhand!

//Caisa
« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 13:15 av zarda »

zarda

  • Gäst
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-16 kl 07:29 »
*bump* Någon?  :)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #2 skrivet: 28 jun-16 kl 07:45 »
Om trädet är E-märkt eller ej säger ju bara om det var friskt från början. Blom och grentorka slår ju till mycket fort. På körsbär dör enstaka grenar och vid större angrepp hela trädet. Men spridning inom trädet verkar inte vara lika effektivt som angrepp utifrån, man kan se träd med enstaka döda grenar klara sig bra i många år, och helt friska träd som dör mycket fort.

zarda

  • Gäst
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #3 skrivet: 28 jun-16 kl 09:04 »
Om trädet är E-märkt eller ej säger ju bara om det var friskt från början. Blom och grentorka slår ju till mycket fort. På körsbär dör enstaka grenar och vid större angrepp hela trädet. Men spridning inom trädet verkar inte vara lika effektivt som angrepp utifrån, man kan se träd med enstaka döda grenar klara sig bra i många år, och helt friska träd som dör mycket fort.

Okej, tack för svaret!  :)  Det är ju bekymmersamt när det är problem med två grenar (både det på bilden som är toppskottet samt en sidogren som hade delvis vissnat). Det är ju ett nyplanterat träd, så jag kan ju inte kapa alltför mycket i det, då blir det mest bara en pinne kvar.  ;D Ser det värre ut när jag är på stugan nästa gång, kanske det är bäst att köpa ett nytt träd.

//Caisa

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 23:35 »
...Enligt din bild kan det vara kräfta, ser lite insjunket ut om nu inte bilden luras... Lite klipp här o där ska man inte vara rädd för...Är rotsystemet intakt så skjuter det nytt...

zarda

  • Gäst
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #5 skrivet: 29 jun-16 kl 07:43 »
...Enligt din bild kan det vara kräfta, ser lite insjunket ut om nu inte bilden luras... Lite klipp här o där ska man inte vara rädd för...Är rotsystemet intakt så skjuter det nytt...

Åh, vad surt om det skulle vara kräfta, tråkigt med sjukdomar bara efter 2 månader... :-\

På flera ställen har folk föreslagit att om det är ett nyplanterat träd kan man lika gärna slänga och köpa ett nytt, medan ett gammalt och etablerat träd kan klara sig bra även om det fått kräfta. Är det värt besväret att klippa bort det sjuka eller ska jag supporta den lokala handelsträdgården och köpa ett nytt?  :)

//Caisa

 

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #6 skrivet: 29 jun-16 kl 08:28 »
Jag tycker du skall visa upp bilden där du köpt trädet. Dom brukar väl ha ett års garanti.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #7 skrivet: 25 aug-16 kl 18:57 »
Det är inte alls ovanligt med grentorka på Filippa. Vi har ett Filippaträd som är 65-70 år gammalt och varje år finns det grenar som har drabbats. År med fuktigt väder vid blomning är värst.
Smittan börjar i en blomma och växer ned till veden och om man inte gör något kan sjukdomen nå till allt tjockare del av grenen. Har det inte funnits blommor på trädet, kan det vara kräfta. Vår erfarenhet är att Filippa inte är särskilt mottaglig för kräfta.

zarda

  • Gäst
SV: Grentorka och kräfta på Filippa?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-16 kl 08:21 »
Det är inte alls ovanligt med grentorka på Filippa. Vi har ett Filippaträd som är 65-70 år gammalt och varje år finns det grenar som har drabbats. År med fuktigt väder vid blomning är värst.
Smittan börjar i en blomma och växer ned till veden och om man inte gör något kan sjukdomen nå till allt tjockare del av grenen. Har det inte funnits blommor på trädet, kan det vara kräfta. Vår erfarenhet är att Filippa inte är särskilt mottaglig för kräfta.

Grentorkan var inte det största orosmomentet, jag klippte ner till frisk ved och det såg fortsatt bra ut. Värre var det med barkskadan som tyvärr visade sig vara kräfta. Jag fick hjälp av den lokala handelsträdgården som föreslog att jag kunde prova klippa ner och hoppas på det bästa, men att det var stor risk att det fanns kvar i trädet. Eftersom jag har två friska äppelträd ville jag inte riskera smitta så jag köpte ett nytt Filippa.

Som du skriver så är ju Filippa inte så mottagligt, men med dålig hantering så är ju inget omöjligt....

Håller tummarna för att allt håller sig friskt!  :)

//Caisa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, alternaiv, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser