Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på styckningsfilm gris?  (läst 3037 gånger)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
Tips på styckningsfilm gris?
« skrivet: 14 nov-15 kl 20:04 »
Vi ska stycka en gris för första gången i morgon.  Vi är hyfsat vana vid lamm men denna vägde 117 kg helfallsvikt (våra lamm väger väl runt 15kg) så det känns lite osäkert. Jag har letat lite på Youtube men hittar inga tydliga filmer på styckning. Skriftliga beskrivningar och styckningscheman ger ju en hint men jag skulle bli jätteglad för tips på en bra instruktionsfilm!

Även direkta tips på vad som är viktigt att tänka på från erfarna uppskattas!

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #1 skrivet: 14 nov-15 kl 20:58 »
Letade som tokstolle jag oxo en gång. Hittade någon skolfilm som gav mig grunderna men mycket var det inte.

Grovt kan man göra såhär.
Klyv nasse på mitten med tigersåg.
Lossa filen försiktigt
Såga i sista ryggkotan och skär sedan av skinkan.
Stick in kniven mellan 5 och 6 revbenet. Skär så långt det går åt båda håll, såga det sista.

Nu har du tre bitar.
Mellandel
Håll fyra fingrar mot ryggraden och gör ett litet märksnitt över revben och annat. Såga av revbenen och skär resten. Nu har du fläsksida och kotlettrad.

Bakpart
Skär in i knäleden och lite snett nedåt och lossa bakleggen.
Skär loss bäckenbenet, knixigt som attans i början.
Lägg ett snitt från kulleden  ned till knäleden och bena ur lårben, är också ganska knixigt. Om du ska ha julskinkor skär du ett snitt rakt över. Då bör du få en lite rundare skinka och en lite lägre men längre.

Framdel
Skär loss bogen
Skär in alldeles ovanför knäleden och följ benet upp till kulleden och dela isär vinkellegen från bogen.

Såga bort revbenen från karren.

Svårare än så är det inte :)

Finliret går inte att förklara...

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #2 skrivet: 14 nov-15 kl 21:14 »
Tack snälla!
Detta var faktiskt väldigt enkelt och tydligt!
Just med anvisningar om vilken kota man ska skära vid etc.
Men jag är lite osäker på vad en tigersåg är och om vi har en sån ...
till lammen brukar vi använda en bågfil. Men den kanske är för vek.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #3 skrivet: 14 nov-15 kl 21:20 »
En snabb googling upplyser mig om att tigern är ett elverktyg. Bladet ser väldigt likt ut vanlig fogsvans. Kan det funka med en sån tro?

Gilbert

  • Gäst
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #4 skrivet: 14 nov-15 kl 21:22 »
Enda gången jag använder såg är på älg, det blir en massa onödiga bensmulor med såg.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #5 skrivet: 14 nov-15 kl 21:25 »

De som verkligen kan använder yxa till att klyva grisen, det har jag aldrig vågat mig på. Har ni inte en riktig köttsåg så diska en vanlig fogsvans. Det borde gå. Men tänk på att skära i köttet och bara såga i benen. Vid grisstyckning är en köttbandsåg jättebra. Men det går med en vanlig fogsvans också bara den inte är för grovtandad.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #6 skrivet: 15 nov-15 kl 03:39 »
Jag tycker att filmen "Pig in a day" är bra, den är tämligen detaljerad men om jag minns rätt så täcker den inte avlivning och skållning utan det är bara styckningen

http://www.amazon.co.uk/dp/B0038409IS


bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #8 skrivet: 16 nov-15 kl 16:23 »
Hur gick det med grisen?

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #9 skrivet: 17 nov-15 kl 02:55 »
Jag tycker att filmen "Pig in a day" är bra, den är tämligen detaljerad men om jag minns rätt så täcker den inte avlivning och skållning utan det är bara styckningen

http://www.amazon.co.uk/dp/B0038409IS

Klart intressant - men inte så tajmat med min (gamla vanliga) tidsbrist...   :-[

Här finns lite att titta på.

https://www.google.se/search?q=styckningsschema+gris&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CB8QsARqFQoTCLn04afxkskCFcMMLAodA5cH_A&biw=1920&bih=939

Bildgooglat hade jag, men jag tycker aldrig djuren stämmer på ritningen när man väl ska hantera dem.  :P Efterlyste mer verklighetstrogna filmer och såna tips som jag fick av bladhis

Hur gick det med grisen?

Vi klarade det!!!  ;D Fast det tog hela dagen..... Valdigt tacksamma var vi när vi hämtade de färdigdelade kvartarna - jag klarade knappt att bära en sån ens. (ifs är jag rätt klen)
Man kan nog lugnt säga också att det kommer att märkas på bitarna att det var riktiga klåpare som varit framme, inga finlirsdetaljer här inte. Exvis var jag väldigt kaxig efter att ha styckat loss ena steken i exakt rätt snitt runt höftkulan, så nästa stek var jag helt säker på att få till lika bra - och missade med typ 10 cm....  ::)
I alla fall är vi nu tre familjer med frysarna fulla med fläsk, sidfläsket väntar på saltning med skinkorna och sedan rökning, och istret står och smälter på spisen nu.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #10 skrivet: 19 nov-15 kl 07:15 »
Klart intressant - men inte så tajmat med min (gamla vanliga) tidsbrist...   :-[
Bildgooglat hade jag, men jag tycker aldrig djuren stämmer på ritningen när man väl ska hantera dem.  :P Efterlyste mer verklighetstrogna filmer och såna tips som jag fick av bladhis
Vi klarade det!!!  ;D Fast det tog hela dagen..... Valdigt tacksamma var vi när vi hämtade de färdigdelade kvartarna - jag klarade knappt att bära en sån ens. (ifs är jag rätt klen)
Man kan nog lugnt säga också att det kommer att märkas på bitarna att det var riktiga klåpare som varit framme, inga finlirsdetaljer här inte. Exvis var jag väldigt kaxig efter att ha styckat loss ena steken i exakt rätt snitt runt höftkulan, så nästa stek var jag helt säker på att få till lika bra - och missade med typ 10 cm....  ::)
I alla fall är vi nu tre familjer med frysarna fulla med fläsk, sidfläsket väntar på saltning med skinkorna och sedan rökning, och istret står och smälter på spisen nu.


Här har du ett styckningsschema som stämmer. Film är jättebra om den viasr ordentligt och det är det tyvärr få som gör.

http://www.scan.se/kottguiden/gris/

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #11 skrivet: 21 nov-15 kl 07:53 »
Tack, det såg lite tydligare ut.

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #12 skrivet: 22 nov-15 kl 06:34 »
Kul att det gick bra, jag skulle själv gärna vilja gå på en riktig styckningskurs med ett riktigt proffs. Någon som vet vart det finns?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Tips på styckningsfilm gris?
« Svar #13 skrivet: 22 nov-15 kl 07:48 »
Kul att det gick bra, jag skulle själv gärna vilja gå på en riktig styckningskurs med ett riktigt proffs. Någon som vet vart det finns?
Eldrimner brukar ha lite kurser då och då. Kolla deras hemsida.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser