Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselmotor i stället för oljepanna  (läst 11003 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #20 skrivet: 27 maj-15 kl 14:50 »
Eftersom en diesel inte kommer över 50% i verkningsgrad och kupén knappast drar mer än 5 kw, så måste hjälpvärmebehovet komma av att motorn kyls av så pass ändå ute i det fria. Redan vid stadstrafikfarter så är förlusterna så stora att det skall räcka till en kupé i nordens vinter.

Kör man motorn på oskattad olja så blir det bättre än att köra på två hål i väggen. Och om man räknar in vad det kostar att få fram el till en stuga som saknar, så kan man köpa en ny dieselmotor, generator, batteribank, inverter osv och ändå få pengar över till olja.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #21 skrivet: 27 maj-15 kl 15:15 »
Jo men dagens dieselmotorer är ju så effektiva att värmen inte alltid räcker för att ge värme i kupén på bilen när det är vinter. En del bilar med liten dieselmotor har ju dieselvärmare för att hjälpa tillInte så illa ändå, men sedan tillkommer det för oljebyten och annat underhåll.

Så effektiva... Du har också blivit lurad hör jag, kan du visa något som faktiskt säger att de ÄR effektiva.
Jag tror att underhållet är ganska försumbart i ekvationen.


vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #22 skrivet: 27 maj-15 kl 22:45 »
Kan man prova idén i liten skala? Ett liten dieselgenerator får generera el. En värmeväxlare byggs för att ta tillvara värmen i avgaserna.

Undrar om inte just den lilla dieselgeneratorn skulle leverera lagom mycket el och värme åt mitt lilla hushåll?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #23 skrivet: 27 maj-15 kl 23:00 »
De är väl luftkylda, vilket gör det lite besvärligare att få tag i värmen från motorn.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #24 skrivet: 27 maj-15 kl 23:08 »
De är väl luftkylda, vilket gör det lite besvärligare att få tag i värmen från motorn.

Värmeväxlaren skulle använda sig av förbränningsgaserna. Ungefär som i en oljepanna.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #25 skrivet: 27 maj-15 kl 23:35 »
Jo, men ungefär lika mycket värme behöver ledas bort från själva motorn.

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #26 skrivet: 27 maj-15 kl 23:40 »
Jo, men ungefär lika mycket värme behöver ledas bort från själva motorn.

Den värmen räcker troligen för att värma "pannrummet". ...medan experimentet pågår, åtminstone.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #27 skrivet: 27 maj-15 kl 23:45 »
Om värmegenerering är det primära kan det lilla luftkylda elverket driva en frånluftsvärmepump som tar hand om både utstråladvärme/konvektionsvärme och den värme som återstår i avgaserna efter en simplare gas-luftvärmeväxlare.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #28 skrivet: 27 maj-15 kl 23:50 »
Luften kommer att vara så varm att värmepump knappast behövs ;) Men idén är god, enheten dieselgenerator/värmepump skulle kunna komma över 100% verkningsgrad.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #29 skrivet: 28 maj-15 kl 06:33 »
Luften kommer att vara så varm att värmepump knappast behövs ;) Men idén är god, enheten dieselgenerator/värmepump skulle kunna komma över 100% verkningsgrad.

Något som har över 100% verkningsgrad är en evighetsmaskin. Gratulerar i så fall. Ingen har ju lyckats än....

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #30 skrivet: 28 maj-15 kl 07:18 »

Bakgrunden till funderingarna är en kompis som nu är spekulant på en mysig 100-årig fastighet utan el, vatten och avlopp.

Ett effektivt sätt att plocka bort mysighetsfaktorn är ju att ha en dieselmotor brummande dygnet runt där.
Då kan han likaväl titta på en lägenhet jämte nån motorväg.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #31 skrivet: 28 maj-15 kl 08:02 »
en stationär motor går att få extremt tyst så för den sakens skull behöver man inte vara orolig

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #32 skrivet: 28 maj-15 kl 08:35 »
Något som har över 100% verkningsgrad är en evighetsmaskin. Gratulerar i så fall. Ingen har ju lyckats än....

Nja, värmepumpar har ju verkningsgrad på bra mycket över 100 %. Stoppar du in 1 kw får du ut den du stoppade in plus 4 till som du tar från omgivningen. I det här fallet blir det ju bara bränslets energiinnehåll och lite till om man släpper ut kallare luft/rökgaser ur pannrummet än vad man tar in.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #33 skrivet: 28 maj-15 kl 09:18 »
Ett problem om man ska ta vara på avgasvärmen från en dieselmotor är att avgastemperaturen blir så låg, eftersom dieseln alltid går med stort luftöverskott. Det är som att elda en vedpanna med alla eldstadsluckor på vid gavel. Och det är också pga den där "oönskade luftkylningen" som det är svårt att få ut tillräckligt med värme till kupén på en del moderna dieselbilar.
Mercedes försökte förr i tiden lösa det där med ett luftspjäll i insugningsröret, men nackdelen med det är att det blir stora pumpförluster när motorn ska suga in luft förbi det stängda spjället, och därmed ökad bränsleförbrukning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #34 skrivet: 28 maj-15 kl 09:28 »
Det slutar med att man har skrubber och rökgaskondensering på sitt lilla kraftvärmeverk :)

Eller så kör man med luftgolvvärme och värmeväxlare.

  • Gäst
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #35 skrivet: 28 maj-15 kl 21:41 »
Nja, värmepumpar har ju verkningsgrad på bra mycket över 100 %. Stoppar du in 1 kw får du ut den du stoppade in plus 4 till som du tar från omgivningen. I det här fallet blir det ju bara bränslets energiinnehåll och lite till om man släpper ut kallare luft/rökgaser ur pannrummet än vad man tar in.

Nej, det här är skenbar verkningsgrad där det behövs en energiöverföring för att nå den höga effektiviteten. Reell verkningsgrad kan aldrig komma över 100%. Det du påstår är att till exempel solvärmeväxlare med självcirkulation har oändlig verkningsgrad för att de ger energi som de tagit från omgivningen trots att man inte behöver tillföra någon. Det är så klart inte sant.

En modern oljebrännare har en verkningsgrad på 98% En oljeeldad panna ligger på upp till 90% verkningsgrad. Att komma över detta med en dieselmotor känns som en lång väg för att få värme. Dieselmotorn har kanske en verkningsgrad på 50% vilket innebär att man måste växla in 40% värme på något annat sätt för att komma upp i oljepannans effektivitet. Då skulle jag hellre försöka pumpa ur de 8% som värmepannan inte förmår utnyttja. Antar att det då handlar om rökgasvärmeväxlare. Det som är i pannrummet är ju fångat. En väldigt dyr lösning vore termoelektrisk drift av pannans funktioner. Start med batteri och sedan överproduktion med hjälp av termoelement. En smutt och tyst lösning. Ett annat alternativ är att ha en liten dieselmotor som driver pannans funktioner. Då skulle man dock få köra på två bränslen eftersom eldningsolja inte nödvändigtvis är bra för dieselmotorns komponenter.
« Senast ändrad: 28 maj-15 kl 22:08 av Rubensgården »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #36 skrivet: 29 maj-15 kl 00:01 »
Nu är du ute och cyklar. Visst har du rätt i att jag använder verkningsgrad slarvigt, men skall du vara petig så kan du inte i nästa andetag jämföra en brännares verkningsgrad vad gäller förbränning av bränslet med en motors verkningsgrad att omvandla bränslets förbränningsenergi till rörelseenergi.

Visst kan man alstra el med termoelement, men realistiskt för en hemmaskruvad anläggning är att använda det man hittar begagnat, eller till vettiga priser. Vill man köpa en fungerande anläggning är det bara att beställa en från WhisperGen, deras koncept är brännare i kombination med en stirlingmotor. Men med en bättre begagnad dieselmotor, en generator och en värmeväxlare så hamnar du långt under deras priser. Termoelement spelar inte i samma liga.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #37 skrivet: 30 maj-15 kl 09:24 »
Nej, värmepumpar är väl lite av ett trolleri onekligen. Men det är ju ändå ingen evighetsmaskin, för drar du ur sladden lär den ju stanna.

Men jag tycker också att det måste vara en oerhört krånglig och onödig väg att gå, om man nu ändå vill använda olja, att köra den genom en motor istället för att elda den direkt.
Alldeles oavsett verkningsgrader hit och dit, så har man ju ändå en post med underhåll på en dieselmotor som ska stå och brumma dygnet runt, jämfört med en oljebrännare.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #38 skrivet: 30 maj-15 kl 09:47 »
Jo, det är ingen lösning för var och en, och man måste vara bra intresserad om man gör den lösningen trots att man har två hål i väggen.

Men har man tillgång till billig olja och bor offgrid, och givetvis som torbjörn flikar in då och då, är beredd på att vara sin egen servicetekniker, DÅ är det lösning som kan vara intressant eftersom man får rätt mycket el medan motorn går.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselmotor i stället för oljepanna
« Svar #39 skrivet: 31 maj-15 kl 00:12 »
Ja, det var ju just det där med att få el som var en av huvudpoängerna med dieselmotorn som "värmepanna". En oljebrännare däremot gör AV med el. Medan någon är hemma i huset är ved överlägset billigast, åtminstone i brist på lokala kinakrogar som erbjuder gratis WVO ute i skogen.

En del av vardagselen kan säkert produceras med vindsnurra och solpaneler, för att lagras i batterier, men ett elverk av något slag blir ändå ofrånkomligt. Jag antar att en encylindrig "gräsklipparmotor" på delbelastning ger dyrare kilowatt trots att en personbilsdiesel är en större maskin. Dieselmotorn känns också som en stabilare maskinatt lita på ett par väckor sträck utan tillsyn, om paret i fråga skulle resa bort mitt i vintern. -Och det kanske man både behöver och har råd med när man bor primitivt. :)

Termoelement som nämndes tidigare är än idag ganska ineffektiva komponenter, och de är dyra. Volvo Flygmotor experimenterade med sådana för 20-talet år sedan i sina kupe'- och motorvärmare. Målet var att få en batteriladdare i bilen, eller åtminstone gå jämnt upp på de ca 70 Watt jag har för mig fläkt och bränslepump behövde. De hade prototyper men projektet lades ner. Absolut en intressant tanke, men om tekniken vore mogen hadevi nog sett mer av sådana lösningar närmare vanliga konsumenter. Än idag är det väl mest "stora killarna" som använder sig av termoelement för elproduktion? Tror inte jag ska tipsa kompisen om att hämta hem en bättre begagnad RTG från Ryssland... http://en.m.wikipedia.org/wiki/Radioisotope_thermoelectric_generator
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser