Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218024 gånger)

Höken

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Tobaksodling
« Svar #1440 skrivet: 17 apr-15 kl 14:16 »
Jag har kört med hönsgödsel framgångsrikt ett bra tag. Brukar ta 1dl i en 5l vattenkanna.

Mvh/H

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1441 skrivet: 18 apr-15 kl 19:37 »
Det finns alltid risk med att köra på för hög gödselgiva.
För att ge en bild av vad som kan hända "när man bränner rötterna" så att det blir mer begripligt.
Alla har sett en gurka på en ost som blivit sladdrig.
Vatten strävar alltid efter att jämna ut saltbalansen.
Det som sker om det blir för stark koncentration utanför rotsystemet i jorden är samma fenomen som sker med gurkan på osten... vattnet vandrar från gurkan till osten genom cellväggarna för att jämna ut koncentrationen.

Är det osäkert så är det alltid bäst att testa på bara en planta först.

Mer är inte alltid bättre det är alltid bra att ha en beprövad blandning.
Höns gödsel är kraftiga grejor.
Kanin skit kan man odla i direkt så det är stor skillnad på vad man har och hur mycket man kan använda.

Mina egna odlings metoder handlar mer om att mata mikrolivet i jorden  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1442 skrivet: 19 apr-15 kl 01:03 »
...Vill man spinna på om gödsel så gödsla inte om jorden är torr i krukorna, bränns lätt då . Ett sätt är ju att provgödsla i några krukor för att skåda eventuellt resultat =att man inte tar död på alla i värsta fall. Som sagt man ska vara försiktig med små plantor.   :)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1443 skrivet: 20 apr-15 kl 15:53 »
Tack för många bra svar om gödsling!
Låter som att jag ska avvakta med någon större giva tills de vuxit till sig en smula.

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1444 skrivet: 01 maj-15 kl 23:31 »
Fan va här är trist varför är det ingen som skriver här när det är som mest intressant.Då får jag väl själv börja har som vanligt bredsått i lådor och underskattat frönas gronings kraft så det var som en krasse odling och det var väldigt påfrestande för axlar och ögon att föra över groddarna till såbrätterna,då man i grunden är Göteborgare och är (Åpen) vill man överträffa sej själv så satte jag ribban på 1000 plantor men det sket sej pga ansträngningen att sitta och plocka upp groddar med baksidan av en tesked och inte skada dom små sköra liven.Men efter att ha genomlidit ca 800 plantor så kom jag på vad jag funderande på förra året.Att man kan så en 4-5 frön i samma brätte och sen klippa bort dom mindre groddarna så nu körde jag en backup plan och sådde en låda med Burley som står i fönstret samtidigt som jag har kört en omplantering i växthuset så får vi se vad som funkar bäst.Och nu tycker ni naturligtvis att jag är dryg men jag har ett växthus och ytan och  tiden och ambitionen och växtzon 1 och samtidigt tycker jag att det förjävla roliggt att föra något framåt .
 

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1445 skrivet: 02 maj-15 kl 07:38 »
Jag har nyss planterat om dom första plantorna jag sådde för andra gången i 2 liters krukor i växthuset,Det gick åt 10 säckar trädgårdsjord ;D.
 
Ekologisk pärlhöns uppfödning

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1446 skrivet: 02 maj-15 kl 09:41 »
Jag planterade om ca 100 plantor för någon månad sen. Planterade i planteringsjord och brunnen kogödsel från bonden här bredvid. Har fått väldigt bra tillväxt senaste veckan! Jag har en plan om att plantera ut om ca en månad.
Grymt imponerad av dig Balder som kör på 1000 plantor! Hatten av! Har man tid å plats så är det ju helt fantastiskt!

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1447 skrivet: 02 maj-15 kl 11:54 »
...Jag är lite senare i år med omplantering men ser ingen nackdel med det, verkar som plantorna tar sig bättre om dom är lite större. Bra Balder , är det ingen annan som skriver får man skriva själv  :) . Man har inte roligare än vad man gör det  :D .

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1448 skrivet: 08 maj-15 kl 15:16 »
Jag odlar Alida i år .. enbart. Dags för omplantering snart efter bred sådd.

Dagens saga  :)

https://www.youtube.com/watch?v=WGUFdX6FKIs
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1449 skrivet: 09 maj-15 kl 09:27 »
Kul länk Maria. Önskar oss hobbyodlare en lika bra framgångsaga med årets odlingar.

Idag testar jag att sätta ut några rusitica och alida. Hoppas att de är tuffa nog. Har en hel del i reserv om det skulle skita sig.

Uppfattar att mina plantor tagit sig ojämnare i år - en del är frodigt kraftiga och andra lite veka. Tror framförallt att det beror på halvtaskig plantjord en solfattig vår.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1450 skrivet: 09 maj-15 kl 10:51 »
Mina får vara inne tills risken för järn nätter är över... lättare nu när jag har växthus.. vilket lyft  :D.
Började så smått boa in mej där igår  :) kändes märkligt.
Dax att skörda nässlor till näringslösning.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1451 skrivet: 10 maj-15 kl 23:03 »
Kul med uppdateringar, kul att höra hur ni gör.
Lite hur det ser ut för mej:
Inspirerad av era (trådens) framgångar har jag satt ca 70 plantor av 10 olika sorter som jag tänkte testa. Är mest ute efter att bli självförsörjande på snus. Sådde i början av mars, sen dess har de stått inomhus under 72W lysrör dagsljus. planterades i såjord.
För nån vecka sedan flyttade jag ut det mesta av dem till ett ouppvärmt utrymme i en lada (under en likadan ljusramp). En del av dem har fått lite plantjord också, och de står nu med plantjord runt pluggarna för att hålla fukt. Annars inte direkt nån näring ännu.
Ett fåtal plantor (SSMB) åkte på prov ut i växthuset i förrgår (växthusvägg av reglar och byggplast, odlingsbäddar ca h=50cm b=40 cm med ungefär hälften välbrunnen stallgödsel/hälften åkerjord lera/sand. De ser nöjda ut ännu så länge.
Plantorna har nu fyra bladpar, de största bladen är nästan stora som en snusdosa. Vissa plantor är mindre.
Kul att tråden fått fart igen, ska försöka bidra lite i år.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1452 skrivet: 11 maj-15 kl 00:08 »
Visst kul det går bra  :) ...mina är i växthuset och växer till sig...växthuseffekt helt enkelt  :D ... Nästa steg när dom piggnat till ordentligt är lite lätt härdning .

resmiranda

  • Inlägg: 1
    • Gästrikland
SV: Tobaksodling
« Svar #1453 skrivet: 20 maj-15 kl 21:23 »
Hej!

Jag sticker in lite reklam här eftersom jag läste tidigare i tråden om epsomsalt som gödningsmedel vid tobaksodling  :D
Jag kom över ett storparti som jag vill bli av med…

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=176085.0

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tobaksodling
« Svar #1454 skrivet: 21 maj-15 kl 01:11 »
 :)...växer på bra i växthuset...kallas att det växer så det knakar  :D . Har ju en yta som jag skrivit om innan som varit igenväxt av kirskål och nässlor men nu ser där fint ut  :D . Tobaksplantan verkar ha en synnerligen god effekt mot seglivat ogräs , då ogräs i den meningen att det växer på en yta där jag vill ha annat.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1455 skrivet: 24 maj-15 kl 07:50 »
Igår satte jag ut lite plantor på friland i skyddat läge :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

HasseStefan

  • Inlägg: 73
    • Hälsingland
SV: Tobaksodling
« Svar #1456 skrivet: 24 maj-15 kl 14:23 »
Idag ska mina ca 110 plantor ut! Har härdat dem i en vecka ute med sparsamt med vatten. Har gödslat landet ganska hårt och hoppas det ska bli bra! Kanske sätter ut dem lite för tidigt men de börjar ta för mycket plats inne😳 bara att hålla tummarna att det inte blir nån köldknäpp!

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1457 skrivet: 25 maj-15 kl 10:28 »
Utplantering alltså! stort!
Hur tänker ni kring det, när är det dags att sätta ut dem?
Min plantor står i ett mycket enkelt växthus, bara byggplast som klimatskal, och jag har förberett några platser att ha dem utomhus. Typ byggt upp odlingsbäddar av stockar och fyllt med välbrunnen stallgödsel, men jag vet inte när jag kan ställa ut dem.
Har ganska gott om plantor, så jag skulle kunna chansa lite med några stycken.
Plantorna ser bra ut tycker jag (som egentligen inte har en aning), de är mörkgröna och kompakta. De största bladen på de största plantorna är kanske 15 cm långa och 5-10 cm breda.
hur tänker ni med avstånd mellan plantorna? De kan ju bli rätt stora.

Lurar på att täcka bädden med pressenning och skära hål för plantorna. Dels för att hålla kvar fukten, dels för att kväva ogräs. Nackdelen är att man antagligen bygger ett snigelparadis där under. Synpunkter mottages tacksamt.

Förresten, är det skillnad på olika sorter vad gäller köldtålighet? Några av mina plantor ser ut att ha fått lite köldskador medans andra sorter klarat sig utmärkt.
Mina sorter är:

  • rustica cornplanter
    virginia gold
    gallician original (g.d.b)
    gold dollar burley
    ssmb
    burley var compact
    connecticut broad leaf
    white mammoth
    little wood
    ky 151

 

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Tobaksodling
« Svar #1458 skrivet: 28 maj-15 kl 05:29 »
Ca 200 plantor utplanterade :)
Ekologisk pärlhöns uppfödning

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1459 skrivet: 28 maj-15 kl 11:14 »
Härligt! Om du vågar i Dalsland så borde jag också våga i Norrtälje kan man väl tycka.
Ska komma regn på lördag här verkar det som, jag tror jag passar på då så rötterna får lite stimulans.
Hur har du gjort med radavstånd och plantavstånd? Jag har plöjt upp fåror i en liten fd. hästhage (extremt amatörmässigt, har inga plöjningskunskaper alls) och tänkte sätta en del av plantorna där med gammal stallgödsel som hjälp.
Men jag vet inte riktigt hur tätt det är bra att sätta. Kan det vara lagom med en halvmeters radie fritt för varje planta eller är det att ta i?
Hoppas du slipper köldnätter nu då!
Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser