Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!  (läst 5163 gånger)

eva f

  • Inlägg: 397
    • Ångermanland
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #20 skrivet: 18 mar-10 kl 08:18 »
Hej! Jag tror inte så mycket på att det lilla lammet frös ihjäl. Däremot kan det ha varit något fel på det. Tyvär är det så i naturen att de som är starkast överlever och de svaga slås ut. Jag har mina får och getter ute med möjlighet till skydd. Tidigare år har allt gått jätte bra. Getterna har vi tagit in då det närmar sig men fåren och lammen har klarat lammning ute. En gång har vi fått hjälpa ett lamm, men det var fel på det så vi var tvugna att ta bort det till slut. Det gör ont om de små liven när de inte klarar sig, men det är naturens gång. Huvudsaken är att de inte lider. I år har getterna killat ute, men då baggen inte är så snäll med flickorna tog vi in dem i ett eget litet bås.

Jag håller med sano: Du gjorde vad du kunde!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
SV: - 31 och nyfödda lamm! HJÄLP!!!
« Svar #21 skrivet: 22 mar-10 kl 12:46 »
Hej.
Förra vintern fick jag ta in en förstföderska (get) som inte fattade att hon blev mamma och det var för kallt i oisolerat utrymme. Så de bodde på min toa (tur att allt var vattentätt och jag kunde spola golven sen. I 5 dagar var hon inne och ockuperade gästtoan på 3 m2, och jag hade halm inne. Lukten gick bort efter totalsanering. Men det var det värt.

TIPS, OM det är kallt ute, ta in lammet och blås med hårtork. Det gör jag och det är inga problem för tackan bara hon får slicka lite först.
Jag väntar tills lammet står upp och tackan har slickat det mesta men vid extrem kyla väntar jag inte mer än MAX 1 timme, fort in, torka och ut igen.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Nyfödda lamm ute i extrem kyla...
« Svar #22 skrivet: 22 mar-10 kl 17:32 »
Jag väntar tills lammet står upp och tackan har slickat det mesta men vid extrem kyla väntar jag inte mer än MAX 1 timme, fort in, torka och ut igen.

Varför "kastar du ut lammet så fort som möjligt" när det är extrem kyla?

Jag vill inte ha lammningar förrän det är + grader på dagarna, men ibland har det fötts lamm tidigt och jag har aldrig haft dem ute i extrem kyla.
Precis nyfödda lamms nedre kritiska temperatur är +20 grader!
Lite större lamm +10 grader.

Sjunker temperaturen under fryspunkten finns risk för nedkylning och därmed också sämre upptag av råmjölkens viktiga immunoglobiner.
Detta ökar risken för infektioner hos lammen.
« Senast ändrad: 28 mar-10 kl 03:01 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Nyfödda lamm ute i extrem kyla...
« Svar #23 skrivet: 24 mar-10 kl 10:28 »
Varför "kastar du ut lammet så fort som möjligt" när det är extrem kyla?

Jag vill inte ha lammningar förrän det är + grader på dagarna, men ibland har det fötts lamm tidigt och jag har aldrig haft dem ute i extrem kyla.

Jag vet inte vem som 'kastar ut lammet så fort som möjligt' om man inte är säker på att det kommer överleva och att det är bäst för lammet att vara med sin mamma.
Vi som bor här uppe kan tyvärr inte alltid vänta tills det är +grader dygnet runt för då skulle vi inte få lamm förrän i slutet av maj/början av juni.
Och när det är kyligare även inne i fårstallen måste lammen gå med sin mamma och dia om det finns minsta lilla möjlighet att ordna det så, för flasklamm får inte mat tillräckligt ofta för att må toppen. De hinner bli hungriga(på riktigt) mellan varje flaska, mot ett diande lamm som kan snutta lite i tid och otid dygnet runt. Det är trots allt inte möjligt att stå i fårstallet dygnet runt med en varm vällingflaska till en snuttsugen lammunge. Tyvärr, även om vi säkerligen är många som försökt.  :-\
Det är vad jag har pysslat med de sista dygnen... Gett flaska och hållit fast tackan så lammet fått dia varje timme(!) till ett lamm som mamman inte var så glad åt.
Det har varit varmare på nätterna sista veckan, men inte så varmt att lammet kunde vara utan mat i 3-4 timmar. Nu har jag lyckats vänja tackan vid lammet och äntligen får jag sova lite på nätterna. :D
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser