Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avskilja lamm  (läst 1929 gånger)

mat.est

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
Avskilja lamm
« skrivet: 22 apr-15 kl 23:05 »
Har 4 får, varav 2 utav dem har lamm.. Utav dessa är 3 baggar födda i början av januari och i mitten på februari.
Nu har en av tackorna gått i brunst och samtliga 3 baggelamm visar stort intresse och försöker även betäcka henne..
Vad bör jag göra? Den äldste baggen skulle väl kunna vara könsmogen, men jag vill inte flytta bort honom själv! Jag skulle kunna flytta alla 3 baggar till en annan hage men då oroar jag mig för de två minsta.
Hur tar de att bli separerade ifrån sina mammor så tidigt? Är det ens tillåtet?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Avskilja lamm
« Svar #1 skrivet: 22 apr-15 kl 23:52 »
Hon brunstar inte under så många dagar så sen kan de gå ihop igen. Jag skulle nog flytta tackan som brunstar i egen box eller hage,  och så kan hon stå där några dagar tillsammans med en kompis som inte har lamm.

När du separerar baggarna från sina mammor är det bra om de har en vuxen bagge att gå ihop med, men det kanske du inte har? Man brukar separera bagglammen från tackorna vid 3-4 mån ålder.

mat.est

  • Inlägg: 45
    • Västergötland
SV: Avskilja lamm
« Svar #2 skrivet: 23 apr-15 kl 18:07 »
Ok. Jag tog bort baggelammen igår iaf. Men jag skulle egentligen kunnat sätta tillbaka dem igen om några dagar då?
Nästa gång tar jag bara tackan o en vuxen vän.... 👍

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Avskilja lamm
« Svar #3 skrivet: 09 maj-15 kl 17:05 »
mat.est - jag tycker du gjort rätt. Bagglammen klarar sig fint tillsammans ! Det finns ju risk att tackorna brunstar var tredje vecka hela sommaren och då är det lugnast om du har delat upp dom ..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
GE202, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser