Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan jag flytta in i mitt växthus?  (läst 3959 gånger)

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
När kan jag flytta in i mitt växthus?
« skrivet: 25 apr-15 kl 20:44 »
Eller kanske snarare flytta ut. Har ett nybyggt växthus (mot en vägg, östläge tyvärr men det är mkt sol fram till kl 13) men är helt grön på odling. Norrtälje, växtzon 2-3 tror jag. Växthuset är enkelt, bara reglar och byggplast, ca 2*5 m. Odlingsbäddar runtom ca 40*40 cm med åkerjord och gammal stallgödsel blandat. Har byggt ett tillvänjningsbord i ladan, inanför växthuset, med lysrör. Där är temperaturen rätt stabi, varierar mellan 6 och 10 grader nu.
Jag har drivit upp tomat, gurka och tobak som ska växa där men vet inte när det är dags. Nu står de inomhus under 72w lysrör, dagsljus. Ca 16 grader.
Kunskap efterlyses alltså.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: När kan jag flytta in i mitt växthus?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-15 kl 20:58 »
Ännu tror jag du får vänta ett tag. Nattetid kommer det ju bli i princip lika kallt som utanför växthuset och tomat dör direkt när det blir frost. Östläget är inte heller helt optimalt eftersom det blir en mycket snabb temperaturstegring när solen kommer fram efter en kall natt. Men det går säkert bra om du tar det försiktigt.

 

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: När kan jag flytta in i mitt växthus?
« Svar #2 skrivet: 26 apr-15 kl 08:01 »
Ok, tack för svar. Så man bör vänta tills frostrisken är över även med växthus?
Lägger in en bild, lyckades inte med det tidigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 4 användare
Adels, xaelanar, Palle500, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser