Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åläggande på trekammarbrunn  (läst 13286 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #40 skrivet: 07 apr-15 kl 23:59 »
Det är många som måste gräva om sina markbäddar. Dels så var det rätt vanligt att rekommendera/godkänna 15 kvadratmeter bädd till ett hushåll (20 idag, men även förut), dels så räknar man shablonmässigt att bädden är mättad med fosfor efter 20 år och måste bytas ut.

Om du blir ägare till den utdömda bädden så kan du gräva upp den lite varligt så du inte rubbar fördelningsbrunnen, sedan är det bara att längda bädden så du får de godkända 20m2. 

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #41 skrivet: 08 apr-15 kl 18:10 »
Det är många som måste gräva om sina markbäddar. Dels så var det rätt vanligt att rekommendera/godkänna 15 kvadratmeter bädd till ett hushåll (20 idag, men även förut), dels så räknar man shablonmässigt att bädden är mättad med fosfor efter 20 år och måste bytas ut.

Om du blir ägare till den utdömda bädden så kan du gräva upp den lite varligt så du inte rubbar fördelningsbrunnen, sedan är det bara att längda bädden så du får de godkända 20m2.

Jag pratade med kommunen idag, och här är det tydligen 30m2 markbädd som krävs. Eller ja, det sa hon iallafall. Hursomhelst så frågade jag om det var okej att trycka ut gråvatten i brunnen och det hade dom inga som helst invändningar emot. Inte heller var det några knussligheter om jag skulle vilja anmäla egen latrinkompostering. Det var slutna kärl i ett år som gällde, och de hade inga krav på särskilda modeller utan jag kunde med fördel köpa mig ett gäng blåa vattentunnor och kompostera i.

Och vad som ännu bättre är; Ingen har lagt något bud än! Jag ska hålla mig tills imorrn, sen jävlar! :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #42 skrivet: 08 apr-15 kl 18:23 »
Spännande det här  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #43 skrivet: 08 apr-15 kl 18:25 »
Spännande det här  :D

you tell me  ;D

jag ska uppdatera om och när det händer saker. Risken finns väl att denna tråden kanske hamnar utanför ämnet i slutet, men den kanske kan få ligga kvar ändå ifall nån annan skulle ha samma funderingar och problem :)

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #44 skrivet: 19 apr-15 kl 13:51 »
en liten uppdatering:

Jag har kollat med kommunen och allt ska kunna fungera enligt planerna, dvs. BDT-vatten i den icke godkända brunnen och utedass med egen kompostering. Så i onsdags lade jag mitt första bud på torpet och jag trodde att det skulle gå för en billig peng. Tyvärr var det någon som började bjuda över mig i fredags och priset steg från 350 till 415. Imorgon är sista dagen för bud så jag hoppas verkligen att det stannar där det är, men jag är beredd att hänga på så långt som till 450, just för att där finns allt jag kommer att behöva i framtiden; matkällare, snickeri, bostad och ladugård. Ett utedass får ju snickras ihop, men jag har redan byggt stommen i delar här så det är bara att lasta på kärran och smälla upp när jag väl behöver det :)

återkommer imorgon för den som är intresserad!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #45 skrivet: 19 apr-15 kl 23:14 »
återkommer imorgon för den som är intresserad!


Jättespännande! :)  Framförallt vill jag höra hur det går med anläggningen och hur det funkar med kommunen när du ska få tillstånd eller vad man nu behöver för att köra din lösning. Sen gärna hur du praktiskt löser kompostering och sånt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #46 skrivet: 20 apr-15 kl 17:09 »

Jättespännande! :)  Framförallt vill jag höra hur det går med anläggningen och hur det funkar med kommunen när du ska få tillstånd eller vad man nu behöver för att köra din lösning. Sen gärna hur du praktiskt löser kompostering och sånt.

Jag sitter och hoppas för glatta livet att jag får denna kåken. Tyvärr började samma gubbe som jag trodde att jag haded budat bort förra veckan att buda igen, så nu har priset gått upp ytterligare. Jag får väl bara hoppas att min bankman förlåter mig för att jag hänger på detta, men å andra sidan så skulle han svarat i telefonen när jag ringde  >:D

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #47 skrivet: 20 apr-15 kl 23:17 »
Då kan jag ta och uppdatera igen.

Tyvärr har budgivningen ballar ur fullständigt så jag drar mig, mycket motvilligt, ur.

Det positiva är att jag har hittat en ny kåk med ungefär samma förutsättningar och dessutom större tomtmark för samma utgångspris, så
jakten är inte över än :) Den ligger mer avskiljt än den tidigare så det passar mig perfekt. Den förlänger min 30 minuters bilfärd till jobbet till 35 minuter, men det ska jag nog kunna leva med. Fortsättning följer

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #48 skrivet: 20 apr-15 kl 23:30 »
Vi följer och väntar med stigande spänning på nästa avsnitt  ;D
(och hoppas givetvis att du hittar ditt drömställe  ;))
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

maha

  • Inlägg: 51
    • Södermanland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #49 skrivet: 25 apr-15 kl 20:48 »
Frånsett markbädd eller infiltration så kommer du troligen behöva en fosforfälla som renar bort fosfor. Markbädden renar ej bort fosfor och det får man i de flesta kommuner ej släppa vidare ut i naturen. Finns lite olika sätt att rena från fosfor, som jag förstått kan det finnas före trekammarbrunn inne i huset isamband med avlopp, en behållare med någon kemikalie, kräver som jag förstått en trekammarbrunn på minst tre kubik, eller efter markbädd och är då en ganska stor behållare med någon form av kalk, kalkbehållaren väger 3-500kg och behöver bytas vart 3-6 år beroende på belastning, en kostnad på ca 6.000/ bytet. Vet inte om man kan byta kalkbehållare själv, iannatfall har vi fått info om att fosforfällan inte får stå mer än tio meter från väg som skall klara av lastbil som tömmer/ byter fällan. Finns troligen fler alternativ, har precis blivit tvungen att sätta mig in i detta då vår avloppsanläggning inte blivit godkänd av vår kommun.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #50 skrivet: 25 apr-15 kl 21:00 »
Krävs verkligen fosforrening numera då fosfathaltiga tvätt- och diskmedel är förbjudna sedan flera år?

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #51 skrivet: 26 apr-15 kl 01:18 »
Fosforrening är väl inte nödvändigt på gråvatten? Inte i min kommun iallafall, när jag ringde och frågade så sade dom ordagrannt:
"Gråvatten har vi inga bestämmelser på, så rent teoretiskt så kan du köra ut ditt bdt-vatten i en stenkista. Det kan ju ändra sig om 10 år men så ser reglerna ut nu iallafall. Det är på svartvatten fokus ligger nu, och så är det i hela landet".

Och självklart kan det ju vara olika i olika kommuner, med vattentäkter och kustlinjer osv. men i min kommun i götalands inland är det så. Och reglerna kan ju helt klart ändras på 10 år som hon sade, men å andra sidan så kan ju vad som helst hända. Jag tänker inte bekymra mig för något som ligger 10 år fram i tiden, jag kanske inte ens lever då :)

 

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #52 skrivet: 26 apr-15 kl 02:14 »
Dock finns det andra som lever om tio år, så lättvindigt ska man inte ta det, även om man själv planerar att dö innan.

Fast vad jag har förstått standard över hela landet typ trekammarbrunn, med efterföljande infiltration eller markbädd.
Känns väl helt ok såvida man inte häller i något gift, eller kroppstömningsvatten, enligt mitt tycke.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #53 skrivet: 29 apr-15 kl 09:15 »

Känns väl helt ok såvida man inte häller i något gift, eller kroppstömningsvatten, enligt mitt tycke.
Jaha. Då får man inte pinka när man duschar längre. Livet var enklare förr ;-)
Min bästa ägodel är min vedspis!

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #54 skrivet: 01 maj-15 kl 20:00 »
Jag har svårt att se att gråvatten skulle kunna förstöra miljön. Det enda som kommer ut i det systemet (i mitt fall) är såpa och tvål samt avskölj från matlagning.

Hursomhelst, jag är tillbaka på ruta 1 igen. Men denna tiden på året kommer det ut 5-6 kåkar om dagen i området på hemnet som uppfyller mina krav, så vi får hoppas att jag får tag i något snart.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #55 skrivet: 01 maj-15 kl 20:04 »
Jaha. Då får man inte pinka när man duschar längre. Livet var enklare förr ;-)
  ;D Eller hur!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Åläggande på trekammarbrunn
« Svar #56 skrivet: 01 maj-15 kl 20:14 »

Hursomhelst, jag är tillbaka på ruta 1 igen. Men denna tiden på året kommer det ut 5-6 kåkar om dagen i området på hemnet som uppfyller mina krav, så vi får hoppas att jag får tag i något snart.

Det gör du säkerligen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, mommo, biggelina, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser