Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar  (läst 2676 gånger)

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« skrivet: 24 nov-15 kl 18:39 »
Hej :)

Jag har noterat att navkapslar som kostar lite mer har en mjukare/bättre plast och att de inte spricker lika lätt. Och sen har jag tänkt på utseendet... och det jag nu skriver är jag osäker på. Men det känns som de billigaste navkapslarna är lite "plottrigare" till utseendet.

Jag vet att det här ämnet egentligen har ytterst lite med ämnet "meka" att göra. Fast lite har det ju med ämnet att göra till viss mån. I vilket fall som helst så fungerar det ju med hobbyfordontråden... så då borde denna tråden också fungera :)
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #1 skrivet: 24 nov-15 kl 18:58 »
"Riktiga" navkapslar är av kromat stål  ;)

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #2 skrivet: 24 nov-15 kl 19:03 »
"Riktiga" navkapslar är av kromat stål  ;)

Håller med till fullo 8) . Men mina sommarfälgar kostar 15.000 med däck, så därför får man hålla nere kostnaden genom att köra plåtisar med navkapslar på vintern   :)
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #3 skrivet: 24 nov-15 kl 19:04 »
Hur är det med balans då, får du mer obalans med billiga plastkapslar?

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #4 skrivet: 24 nov-15 kl 19:13 »
Hur är det med balans då, får du mer obalans med billiga plastkapslar?

Jag kör med navkapslar av lite dyrare modell på min bruksbil. Men på brorsans bil sitter det billiga navkapslar och när jag lånat den har jag inte märkt någon obalans. Han kör med biltemas navkapslar. Navkapslar väger för lite för att orsaka obalans (tror jag) :)
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #5 skrivet: 24 nov-15 kl 19:41 »
Nu har jag visserligen fått ett påpekande om att denna tråd inte har så mycket med självhushållning att göra och därför borde modereras, men den är väl ändå rätt oförarglig så jag låter den stå kvar tills vidare.

De sprödaste och sämsta plastnavkapslar jag har stött på, tillika dyraste, är Fords originalhjulsidor till bilar från tidigt 00-tal som levereras med plåtfälgar från fabrik. Vilka lågpris-biltillbehörs-navkapslar som helst håller bättre.

Min erfarenhet är dock att även billiga och spröda navkapslar håller bra om man är försiktig med dem och inte försöker ta bort eller sätta dit dem i kyla. Och så vill det ju till att inte bilföraren har för (o)vana att putsa trottoarkanter med hjulsidorna.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #6 skrivet: 24 nov-15 kl 21:40 »
När jag köper bil åker jag till en sortergård och separerar kapslarna. Fjäderstålet går i skroten och plasten oftast i brännbart beroende på var jag bor. Sen åker jag därifrån med en mycket snyggare bil.

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #7 skrivet: 24 nov-15 kl 22:06 »
Biltemas håller faktiskt måttet. Ingen av dem lossnade då från något av hjulen av i alla fall. Ni vet det där klassiska med att man hittar navkapslar längst vägrenen. Nåja. En vacker dag var alla fyra väck från bilen då jag kom till parkeringen. J*vla stolle/stollar till att knycka ett set navkapslar i plast värda 159 SEK på Biltema. J*vla fasoner.

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #8 skrivet: 25 nov-15 kl 05:24 »
Sen ska man säga, och det är ju viktigt för att få lite nyans i debatten, att det finns ett dussin olika varianter av biltemas navkapslar. Jag kollade sidan nyligen och en del av navkapslarna ser ju helt OK ut. Det viktiga med navkapslarna är att designen inte innehåller för mycket detaljer och att plasten är grå med matt ton. Finns "kromade" navkapslar och det är inte så snyggt. Samma med svarta navkapslar, det är heller inte snyggt.
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #9 skrivet: 29 nov-15 kl 20:46 »
ett svart får: Aha jag tror jag missuppfattade lite. Du menar inte alufälgar, utan sådana navkapslar som sitter på amerikanska bilar?
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #10 skrivet: 29 nov-15 kl 21:00 »
ett svart får: Aha jag tror jag missuppfattade lite. Du menar inte alufälgar, utan sådana navkapslar som sitter på amerikanska bilar?
De kromade? Tja, de kan sitta på amazoner och andra gamla europeiska bilar också

 

Rocknrollyo

  • Inlägg: 106
    • Bohuslän
SV: Skillnad mellan billiga och dyra navkapslar
« Svar #11 skrivet: 30 nov-15 kl 15:08 »
De kromade? Tja, de kan sitta på amazoner och andra gamla europeiska bilar också

Okej, ja just det finns ju på Saab 900 bl.a. Men på dagens bilar så är det nog mest amerikanska bilar som har sådana :)
Odlar paprika och vaxbönor och dill 2015.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1232 gäster, 7 användare (3 dolda)
von tratt, Högnemobon, Stengrim, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser