Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninskinn  (läst 2187 gånger)

trassla

  • Gäst
Kaninskinn
« skrivet: 21 sep-14 kl 14:13 »
Jag vet att det finns efterfrågan på kaninkött, men hur är det med skinn? Finns ju uppfödare till slaktkaniner, så då borde det väl finnas något för skinn också? Finns det någon här, som föder upp kaniner för kommersiellt bruk?

trassla

  • Gäst
SV: Kaninskinn
« Svar #1 skrivet: 23 sep-14 kl 13:12 »
Jag tänker på skinn för kommersiellt bruk.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Kaninskinn
« Svar #2 skrivet: 23 sep-14 kl 13:18 »
Det är svårt för man måste få en stor mängd av samma färg och i toppkvalitet. Har funnits Rex uppfödare som sålt till Danmark men vet ej om det finns idag.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Kaninskinn
« Svar #3 skrivet: 23 sep-14 kl 19:22 »
Visst finns det efterfrågan på kaninskinn. Svårigheten är att finna någon duktig som kan bereda dessa till ett vettigt pris. En annan sak är ju också att den kommersiella slakten sker när kaninen är ca 16 veckor. Tyvärr så är inte kaninen fullpälsad förrän vid 18 - 19 veckors ålder så här finns en liten konflikt o:)
Gösta

trassla

  • Gäst
SV: Kaninskinn
« Svar #4 skrivet: 24 sep-14 kl 08:51 »
Tänk vad bra, om den lilla konflikten kunde lösas ;). Då kanske det skulle kunna bli mer intressant med även skinnkaniner.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Kaninskinn
« Svar #5 skrivet: 24 sep-14 kl 09:55 »
Päls är en toppen biprodukt! Lätt få sålt oberedda också till de som bereder och syr i mindre skala (inte kappor och så).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Kaninskinn
« Svar #6 skrivet: 25 sep-14 kl 20:41 »
Att slakten sker vid 16 veckors ålder beror på att uppfödaren vill ha 4 kullar/år.
Ska då uppfödaren "hålla" slaktkaninen ytterligare 2-3 veckor krävs ytterligare en omgång ungdjursburar för dom veckorna.
För slakteriet är det bättre med 18 veckors kaniner.
Gösta

trassla

  • Gäst
SV: Kaninskinn
« Svar #7 skrivet: 26 sep-14 kl 10:27 »
Så det är helt okej, att slakta dem vid 18 veckors ålder, om  man vill ta tre kullar/år? Ok då kunna sälja sitt skinn (naturligtvis), får ni sålt era kaninskinn? Vart säljer ni dem?

nath-wes

  • Inlägg: 11
  • Cowgirl by choice
    • Skåne
SV: Kaninskinn
« Svar #8 skrivet: 26 sep-14 kl 21:39 »
Jag har lite funderingar på att börja bereda kaninskinn, i mindre skala till att börja med, för att kolla intresse. Hör gärna av er, ni som är intresserade! Jag finns i Skåne.
Det finns inga drömmar, det finns bara mål.

trassla

  • Gäst
SV: Kaninskinn
« Svar #9 skrivet: 27 sep-14 kl 11:10 »
nath-wes kommer du att vara intresserad av att köpa in kaninskinn?

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Kaninskinn
« Svar #10 skrivet: 27 sep-14 kl 18:30 »
Trassla, du kan mycket väl ta fyra kullar per år men du måste ha ytterligare en omgång ungdjursburar om du ska vänta i 2 - 3 veckor extra på slakt.
Gösta

trassla

  • Gäst
SV: Kaninskinn
« Svar #11 skrivet: 27 sep-14 kl 20:47 »
 Tack Gösta, då kommer jag att göra ett försök. Att ha dem några veckor till gör varken till eller från, för mig.

 

nath-wes

  • Inlägg: 11
  • Cowgirl by choice
    • Skåne
SV: Kaninskinn
« Svar #12 skrivet: 02 okt-14 kl 12:13 »
Till "trassla" . Ja, jag kommer att köpa in kaninskinn också. Om du vill veta mer, gå gärna in på mitt namn och skicka ett pm. Mvh
Det finns inga drömmar, det finns bara mål.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 6 användare
Stengrim, Trolle_85, Be, xaelanar, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser