Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  för varmt i kupan?  (läst 2191 gånger)

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
för varmt i kupan?
« skrivet: 28 jul-14 kl 21:53 »
Jag läste i en gammal tråd på den här sidan att bina sätter sig på flustret när det är för varmt i kupan. Jag upptäckte det hos min kupa för några dagar sedan, att dem fortfarande sitter på flustret kl.22 på kvällen, och nu undrar jag om det kanske är dålig ventilation i kupan. Jag har nämligen lagt 2 plastbitar mellan pall och botten mot myror och sedan är det 2 lådor med täckbrädor på den översta och sedan plåttak. Kupan är i trä.

Borde jag ersätta en täckbräda med en foderbräda (eller vad det nu heter), med hål i? Eller behöver jag inte oroa mig alls?

Det handlar förresten om en svärm fångad på slutet av maj. Drottningen producerar mycket ägg och bina kommer hem med massor med pollen. Dessutom finns det utrymme i kupan (flera tomma ramar).

Tack för svaren på förhand!

 

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: för varmt i kupan?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-14 kl 09:35 »
Du behöver inte oroa dig alls. Bina sköter ventilationen själva genom att gå ut, fläkta och ev dra hem vatten för kylning.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: för varmt i kupan?
« Svar #2 skrivet: 29 jul-14 kl 14:16 »
Hej Bilou


Jag har samma fenomen...det sitter en hela klunga med bin utanför flustret hela natten.
Enligt mitt info så är det framförallt äldre samlarbin som inte vill ha det för varmt och inget att oroa sig för. Om det blir för varmt för samhället, så kan du se bin som ventilera för fullt.
Jag uppskattar luftflödet vid flustret vid full "torkning" till minst 3 m3/h...lågan hos en tändare som jag förde förbi slocknade...

DkY

  • Inlägg: 44
    • Blekinge
SV: för varmt i kupan?
« Svar #3 skrivet: 02 aug-14 kl 20:30 »
Enligt boken Bin och biodling av Åke Hansson så sätter sig bina utanför kupan som sista åtgärd för att inte larverna ska bli för varma. Första åtgärderna är att fläkta ut värmen och att placera vattendroppar på cell-locken för att kyla ner.

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: för varmt i kupan?
« Svar #4 skrivet: 03 aug-14 kl 22:19 »
Hej!

Tack för svaren! Jag har mycket besök här från Holland, därför ett sånt sent svar. Men tacksam är jag!

Jag hällde lite vatten kring kupan när det var som varmast. Annars står kupan rätt så bra med mycket skugga och halv-sol under halva dagen. Får nog anta att svärmen blir ett starkt samhälle med mycket bin nu  :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Elitsliraren, nyhem, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser