Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna tomater...eftermogna?  (läst 5875 gånger)

sizz

  • Inlägg: 122
    • Uppland
Gröna tomater...eftermogna?
« skrivet: 23 sep-12 kl 18:53 »
Hur eftermognar jag enklast gröna tomater? Tyvärr saknar jag stort fönster i söder...
Jag fick ett tips att förvara dem mörkt med äpplen, men just mörkt tyckte jag lät konstigt... Hur gör du?

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Gröna tomater...eftermogna?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-12 kl 19:04 »
jag gör syltade gröna tomater, så himla gott! annars så avger äpplen etylensyra? som påskyndar mognaden hos annat frukt o grönt, men mörkt?? nää, jag hade lagt de ljust tillsammans med mognande äpplen.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Gröna tomater...eftermogna?
« Svar #2 skrivet: 23 sep-12 kl 19:11 »
Lägg dem ljust med äpplen. jag tycker att de ofta blir lite mjuka när de eftermognar inne, så jag brukar steka dem gröna istället.
Skiva tjocka skivor och stek med vitlök och chili + kryddor. Eller panera dem innan. Jättegott på bröd. :)

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Gröna tomater...eftermogna?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-12 kl 19:35 »
Hej! Har hört att man kan lägga dom i en burk med lock och låta eftermogna. Har inte provat själv.
Jag brukar lägga dom i äppelskålen och när dom börjar bli lagom mogna så lägger jag in dom i kylen.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Gröna tomater...eftermogna?
« Svar #4 skrivet: 23 sep-12 kl 22:05 »
Dra upp plantan ur jorden, skölj av jorden från roten. Häng den i roten inne.  Tomaterna mognar eftersom fram till jul.

fjällan

  • Inlägg: 318
    • Östergötland
SV: Gröna tomater...eftermogna?
« Svar #5 skrivet: 23 sep-12 kl 22:31 »
gör grön ketshup. jättegott recept finns här på alt nånstans, hittar ni inte kan jag skriva ner det senare

skogslisa

  • Inlägg: 8
  • Husbehovsodlare som drömmer om en skogsträdgård
    • Västergötland
SV: Gröna tomater...eftermogna?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 22:46 »
Jag brukar ställa mina gröna tomater i ett svalt utrymme 5-10 plusgrader, där är inte helmörkt men inte heller ljust.
De flesta mognar fram, ibland har jag haft tomater till februari.  Tittar till dem då och då eftersom en del kan spricka och ruttna och då smittar det gärna över på de friska.
Skogslisa
"Var den förändring som du vill se i världen"
Gandhi

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Gröna tomater...eftermogna?
« Svar #7 skrivet: 15 okt-12 kl 06:43 »
Jag lägger mina gröna tomater på en eller flera bruckor i svalen och där mognar de efter hand ända fram till jul. De blir så klart inte lika goda som solmogna tomater, men bättre än de tomater vi köper i affären.

Jag har aldrig provat att steka dem, men det ska jag göra i veckan, tack för tipset!
MVH Rosita zon 1


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser