Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SE-märkning  (läst 10721 gånger)

MW

  • Inlägg: 37
    • -
SE-märkning
« skrivet: 01 aug-14 kl 22:20 »
Jag förstod inte riktigt det här med SE-märkning när jag köpte gris. Jag frågade bonden som inte tyckte det var viktigt. Nu känns det viktigt för mig. Hur gör jag nu för att skaffa SE-märkning till mina grisar eller gården?
mw

 

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: SE-märkning
« Svar #2 skrivet: 02 aug-14 kl 07:52 »
Bonden borde ha tyckt det var viktigt, för det var hans ansvar att märka dom innan dom lämnade hans gård.  Eller är grisarna märkta, och det saknas bara ett SE-nummer hos dig, på din gård?

Du ansöker om ett SE-nummer på Jordbruksverket, det är en enkel formalitet. Du kan göra det direkt på nätet om du har en E-legitimation. Annars finns det blanketter.

https://www.jordbruksverket.se/etjanster/etjanster/djur/anmaladjurhallning.4.23f3563314184096e0d1659.html

Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

MW

  • Inlägg: 37
    • -
SV: SE-märkning
« Svar #3 skrivet: 02 aug-14 kl 11:13 »
Grisarna har ingen SE-märkning från förra gården. Kan jag gå in och få SE-märkning på min gård och anmäla att jag har grisa utan att de har SE-märkning från förra gården.
MW

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: SE-märkning
« Svar #4 skrivet: 02 aug-14 kl 11:48 »
Egentligen inte, eftersom dom ska märkas innan dom lämnar sin födelseplats.

Så vill du göra hyfsat rätt ( om nu inte bonden vill hjälpa till ) så får du beställa öronmärken med den förra ägarens SE-nummer och märka grisarna. Sen skriver du in en förflyttning i stalljournalen hem till ditt SE-nummer, och rapporterar förflyttningen i Jordbruksverkets E-tjänst.

Allt blir så mycket enklare om alla gör rätt från början....
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

MW

  • Inlägg: 37
    • -
SV: SE-märkning
« Svar #5 skrivet: 02 aug-14 kl 19:04 »
Tack för svaren. Det gäller inte bara att ta reda på hur man gör det bra för djuren. Men jag har lärt mig en läxa. Ska höra om bonden vill hjälpa mig. ;)

Gårdstjurig kärring

  • Inlägg: 6
    • Västerbotten
SV: SE-märkning
« Svar #6 skrivet: 28 apr-15 kl 16:31 »
Bonden borde tycka detta är super viktigt då han kan få böta på sina bidrag. En gris får aldrig lämna gården utan tatuering eller öronmärke med produktionsplatsnummer.. blir han otrevlig så hänvisa till att du vill göra rätt men kan ju vara så att han inte har dem registrerade för att spara några kronor  :( Lycka till!!

Med vänlig hälsning
Livet ändras genom livet så varför inte passa på att göra det man drömmer om när chansen finns :)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: SE-märkning
« Svar #7 skrivet: 31 okt-17 kl 12:41 »
Det är ju inte bara SE märkning utan flytten av djuret från bondens gård till din ska registreras på jordbruksverket. Konstig inställning hos den där bonden!

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: SE-märkning
« Svar #8 skrivet: 31 okt-17 kl 13:26 »
Nja det där är nog ganska vanligt om man köper vanliga grisar från en stor gård.
Har själv råkat ut för det en gång då jag frågade om dom skulle märkas.
Det blev blankt nej, jag skulle tro att det beror på att bonden har avtal att sälja sina grisar till nåt
speciellt ställe å då får man inte sälja lite vid sidan om till någon annan.

Sen kan man ju undra vad det ska vara bra för att märka och anmäla grisarna
ifall man själv ska slakta och äta upp dem, du vet ju själv var de kommer ifrån?
Dessutom kryllar det av vildsvin så ev smittor kan vara svåra att spåra ändå.

Jag kan inte komma på nån enda självhushållare på bygden som har märkta grisar.
Antar att vi snapphanar inte fogar oss så undergivet gentemot byråkraterna..

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: SE-märkning
« Svar #9 skrivet: 31 okt-17 kl 13:34 »
Håller på med genbank själv och då är det ju viktigt. Reglerna kan vara lite snåriga ibland :)

jägaren

  • Inlägg: 9
    • Småland
    • Skandinaviska Jakt & Fiske
SV: SE-märkning
« Svar #10 skrivet: 19 dec-17 kl 23:11 »
Vi öronmärker alla våra grisar med gårdens Se nummer, även om de bara slaktas hemma
En glad sprallig bonde och jägare


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 6 användare
Radar, xaelanar, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser