Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder och vatten automat??  (läst 1885 gånger)

Tezzeluren

  • Inlägg: 12
    • Halland
Foder och vatten automat??
« skrivet: 07 feb-16 kl 19:59 »
Är nybliven ägare till Japanska Vaktlar. :)

Vill gärna ha tips på foder och vatten automater!
Vad tycker ni är smidigast?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Foder och vatten automat??
« Svar #1 skrivet: 07 feb-16 kl 22:14 »
Jag tog en polyetenflaska och värmde en fläck på ena sidan, stor som en matsked, med en tändare till dess plasten blev klar. Sedan tog jag en tesked och tryckte in/ned den formbara plasten så det blev som en liten skål. Däri borrade jag ett 8 mm hål. När vattenflaskan fylldes höll jag tummen över hålet och när korken skruvats på var det bara att ställa ned flaskan. Gjorde mindre sådana flaskor till kycklingarna eftersom vi blivit varnade att de dränker sig i en kapsyl. Målade rött med en tuschpenna runt hålet så de lättare skulle fatta var vattnet fanns.

Foder gäller att ställa ned på fler ställen, för de är så ivriga.

Rubus

  • Inlägg: 40
    • Norrbotten
SV: Foder och vatten automat??
« Svar #2 skrivet: 12 feb-16 kl 09:40 »
Hej
Jag har hängt upp foderautomater för vilda fåglar.
Dom för hampfrön fungerar alldeles utmärkt.
Lite kruxigare med vatten. För nykläckta kycklingar så kör jag med upp och nedvänd creme fraiche burk.
Klipp små hål i kanten på burken så kan vattnet rinna ner i rännan på locket.
Man får pröva sig fram med hur stora dom ska vara.
Rubus

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Foder och vatten automat??
« Svar #3 skrivet: 12 feb-16 kl 11:47 »
Jag har foder och vattenautomat som jag fick med i ett paket från lantbutiken. Nu är vattenautomaten lite liten eftersom vi har rätt många så där har jag uppgraderat till en större men den fungerade utmärkt även till kycklingarna, jag la puttekulor i vattenrännan för att de små inte skulle drunkna.
Fodertråg har jag två olika ett rektangulärt med hål så de kommer åt maten och ett runt där maten kommet ut nertill typ. Båda har sina fördelar, det rektangulära upplever jag som smidigare att hålla rent medan det runda räcker fodret längre i.
Jag lutar åt att beställa fler rektangulära och placera ut på ett par ställen i vaktelrummet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Foder och vatten automat??
« Svar #4 skrivet: 12 feb-16 kl 16:14 »
Smart, Rubus! Det enklaste är oftast bäst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser