Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vaktlar, hur ska dom bo, blir inte klok =)  (läst 4002 gånger)

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
vaktlar, hur ska dom bo, blir inte klok =)
« skrivet: 16 jun-15 kl 21:15 »
Tänkte eventuellt, om det är genomförbart, skaffa några vaktar. 4-8 st tänker jag. Hon jag var och träffade vaktlar hos hade dem i burar typ 100cm x 45 x 45 kanske och hade lite väl många men hade inte problem med hackning osv. Hon hade dem i burar med täckta väggar förutom gallerdörrar i fronten, värmelampa som gav ljus och värme på vintern och hade dem såhär utomhus på vintern utan problem. Jag blev sugen, tänkte jag kunde bygga en sådan bur som får vara vägghängd UTANPÅ mitt hönshus men i inhägnaden, och ha dem där i, med allt de behöver och ta ut dem på grönbete på sommardagar jag är hemma under något bra tungt gallertak så de får lite grönt och gå i. Jag har alltså höns också, som får gå inne och ute inhägnat året runt, men jag har läst att de inte kan gå med hönsen, det är ju synd men dumt att riskera de små liven på att pröva. Dock funderade jag på att bygga en sådan bur jag skrev om innan, fast vägghängd inne i hönshuset, det resulterar dock i att de inte får frisk luft på dagarna men slipper utomhuskylan på vintern.....är det någon som har några tankar?

serasera

  • Inlägg: 49
    • Uppland
SV: vaktlar, hur ska dom bo, blir inte klok =)
« Svar #1 skrivet: 18 jun-15 kl 08:57 »
är det ingen som vill dela sina egna lösningar med mig? Jag är så fruktansvärt sugen, men om jag måste ha el till dem på vintern (vill inte flytta runt dem utan de ska ha sin bur och bo där alltid tänker jag hur den nu ska se ut) så måste jag fixa nåt i anslutning till min stora hönsgård. Kan jag ha ett litet hus till vaktlarna ute i hönshägnet och ett mindre hägn till dem som de kan va i inne i stora hägnet? så de kommer ut tänker ja....går vaktar in och sover i skymningen precis som höns?

SofiaB

  • Inlägg: 44
    • Västergötland
SV: vaktlar, hur ska dom bo, blir inte klok =)
« Svar #2 skrivet: 13 jul-15 kl 17:57 »
Jag har mina vaktlar i boxar i en ladugård. På sommaren har jag dem ute i burar på gräsmattan. Ungefär som kaninburar. Som bon har jag plastlådor från Ikea, för 12kr/st. Har skurit ur ett hål i ena sidan som in/utgång. Fungerar hyfsat om det inte är för blött.
De klarar kyla vintertid men inte drag. Jag hade ingen extra värme i vintras och det är inte direkt drag fritt i ladugården. Vaktlarna värpte inte på någon månad men då får de ju vila från det.
Hur du än tänker göra så tänk stort. Ju större utrymme desto bättre mår vaktlarna. De blir mindre stressade om de har bättre med utrymme.Jag får putta runt mina med fötterna när jag är inne hos dem.
Vaktlarna kan lägga sig vartsom på kvällen. De rymmer om de inte är riktigt inhägnade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Hönshjärna, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser