Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmpellets åsikter?  (läst 11786 gånger)

Svevik

  • Inlägg: 29
  • Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #20 skrivet: 25 jan-13 kl 15:06 »
Säckarna är ganska små. Dom är inte pressade. Pelletsen är löst fyllda i säckarna, annars skulle dom bli helt mosade. En säck väger kanske 8 - 10 kg (jag har inte vägt dom). Vikten kan variera lite beroende på fukthalten.

Hur länge en säck räcker, beror på många faktorer, till ex. hur stort utrymme man har, hur många höns man har, om hönsen går inne hela dagarna o.s.v. Om man redan har en bra "bädd" på golvet, så räcker en säck väldigt länge för ett hobbyhönseri.

Laga Bioenergi:s halmpellets används av flera av dom största hönserierna och kycklinguppfödarna i Sverige. Flera av dom största travstallen använder också deras halmpellets. Travtränare är väldigt noga med att foder och strö inte får damma.

Pelletsen finns att köpa på Granngården och hos andra som säljer lantbruksprodukter. Skulle det inte finnas hos din närmaste handlare, är det bara att säga till dom, så beställer dom hem. Den som har börjat använda halmpellets, vill aldrig byta till något annat. Jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som har ångrat att dom valde halmpellets.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #21 skrivet: 25 jan-13 kl 17:58 »
Låter trevligt! Jag har hört precis samma lovord om lättströ (hampaströ). Men halmpellets kan ju vara billigare. Hampaströ är dyyyyyyrt....

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #22 skrivet: 25 jan-13 kl 19:58 »
Här blandar vi hampaströ och halmpellets... Blir superfin bädd!  :D
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #23 skrivet: 25 jan-13 kl 21:10 »
Det låter ju intressant! Vad kostar halmpellets då?
MVH Rosita zon 1

Svevik

  • Inlägg: 29
  • Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #24 skrivet: 25 jan-13 kl 23:02 »
En säck kostar cirka 65 kronor inklusive moms. Storförbrukarna köper inte säckar och betalar inte det priset...

Kollade tillverkarens rekommendationer som står på säcken. Startgiva på rent golv 8 - 10 kg / m2. Därefter fyller man på lika mycket som man gödslar ut. Rekommendationen gäller i boxar till hästar.

Till höns handlar det inte alls om dom mängderna och man gödslar inte ut så ofta till höns. Med en mindre underhållsgiva en gång i veckan, håller man rent och snyggt även på vintern, när hönsen mest är inomhus.

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #25 skrivet: 26 jan-13 kl 06:48 »
Jag, som får gratis halm från närmsta bonde, tycker att det blir lite dyrt ändå. Men det händer ibland att bondens halm tar slut på våren och då kan det ju vara ett alternativ för mig. ;)
MVH Rosita zon 1

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #26 skrivet: 26 jan-13 kl 07:38 »
Kastade ut frågan tidigare .
Fick ingen vidare respons till höns .
Ja som vanligt får man lika många svar som man frågar.
Gillar lättströ men dyrt som redan påpekats.
Hedemorahöns

Kelpie

  • Inlägg: 209
    • Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #27 skrivet: 24 feb-13 kl 18:29 »

Har lättströ som jag tycker är toppen men det finns inte längre  :(

- Köpte du lättströ på Granngården så är den tillbaka igen!  ;D  Numera i genomskinnlig förpackning.. jag antar att det är inte bara lokalbutiken som har köpt in - hoppas verkligen att det får stanna kvar i sortimentet!
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Anguz

  • Inlägg: 30
    • Södermanland
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #28 skrivet: 21 jan-17 kl 12:28 »
En fundering.... Om man ska vattna halmpellets för att den ska lösa upp sig varför inte bara köpa hackad halm direkt?
Vad är skillnaden på hackad halm  och halmpellets?
Jag har nämligen hackad halm och den fungerar superbra till mina höns, har funderat på att köpa pellets men vad är det för skillnad?

 

Daniel_Wikman

  • Gäst
SV: Halmpellets åsikter?
« Svar #29 skrivet: 21 jan-17 kl 17:07 »
+1 för lättströ av hampa. Dammar minimalt och är lätt att kompostera.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser