Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Asbest som markfyllnad  (läst 22862 gånger)

Skalman

  • Inlägg: 198
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #40 skrivet: 06 maj-11 kl 18:05 »
Vi jämför två alternativ som båda innebär nedgrävning. Det som skiljer alternativen är väl främst graden av sortering, där deponering på tipp innebär att ett material som är farligt (om det hanteras fel) blir mer utsorterat och platsen bättre markerad. Dessutom belastas en mark som redan avsatts för sådana ändamål. Vid nedgrävning hemma belastas en boendemiljö (eller t ex skogsmark). Det kan också finnas skillnad i säkerhetsåtgärder vid nedgrävningen. Hur stora skillnaderna är beror förstås på hur det genomförs i respektive fall. Detta talar sammantaget för deponering på tipp, tycker jag. Hur pass tvingande bestämmelser det talar för kan diskuteras, men nu är bestämmelserna som de är.

En sak appropå detta: gammal betong har man brukat gräva ner i närheten av rivningsplatsen. Nu hörde jag att man inte får göra det längre. Stämmer det och hur ska man se på det?

Kira

  • Inlägg: 469
    • Småland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #41 skrivet: 06 maj-11 kl 18:33 »
Eterniplattorna är farliga för att de innehåller asbest, om plattorna går sönder finns det risk för att man andas in asbestfibrer, om det är sant eller inte vet jag inte men på kurser i arbetsmiljö har jag lärt mig att det kan räcka med en enda fiber i lungan för att få lungcancer :( eller i magen :(
Hur som helst är faktisk cancer den vanligaste dödsorsaken av sjukdomar.

När vi plockade ner vårt eternittak för tre år sedan, köpte  vi speciella andningsmasker (som skyddar mot fiberstorleken på asbest) , var noga med att byta kläder innan vi gick in och tvättade oss noga. Vi släppte ner plattorna på en kana och la dem på pallar som plastades in, sedan spolade vi runt huset för att binda ev damm. Mycket annat skit finns också i/under gamla tak, fladdermusspillning, fågelskit, döda djurrester you name it... snacka om risk för salmonella och annat om man hade andats in det.
Kommunen kom och hämtade med kranbil och körde det på deponi för 2340 inkl moms och vi bor ändå över 2 mil från soptippen och det var tot 2,24 ton. Jag skulle aldrig få för mig att gräva ner sådant hemma, har nog med att städa upp allt gammalt som dyker upp här på gården efter tidigare ägare...

Broberg

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #42 skrivet: 06 maj-11 kl 20:08 »
Trodde vi hade passerat tiden där vi trodde att om vi grävde ner det, spolade ut nåt i toaletten eller dumpade det i havet så var det "borta".
Jag skulle i alla fall alldrig vilja göra nåt sånt med den lilla bit moderjord som jag har hand om när det finns andra alternativ.

Finns ju alltid en och annan inavlad bonnj***l kvar tyvärr.

Huggorm

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #43 skrivet: 06 maj-11 kl 20:36 »
Finns ju alltid en och annan inavlad bonnj***l kvar tyvärr.
Det finns fortfarande många, många som skiter i miljön, och litar på att naturen tar hand om allt de placerar i den. Och då handlar det ofta om värre grejer än några gamla eternitplattor

 

Broberg

  • Gäst
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #44 skrivet: 06 maj-11 kl 20:57 »
Det finns fortfarande många, många som skiter i miljön, och litar på att naturen tar hand om allt de placerar i den. Och då handlar det ofta om värre grejer än några gamla eternitplattor

Jo, tyvärr.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #45 skrivet: 06 maj-11 kl 22:58 »
Oavsett om asbest är lite eller mycket farligt så är annat hyggligt ofarligt fyllnadsmaterial så billigt att det inte finns någon som helst anledning att ta reda på någon annas eternit för att få tag på fyllnadsmaterial. Osorterad fyllnadsjord/morän kostar ofta ca 30-40 kr/ton + frakt. Sorterad matjord ca 200 kr per kubikmeter. Varför då krångla med något otrevligt som eternit/asbest?

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #46 skrivet: 06 maj-11 kl 22:59 »
Oavsett om asbest är lite eller mycket farligt så är annat hyggligt ofarligt fyllnadsmaterial så billigt att det inte finns någon som helst anledning att ta reda på någon annas eternit för att få tag på fyllnadsmaterial. Osorterad fyllnadsjord/morän kostar ofta ca 30-40 kr/ton + frakt. Sorterad matjord ca 200 kr per kubikmeter. Varför då krångla med något otrevligt som eternit/asbest?

Som efter krossning inte ens fyller nåt vettigt hål. Jag menar att en 12 tons gruslast bara försvinner i tomma intet.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: Asbest som markfyllnad
« Svar #47 skrivet: 20 maj-11 kl 02:47 »
Ska vidarebefordra svaren till kompisen med asbestplattorna... Får se om det finns något annat nyttigt att gräva ner i trädgården.

Satt ut en annons pa blocket, eller ring nagon lokal byggentrepenad eller stall och beratta hur mycket du vill ha. Det ar nog manga som vill bli av med jord/sten/godsel gratis!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser