Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordkällare  (läst 2598 gånger)

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
Jordkällare
« skrivet: 19 mar-10 kl 14:40 »
Vad brister i min jordkällare ?
Är det avluftningen som inte fungerar ?
Kom ut igår och fann att allt var fruset !
Allt har fungerat de år jag bott här , och hela denna kalla vinter , fram till nu .
När det blev varmare så kröp kylan in , men varför ?

Bullerybo

  • Inlägg: 672
    • Närke
SV: Jordkällare
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 14:45 »
Ingen aning.. men finns det kanske någon bok eller hemsida om hur jordkällare fungerar?

Jag har en gigantisk en men har liksom aldrig kommit igång med att använda den eftersom jag tänker mig att den behöver "fixas till" först. Men har ingen aning om vad som egentligen bör fixas.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Jordkällare
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 20:14 »
Både min mor och far varnade mig för att det är när kylan slår sig  som jordkällaren fryser. Vet inte varför det är så dock... Kanske för att kalluften då blir tyngre än den nu varmare luften och "kryper" ned i källaren och då blir kvar där av källarens isolerande effekt?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Jordkällare
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 22:07 »
En del hänger nog ihop med att det brukar vara ganska vindstilla så länge det är mycket kallt, men väderomslag medför blåst och då kan det tryckas in så mycket fortfarande minusgradig luft i jordkällaren att det blir för kallt där.

Det är ju också välkänt att vattenledningar som går i krypgrunder under hus ofta fryser just när kylan släpper.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Jordkällare
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 22:21 »
Den här källaren är byggd inne i ladugårds svalen där det är "dragfritt" .
Och det är först i år som det har frusit .

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Jordkällare
« Svar #5 skrivet: 21 mar-10 kl 10:36 »
På länsstyrelsen i Västra götaland finns personer som kan mycket om jordkällare och som kan hänvisa till hemsidor och litteratur om man önskar det. De svarar gärna på frågor! Ring växeln och fråga efter en sådan person, det är mitt tips. Lycka till!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Jordkällare
« Svar #6 skrivet: 22 mar-10 kl 23:46 »
Min kära far berättade nu i vinter att om man är orolig för att vattnet ska frysa (man har ytliga ledningar eller dålig isolering) och låter vattnet strila i en kran eller två så ska man INTE stänga av strilet när smäll-kylan precis ger sig, för det är då som kylan kryper in och ställer till det. Jag fick ingen förklaring på varför det blir så, men jag kan höra om han kan berätta. Jag tror att det har med fysikalitet att göra. Som koreolis-effekten, det ser helt jäkla fel ut, men naturlagarna bestämmer, och då blir det så.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Jordkällare
« Svar #7 skrivet: 20 maj-10 kl 22:54 »
Hej!
Det tar lång tid för kylan att ta sig genom mark/sten osv, men också lång tid omvänt- tjälen som var "nästan framme" vid din källare hade ingen aning om väderomslaget "vid ytan" utan spred sig tills värmen "kom ikapp" den, hann under tiden in i din källare :(
mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Jordkällare
« Svar #8 skrivet: 21 maj-10 kl 09:39 »
Vid extrema vintrar kan många jordkällare få frost, och kan dra dit ström är en frostvakt bra.
I vintras hade vi t.ex. den längsta köldperioden på 26 år, och många frostskador och läckande rör har förekommet.

Att isolera en jordkällare för ett hundraårsväder har inte många gjort.

Öppnar man den ofta tränger kylan på.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser