Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?  (läst 3939 gånger)

Randiga ben

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?
« skrivet: 27 sep-16 kl 12:34 »
Jag har ett område som jag tänkt stängsla för fårbete. Jag tänker att jag borde ha ett bättre stängsel runt hela området och kanske lite lägre standard på det som delar av området i flera fållor. Min tanke är att ha fyra eltrådar runt hela området och kanske att det kan räcka med två trådar i avgränsningarna mellan fållorna. Låter det rimligt?

Lämplig höjd på trådarna? Om man nar fyra trådar, funkar 30, 55, 80 och 110 över mark? Bör man ha högre eller räcker det kanske med högsta tråden på en meter? Eller tätare mellan trådarna närmast marken, 30-50-70-100?

Är det lagom med 2 mm galvad järntråd? Är det onödigt grovt/tunt? Om det funkar med fyra respektive två trådar kommer det i runda slängar behövas 6 km tråd, så jag vill ju gärna köpa något som håller länge.

Hur långt är lämpligt att ha mellan stolparna? Vi har huggt och barkat egna stolp ca 10 cm i diameter, plus-minus ett par centimeter. Räcker det att sätta var femte meter längs exempelvis en åkerkant? Vi inser att man får anpassa sig mer när det är ojämn terräng.

Fåren är inte införskaffade än så jag vet inte hur rymningsbenägna de kommer vara. Men det kommer inte bli någon trängsel och bete finns i överflöd.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-16 kl 16:14 »
Men det kommer inte bli någon trängsel och bete finns i överflöd.

Det där är ju vad du tror... ;)

Finns där staket så kan man alltid sticka ut huvudet bara för att. Så tänker mina får.

Två trådar tror jag inte på men du får ju göra en hage där du lär dom vad eltråd är, då kanske det kan räcka med två trådar.

Jag trodde att tre trådar skulle vara bra för ett bagglamm men han ville ha fårnät och fyra trådar för att stanna på rätt sida...så bli inte överraskad och ha alltid tråd och isolatorer hemma i reserv.
« Senast ändrad: 27 sep-16 kl 20:39 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?
« Svar #2 skrivet: 27 sep-16 kl 22:58 »
I filen nedan rekommenderas trådarna på 30, 50, 70, 90 och 110.
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/stangsling_mot_stora_rovdjur.pdf

Jag har 2mm HT-tråd och den är lagomt tjock tycker jag.

Mellan stolparna har jag 5-6 meter men jag har fårnät och inga stängsel med endast tråd.


Hur ska du få ned stolpar som är 10cm i diameter var femte meter? Räcker det med spett?

Jag tror inte 2 trådar nånstans räcker för att hålla fåren inne. Ibland går mina får in i hästhagar med 2 trådar, när de är på rymmen, och de ser inte ens att det är tråd där. De kryper bara under. Jag har aldrig provat 2 trådar på lägre höjd men jag tror det är ovanligt att det funkar för får. Verkar som du ska ha många får om stängslet är 6km. Kanske bättre att börja i lite mindre skala?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-16 kl 09:49 »
För att hålla inne får som har respekt för eltråd så räcker 2 trådar, men för rymmare duger bara nät. Jag har använt 2 trådar ibland, framför allt vid efterbetning på åkermark. Och det har gått bra. Men jag slaktade nyss två bagglamm som envist gick ut från ett bra stängslat stort bete med starkt aggregat till.

Det hänger på fårsort, upplärning och individ. Jag har haft Texel, Gute och några Pälsfår. Texel kändes som att det räckt med en tråd till ;D En granne som hade fåren på batteridrivet stängsel (där strömmen ibland var svag och där apparaten även blev stulen) hade den flocken ständigt ute någon stund varje dag. Ett år när åskan tagit min matartråd och fåren varit utan el någon dryg vecka startade en sensommar/höst med mycket besvär. Får är envisa...

De flesta hägn jag gjort har haft slät-tråd (1,75-2mm) på 30-50-70cm och det har fungerat bra till mina får. Men jag bor inte invid högtrafikerad väg eller i något vargrevir.

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
SV: Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-17 kl 09:51 »
Mina jävlar blir inte kvar i hagen om jag bara har eltråd. Hade tre trådar, en låg för att de inte skulle krypa under, en lägre för att de inte skulle hoppa och en i mitten. Fick lik förbannat jaga dem över hela nejden! ;D

Köpte el-fårstängsel. Typ röda i plast, har funkat bra!
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-17 kl 13:15 »
Nog sjutton fungerar det med elstängsel!

Jag har många kilometer med elstängsel av god kvalitet, (enligt viltskadecenters rekommendationer, se Olivia.K.:s länk), och noll rymmare.

Har haft elstängsel till får av lantrastyp de senaste 10 åren, innan dess köttraskorsningar.

För få trådar, trådar på fel höjd, trådar med dålig ledningsförmåga, för klena elaggregat, för dålig jordning, endera eller i kombination, gör att elstängsel inte håller djuren inne.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Stängsling, hur många trådar och vilken kvalitet?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-17 kl 14:03 »
Jag har två nät som jag använder ibland när jag flyttar fåren, och om det är samma längd på Minnies nät som mina så förstår jag att fåren ville vara utanför ;) Mina nät är 50 meter vardera och det blir inte mycket till hage. Men det är en viss charm med frigående djur ;D

Om man köper får som aldrig gått på el så blir det en del rymningar innan de lärt om. Får är som sagt envisa... Mitt första får hade gått som hund hos en familj och var dessutom rätt gammal, jobbigare får får man leta efter. Nu består min flock av nästan bara underbara naturvårdare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser