Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning?????  (läst 1261 gånger)

moaoliver

  • Inlägg: 198
    • Norrbotten
    • vanacals
lamning?????
« skrivet: 27 mar-07 kl 16:12 »
Hmmm, Jag måste erkänna att jag känner mig sååååååå DUM! Vi har fått två får av en som inte kunde ha kvar dem....vi har sen tidigare getter, och är van med dessa djur... iallafall så sa killen att en av dem är dräktig och den andra skulle då vara en bagge som jag förstod på honom. Nu är det bara så att igår så började "baggen" bete sig underligt... så precis ut som hon/han hade värkar och skulle till att föda. Han visste inte när hon var beräknad så vi är alla osäker när hon ska lamma. Men problemet är bara den att det får vi trodde var bagge verkade som om den skulle föda. Den kraffsade på golvet och så la den sig ner och ibland så kom nån sorts krystning... inte ville den äta heller... men så idag så verkar det precis som om inget hade hänt.... Den är tjock. Har kollat där nere för att kanske få ett svar och det enda jag upptäckte var som två hängande "pungkulor" men bakom dom så verkar det finnas två spenor.... gud detta låter väl helt sjukt.... men jag känner att jag inte riktigt har nån koll på detta... är det nån som har något förslag.... ??????? ??? ??? :-\
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lamning?????
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 17:04 »
Ja det låter sjukt  :) eller mera precist Det låter som om er Bagge fått urinsten !

Ställ honom på ett torrt betonggolv eller på några pappsäckar och kolla om han kan kissa?
Om han kan det:
Ta bort allt kraftfoder från honom och ge bara hö !
Se till att han alltid har tillgång till fräscht vatten.

Det finns stor risk att han drabbars igen, trots att ni ändrar utfodringen, bästa är nog att slakta honom.

Om han inte kan kissa:
Får ni avliva honom.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 15:18 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser