Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tid på dygnet för lammning  (läst 2483 gånger)

attefocratte

  • Inlägg: 74
Tid på dygnet för lammning
« skrivet: 26 mar-07 kl 19:37 »
Undrar vad ni har för erfarenheter av tidpunkt på dygnet för lammning.
I år har mina hittills lammade lammat på natten och i natt ser det ut att bli två till. i fjol lammade nästan alla på förmiddagen/middagen bara något enstaka undandag.
Kan det bero på temperaturen, det var ju betydligt kallare vid den här tiden förra året.
Hur som helst så föredrog jag daglammningen, jag blev inte så trött själv då!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #1 skrivet: 26 mar-07 kl 21:04 »
Hej! Jag väntar på mina första lamm nu men, undrar om du har något ljuse på hos dina får på natten? Typ, nattlampa eller så? Läste någonstans att en del får var mer villiga att lamma då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #2 skrivet: 26 mar-07 kl 22:42 »
Jo med nattlampa sprider man lamningen. Är det mörkt i stallet koncentreras lamningen mer till gryningstiden. Undantag finns alltid.

Vid fallande lufttryck kan man få lamningstoppar. Motsvarande gäller även för människor.

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #3 skrivet: 28 mar-07 kl 13:17 »
Jovisst har dom nattlampa! Inte vet jag om det var fallnde lufttryck igår men lammningstopp var det! Nu är det nästan bara ungtackorna kvar hoppas dom föredrar daglammning! Blir det både natt och dag som nu så är det kämpigt. Begriper inte hur man orkade med när de egna barnen var bäbisar  ;)

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #4 skrivet: 28 mar-07 kl 13:26 »
Jovisst har dom nattlampa! Inte vet jag om det var fallnde lufttryck igår men lammningstopp var det! Nu är det nästan bara ungtackorna kvar hoppas dom föredrar daglammning! Blir det både natt och dag som nu så är det kämpigt. Begriper inte hur man orkade med när de egna barnen var bäbisar  ;)

Hade du nattlampa även när de inte lammade på natten?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #5 skrivet: 28 mar-07 kl 13:33 »
Jadå, jag har ständigt nattlampa när lammning är i faggorna. Fåren ser ju väldigt dåligt i mörker.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #6 skrivet: 28 mar-07 kl 13:56 »
Ok, jag har inte nattlampa i fårhuset och hoppas att de håller sig till gryningen i alla fall när det väl blir dags. Fast så här års är det ganska tidigt det med. Hade tänkt sista ronden vid midnatt och första när det börjar ljusna så det få nog bli vid femtiden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

selma

  • Inlägg: 6
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #7 skrivet: 30 mar-07 kl 23:14 »
Ja,dom lammar inte alltid när man själv tycker det är lämpligt.När ger du största fodergivan/dag till tackorna,morgon eller kväll?Det har visat sig att det har en viss betydelse....

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #8 skrivet: 30 mar-07 kl 23:27 »
utfodringen spelar ingen större roll , här iaf.
har provat allt möjlig men dom lammar hellst tidig morron ,kl4 och frammåt.
har 150 -180 tackor som lammar
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

attefocratte

  • Inlägg: 74
Re:Tid på dygnet för lammning
« Svar #9 skrivet: 31 mar-07 kl 14:02 »
Hos oss får dom kraftforder morgon och kväll i lika proportion. Har som tur är en liten skock, i år har 02 och framåt vari mest populärt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser