Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När fylls juvret?  (läst 1913 gånger)

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
När fylls juvret?
« skrivet: 11 mar-07 kl 20:32 »
Hur nära inför lamningen fylls juvret? Har en ung tacka som ska lamma första gången och hon är väldigt spänd och rund om magen nu. Har känt på juvret och det är "fylligt" men mjukt fortfarande. Har ingen vana av får så jag kan inte känna på ligamenten om dom mjuknat som jag kan på hästar. ( Så mycket ull, känns ju mjukt hela tiden...) hon går ute med dom andra på dagarna, men på nätterna är hon i en box med sin bästa kompis. Jag har inte kollat henne så noga tidigare eftersom jag inte trodde hon var dräktig så jag kan inte jämföra med hur juvret varit innan.. Är det lite svullet under hela dräktigheten eller är det ett tecken på att något ska hända?
 ???
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

leifhh

  • Gäst
Re:När fylls juvret?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-07 kl 08:47 »
Hur tidigt juvret svullnar är väl synerligen individuellt mellan olika tackor. På några av mina svullnar juvret drygt 1 månad innan lammning, på andra ett par dagar innan.

solberg

  • Inlägg: 35
    • -
Re:När fylls juvret?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-07 kl 08:54 »
Jag är också intresserad av detta, har haft himla dålig koll på betäckningen av våra tackor i höstas. Ska kanske tala om att baggen har gått med tackorna hela tiden, men djuren var såpass unga (födda i april-06) och visade inga tecken på brunst överhuvudtaget.
Vi trodde inte att de blivit betäckta före klippningen som skedde i slutet av november (det var först då baggen satte igång med sitt "jobb"  ;)), men nu har flera utav tackorna fått ett väldigt svullet juver och en har fått svullet och blodfyllt underliv.
Det känns därför som att vi kanske borde vara beredda på lamning när som helst, och eftersom vi bara haft sommardjur tidigare så ber jag om råd från er som har erfarenhet. Vad tror ni?

Tack,
Fårtackan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser