Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är att flusha??  (läst 6108 gånger)

bacillen

  • Inlägg: 160
vad är att flusha??
« skrivet: 26 feb-07 kl 11:17 »
har läst ordet i ett par fårtrådar men förstår inte riktigt vad det innebär ???...nån som kan sprida lite ljus??
Nobody puts baby in a corner

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:vad är att flusha??
« Svar #1 skrivet: 26 feb-07 kl 11:47 »
Hej! Vet inte, jag heller! Översätt till svenska, ni som vet! Hälsningar!  G.S.

leifhh

  • Gäst
Re:vad är att flusha??
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 12:06 »
flusha innebär att man ger tackan extra energirikt foder inför betäckningen varvid hon släpper fler ägg som kan bli befruktade och det blir lite fler lamm per tacka.

flusha är ett fackuttryck som jag inte känner till någon fackmannamässigt godkänd översättning på.
« Senast ändrad: 26 feb-07 kl 12:07 av leifhh »

Henning

  • Inlägg: 706
Re:vad är att flusha??
« Svar #3 skrivet: 26 feb-07 kl 21:00 »
Flushing är ett välkänt begrepp i engelskspråkiga fårländer. Vi har snott det därifrån för ungeär 50 år sedan och gjort verbet flusha.
Om man söker på "flushing + sheep" får man många träffar t.ex den här:

Flushing.
[/u] Feeding the ewe so she is gaining weight about 2 weeks before breeding is called flushing. Flushing may increase lambing percentage by increasing the number of eggs that the ewes ovulate. Flushing works best on thin ewes. Ewes that are already in good body condition usually do not respond well to flushing. Flushing has more effect early in the breeding season. Flushing may also be beneficial late in the breeding season. Mature ewes respond better to flushing than yearlings. You can flush ewes by feeding them 0.5 to 1 lb. of grain per day or by moving them to a better pasture. If flushing is continued through the breeding season, it may enhance embryo survival during early pregnancy.


Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:vad är att flusha??
« Svar #4 skrivet: 26 feb-07 kl 21:11 »
Hej! Ingen översättning?  Annbällivaabelt! Hälsningar! G.S

sheeplady

  • Inlägg: 7
Re:vad är att flusha??
« Svar #5 skrivet: 03 mar-07 kl 15:46 »
På svenska...varje gång en tacka har ägglossning så släpper hon många ägg. Ge henne ett energirikt foder ( typ bra proteinrikt hö eller kraftfoder) så "behåller" hon fler ägg som blir befruktade. Men efter 15 års arbete med framför allt pälsfår så har jag sett bara baksidor av detta. Om någon vill veta mer så fråga på bara!
Hundar, ungar och hembryggt äppelvin! Det är livet på en pinne. Några rödkullor, några fåroch lite höns, ankor och gäss...sen har man allt!!!!

Rödbo-nnen

  • Inlägg: 15
Re:vad är att flusha??
« Svar #6 skrivet: 07 mar-07 kl 00:22 »
Ser att flera förklarande svar inkommit varför jag bara kommer med en kommentar.
Om dina tackor "svarar" på flushing eller inte kan bero på rasen. Våra nordiska raser har ju en brunst kopplad till det naturliga i årstidsväxlingarna, främst ljuset. Sedan är det ju så att t.ex finull och rya normalt har  hög fruktsamhet.
Lär dig se när tackorna är brunstiga. Brunsten varar upp till ett dygn och ibland lite mer. Avståndet mellan brunster kan vara mellan 2 och 3 veckor.
Börja flushingen 2 veckor innan du "släpper på" baggen.
Ibland kan det var behov att "förstärka" brunsten. "Fertilitetsvitamin" E kan man öka genom inblandning av havre- eller vetegrodd i kraftfodret.

sheeplady

  • Inlägg: 7
Re:vad är att flusha??
« Svar #7 skrivet: 08 mar-07 kl 12:54 »
Tänk dej för noga innan du börjar med sånt här bara!!!!! ::)
Hundar, ungar och hembryggt äppelvin! Det är livet på en pinne. Några rödkullor, några fåroch lite höns, ankor och gäss...sen har man allt!!!!

leifhh

  • Gäst
Re:vad är att flusha??
« Svar #8 skrivet: 12 mar-07 kl 11:38 »
Tänk dej för noga innan du börjar med sånt här bara!!!!! ::)
Hur kommer det sig då att man får intrycket av att det är någt högst önskvärt när man läser exempelvis Erik Sjödings Får? Jag minns inte att det finns speciellt många förbehåll i den fårbibeln, men kanske minns jag fel.
« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 11:38 av leifhh »

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:vad är att flusha??
« Svar #9 skrivet: 12 mar-07 kl 13:33 »
Beroende på vilken ras du har och varför du vill ha fåren kan du ju flusha...

har du tex 20 finulltackor och flusshar dem då kan du får MÅNGA lamm....

fInte ovanligt med 4-5 st.../ tacka...
tackan har ju bara 2 spenar och det gäller ju på tackan att bära fram så många foster,..

Så då brukar de bli flask lamm...av dem

ofta så vill man ju att tackan skall klara sina lamm själv...oc då är det ju mer lagom med 2 möjligen 3 st..

så beroende på ras och ditt mål med att ha fåren så kan man flusha eller inte...

Får boken är ju en bilbel med reservation....
har du den senaste  utgåvan så är de ju de senaste rekomendationerna för 2006-7...för en så effektiv får avel som möjligt...

kanske inte direkt de tankesätt som alternativaren brukar ha....

har du en äldre utgåva så är de ju den tidens rekomendationer..

Så när man läser böcker så skall man alltid använda sunt bond förnuft....

Själv är jag ganska besviken på nya boken FÅR....
Tycker nästan att upplägget på den gamla var bättre...
Flera sjukdomar har de döpt om och tycker att de gamla böckerna var mer lätt läst...

sedan är jag besviken för att de endast nämner allmogefåren vid namn o vissar inga bilder...

Många av allmogefåren är ju mycket bra alternativ då man bara vill ha några stycken får för att hålla rent i haganra och får lite ull o skinn..

Det finns ju ungefär drygt 2500 tackor av allmogefårs raserna i dag i genbanken.. och säker en heldel oregistrerade... så så obetydliga är inte de som äger allmogefåren...

Antals uppgifterna är ju vinklade... de flesta raserna är i dagsläget men gutefåren var flera års gamla uppgifter...

Jaja... det är ju jag det...
 :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

sheeplady

  • Inlägg: 7
Re:vad är att flusha??
« Svar #10 skrivet: 13 mar-07 kl 13:54 »
Jag håller med om "fårabibeln". Den är ju nästan ett måste för fårägare...men..ta vad som passar dej!!

Du har också den stora risken med många lamm att man tycker att tackan klarar ju detta bra. Lammen växer och ser belåtna ut. Men se upp bara..det kan vara så att ett eller flera av lammen "tjuvar" mat från någon annan tacka, framför allt när tackan står och äter. Då brukar det ofta bli så att när den tackan kommer på detta så sparkar hon bort det lammet. Och som de flesta vet så har ju faktiskt lamm ganska vassa tänder, vilket kan ge sår på spenarna...och yttersta otur..juverinflammation. Den optimala oturen kommer också sedan när dessa lamm sprider detta. Vilket inte är speciellt ovanligt.
Nu har jag jobbat i en stor besättning (ca 100 tackor). Det är ju givetvis lättare att hålla koll på några få djur.
Men detta anser jag är att i högsta grad att manipulera med naturen!!
Hundar, ungar och hembryggt äppelvin! Det är livet på en pinne. Några rödkullor, några fåroch lite höns, ankor och gäss...sen har man allt!!!!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:vad är att flusha??
« Svar #11 skrivet: 15 mar-07 kl 09:43 »
Det här kanske inte hör direkt till flushning, men är i alla fall foderrelaterat...  ;)

Om man ger tackorna fri tillgång på kraftfoder, äter de ihjäl sig då? Eller vänjer de sig efter en period?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:vad är att flusha??
« Svar #12 skrivet: 15 mar-07 kl 10:13 »
Det beror mycket på vad det är för foder. De väl avvägda fardigfoder som finns idag både på Lantmännen och Svenska foder tål de oftast bra men tillvänjing rekommenderas absolut ändå. Består kraftfodret av enbart eller nästan enbart spannmål är det större risk för förätning, likaså om det innehåller mycket proteinkoncentrat, t.ex soja.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:vad är att flusha??
« Svar #13 skrivet: 15 mar-07 kl 10:20 »
Ja, jag tänkte på färdigfoder. Jag ger ju mina fem tackor kraftfoder 2 ggr i varsin spann, men nu har lammen blivit så stora att det är fullkomlig kaos varenda gång... :( (Trots att de har egna pellets i sin lammkammare.) Det välts spannar och härjas vilt, och alla får ínte det de ska ha.

Men hur vänjer man dem vid fri tillgång?
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 10:22 av Falin »

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:vad är att flusha??
« Svar #14 skrivet: 15 mar-07 kl 11:32 »

Min erfarenhet av för stor tillgång på kraftfoder är förätning så det skulle jag inte ge mig på.

Däremot använder jag stora lock 3 st som jag lägger på backen och häller kraftfodret i, då blir det inte urvickat och både tackorna och lammen kommer åt.
Visst har jag mindre koll på att varje individ får i sig det den ska ha men jag tycker det fungerar bra.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 3 användare (1 dolda)
Slowfox, Karin Flodin

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser