Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vägning av lamm i hälsingland?  (läst 3530 gånger)

solberg

  • Inlägg: 35
    • -
Vägning av lamm i hälsingland?
« skrivet: 23 sep-06 kl 16:23 »
Är det någon som känner till om det finns någon som utför vägning av lamm i Hälsingland?

Vi har precis börjat starta upp en besättning och har inte hunnit skaffa alla "tillbehör" ännu. Lammet är redan 6 månader gammalt (inte blivit vägt av säljaren), så det är väl dags att få en vikt på det?


Fårtackan

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-06 kl 18:11 »
vägning  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

chika

  • Inlägg: 232
  • Glad Mamma!!
    • Bohuslän
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #2 skrivet: 23 sep-06 kl 18:44 »
vi "stoppade" lammen i en ikeapåse och vägde dom med fodervågen ;D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-06 kl 19:34 »
Blir också nyfiken. Är det någon slags oficiell invägning för någon rasstandard eller något sådant som menas?

solberg

  • Inlägg: 35
    • -
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #4 skrivet: 24 sep-06 kl 08:31 »
Som jag har förstått saken, så ska man väga djuret vid ca 120 dagars ålder om man i framtiden skulle vilja använda djuret till avel. Det ska vara för att man ska kunna se tillväxten hos baggen/tackan och kunna förutspå tillväxt på ev. avkomma samt att kunna jämföra djuret med andra av samma ras osv (Rätta mig gärna om jag fattat fel, det finns antagligen många som är "proffs" på detta här i forumet).

Chika: Smart idé, däremot så har de ju nu hunnit bli rätt stora, så jag tror inte att de får plats i en IKEA-påse (eller någon annan påse heller för den delen... :() Däremot så är det definitivt en idé jag skakomma ihåg till nästa år när vi (förhoppningsvis) får vara med om "egen" lamning!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #5 skrivet: 24 sep-06 kl 16:43 »
Lammen ska vägas vid 110 dagar (senast120) och vikten korrigeras sedan efter lammets kön och mammans ålder och antal syskon.

Snittvikten i varje besättning motsvara då Relativtal 100.

Lammens Relativtal kan jämföras  med djur från andra besättningar men inte lammens vikt !!!!

-->fårtackan
-har du nyss köpt lammen ska deras relativtal räknas ut i säljarens besättning.
-var det länge sedan du köpte dem ska deras relativtal räknas på de lamm du har hos dig, men det kräver att du har rätt många lamm, annars kan du inte räkna fram det !
(+att du har korrigerings talen också)

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 27 sep-06 kl 11:00 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #6 skrivet: 25 sep-06 kl 08:53 »
Om du har en vanlig personvåg och någon som orkar hålla lammet i famnen utan att själv väga alldeles för mycket (med tanke på maxvikten på personvågen) så drar man bara av personens vikt och har då kvar lammets vikt.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #7 skrivet: 27 sep-06 kl 16:12 »
Detta med att väga lammen vid 110 dar r ju vad en ekonomisk fårbonde gör för att räkna ut vilka liv djur han skall lägga på och vilka som skall gå till slakt...
Han räknar ut hur mycket lammen vuxit per dag....
för att då spara de bästa lammen till avel...

Detta är ju en "industri"...

det gäller att gallra och bara satsa på den absoluta toppen...
så många kilo kött till salkt per tacka som möjligt (kg lamm alltså)...med så lite kostanader som möjligt..


Jag trodde inte så många på detta forum var intresserad av att delta i det moderna lantbrukets ekonomiska  tänkandet....
 ???
Detta är ju en modell BLUP som fåravelsförbundet och fårservice i Uppsala sysslar med......
 
Men visst kan det vara roligt att tex väga de små lammen när de äär nyfödda... och anteckna det... det gör jag,, lägger dem i en tygkasse och väger på en fodervåg..


Är ju även bra att väga vuxna djur om man vill göra en foder stat... så att man får ett hum om hur mycket de väger.

 :)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

solberg

  • Inlägg: 35
    • -
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #8 skrivet: 28 sep-06 kl 08:45 »
I mitt fall handlar det inte om att se vilka som ska gå till slakt eller ej, utan som novis på området trodde jag (felaktigt?) att vägningen var något man "skulle" göra  ???. Om inte annat så för att jämföra tillväxt ifall det är något fel på djuren, vilket de ju inte kan må bra av?

Självklart vore det roligt om jag i ett senare skede kunde sälja en eller två baggar/tackor som avelsdjur (istället för att skicka dem på slakt), men som jag har fattat det är det svårare att få dem sålda till ett "bra" ställe om jag inte har allt nedtecknat, som vikt, härstamning osv. Har jag fel? Eftersom jag bara haft sommarlamm tidigare så är det en hel del som jag ännu inte greppat.

//Fårtackan

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #9 skrivet: 28 sep-06 kl 10:57 »
Om man tillämpar detta med vägning av lammen vid 110 dag beror nog till stor del på vilken ras man har och vilken typ av får och VARFÖR man har fåren...

Har man tex Pälsfår ... och satsar på det så brukar man både väge och pälsmönsktra fåren...
Man vill ju ha enheltiga skinn, bra slaktkroppar  osv...

Har man X- får (svea korsning sfår ) och försöker leva på dem då väger man säkert dem noga och gallrar hårt.. mönstrar (slaktkropps) lammen...

Har man fåren mer som trevliga betes djur bara några stycken kanske ett tiotal då behöver man inte alls varesig mönstra eller väga vid 110 dar...

Det viktigaste är ju att kolla hullet över ländryggen (med handen)för att veta att fåren mår bra och att de verkar pigga.
Man kan ju ta träckprov så ser man hurparasit läget är...

själv har jag ju bara Roslagsfår och Svärdsjöfår (får av allmogetyp) och dem håller vi för att bevara rasen och få fina betes marker... samt kunna göra nåt av ullen..

Vi har sålt en heldel lamm till liv... till andra som "bara" vill ha trevliga får som betes djur...

Så det beror ju helt på varför man har fåren...

Men visst det är ju bata att köpa en får bygel och en våg och börja väga..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Emmaibäcka

  • Inlägg: 163
Re:Vägning av lamm i hälsingland?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-06 kl 17:09 »
vägning är ju viktigt inte bara när det gäller att hitta rätt avelsdjur utan även när det gäller att skicka slaktdjuren vid rätt tidpunkt (för de som skickar till slakteri). Det är där ekonomin ligger, ett djur som väger för lite, eller för all del för mkt får man väldigt dåligt betalt för...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser