Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktig - eller inte?  (läst 1850 gånger)

Mammut

  • Gäst
Dräktig - eller inte?
« skrivet: 15 aug-06 kl 13:08 »
 ??? Vi köpte en Värmlandstacka som gått med baggen för ett par veckor sedan. Förra ägarna sa att hon KAN ju vara dräktig! HUr ser man det? Nu går man ju lite och hoppas.... :)

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Dräktig - eller inte?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-06 kl 18:08 »
Hej, Det tar ganska lång tid att se utanpå om en tacka är dräktig.
Om man är tränad går det att se efter ca tre månaders dräktighet. Vulvan (eller blygden) sväller upp lite och blir rödare. Juvret ökar i storlek och börjar förbereda sig för mjölkproduktion. Det är lättare om man har en tacka som man vet inte är dräktig att jämföra med.
Hälsningar
Henning

Mammut

  • Gäst
Re:Dräktig - eller inte?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-06 kl 23:10 »
 :) Tack för svar! JAg har en tacka som jag vet inte är dräktig - så jämföra kan jag. Just nu ser jag ingen direkt skillnad mer än att juvret är LITE större. Och om vi räknat rätt så ska hon till att lamma om ett par/tre veckor. Hur nära in på eller långt ifrån dagen D kan man se blygden och juvret som ändrar "skepnad"?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Dräktig - eller inte?
« Svar #3 skrivet: 19 aug-06 kl 19:20 »
Hej, Du skrev att tackan hade gått med baggen för ett par veckor sedan eller menade du kanske tills för ett par veckor sedan? Dräktighetstiden brukar man enkelt räkna med 5 månader - en vecka. Om det bara återstår 2-3 veckor kan man lätt se skillnad mellan dräktig och icke dräktig. Juvret kan ha olika storlek på olika tackor. Under de senaste dräktighetsveckorna fylls det på och blir mer än dubbelt så stort som under lågdräktigheten. Med svag proteinutfodring kan skillnaderna bli mindre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser