Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i Husvagn/Husbil året om.  (läst 12392 gånger)

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
Bo i Husvagn/Husbil året om.
« skrivet: 29 apr-16 kl 16:36 »
Hejsan. Jag funderar på att köpa en husbil efter sommaren och använda som året runt boende. Känns onödigt att hyra lägenhet när jag ändå inte trivs att bo här.

Någon som bor i husbil eller husvagn året om? För och nackdelar enligt er.

Går det att ha postbox som adress nu för tiden.

Ha det bra.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #1 skrivet: 29 apr-16 kl 19:04 »
Adressen är inget problem. Men det är nog bättre med en husvagn och en lös bil dessutom. Du måste ju kunna ta Dig nånstans utan att riva hela bostället.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #2 skrivet: 29 apr-16 kl 19:08 »
Adressen är inget problem. Men det är nog bättre med en husvagn och en lös bil dessutom. Du måste ju kunna ta Dig nånstans utan att riva hela bostället.

Transport tänkte jag köra på motorcykel. Iofs funkar husvagn också.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #3 skrivet: 29 apr-16 kl 19:24 »
Hitta gärna en vinterbonad vagn eller bil.

Avseende adressen så måste du ha en mantalsskrivningsadress, postbox är en särskild adress som du måste förnya med en viss regelbundenhet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #4 skrivet: 29 apr-16 kl 20:24 »
Postbox för privatpersoner?  Går det igen nu?

  Bo i vagn året runt ...  Jag föredrar att elda med ved, eftersom det är billigast.  Att värma med el blir riktigt dyrt, plus att detta är svårt off grid.  Jag föreslår alltså att du undersöker hur du kan fixa energin till uppvärmning och matlagning.  Och förstås ett fungerande system för latrin, bad och tvätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #5 skrivet: 29 apr-16 kl 21:03 »
Postbox för privatpersoner?  Går det igen nu?

  Bo i vagn året runt ...  Jag föredrar att elda med ved, eftersom det är billigast.  Att värma med el blir riktigt dyrt, plus att detta är svårt off grid.  Jag föreslår alltså att du undersöker hur du kan fixa energin till uppvärmning och matlagning.  Och förstås ett fungerande system för latrin, bad och tvätt.

På vissa ställen har jag sett att det går att ha postbox, men det har varit dyrt.

Finns en camping jag kan stå på som är hyfsat billig om det behövs, finns ström där att köpa.
Dusch osv tänkte jag använda jobbet eller vänner för och samma med tvätt.

Mat så blir det enkel mat/utemat. Är dålig på att laga mat nu med så kostnaden borde inte bli så mycket större på den punkten.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #6 skrivet: 29 apr-16 kl 21:13 »
Det stora problemet med husvagnar och husbilar är att de är så dåligt isolerade jämfört med "riktiga" hus att det blir orimligt dyrt att hålla dem uppvärmda på vintern, och de blir helt utkylda på någon timme om värmen lägger av.

Sommartid blir det lätt stekhett inomhus hela natten om solen har legat på, och husvagnskylskåpen brukar vara tilltagna i snålaste laget beträffande isolering och kyleffekt så de får svårt att hålla kylan om inomhustemperaturen stiger över +20 grader.

En bekant bodde för några år sedan i husvagn en halv vinter medan han renoverade boningshuset, och den kallaste månaden gick det åt drygt 2000 kWh el! Sedan blev det en renoverad byggbarack som tillfälligt boende, och där kommer han undan med på sin höjd 20 % av husvagnens värmeförbrukning trots 2-3 gånger så stor boyta.

Jag föreslår att om du absolut ska bo i husvagn, så gör det bara vår och höst då det går att hålla ett drägligt klimat i vagnen med måttlig insats av värme.  Om du ska bo långvarigt i en husvagn mitt i sommaren, så bör du se till att den står i skugga. Men ska man ändå bygga ett skärmtak med skärmväggar runt vagnen så är det inte så mycket merarbete att bygga ett riktigt hus utan husvagn när man ändå håller på.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #7 skrivet: 29 apr-16 kl 21:37 »
Postbox för privatpersoner?  Går det igen nu?

  Bo i vagn året runt ...  Jag föredrar att elda med ved, eftersom det är billigast.  Att värma med el blir riktigt dyrt, plus att detta är svårt off grid.  Jag föreslår alltså att du undersöker hur du kan fixa energin till uppvärmning och matlagning.  Och förstås ett fungerande system för latrin, bad och tvätt.

Du tänker en Box på posten.
Det är närapå omöjligt att få fortfarande men man kan ha Box på ett privatföretag som sysslar med sådant.
Kostar från någon hundring och uppåt per månad.  Dom har även diverse trevliga tjänster, där jag hyrde tidigare kunde man få sin post scannad och skickad med mailen.
Riktigt smidigt då jag bara var hemma ver tredje månad eller så.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #8 skrivet: 01 maj-16 kl 10:10 »
Blir det otillåten reklam om vi ber om konkreta tips på fungerande firmor?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #9 skrivet: 01 maj-16 kl 12:46 »
Blir det otillåten reklam om vi ber om konkreta tips på fungerande firmor?


Använd en sökmotor på nätet.

Skriv in ordet postbox och den ort där du tänker dig att du vill ha den.

Och voilà du får ett svar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #10 skrivet: 01 maj-16 kl 22:39 »
En eller flera firmor, ja, som är villiga att ta emot mina pengar.  Men hur sköter de uppdraget?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trailerprojekt

  • Gäst
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #11 skrivet: 02 maj-16 kl 10:35 »
Tja!

Klart de går. Mitt projekt är påväg in i sommaren nu. Har testat lite teoretiska prylar under vintern och kommit fram till att de går att värma vagnen på vintern, off-grid, vilket är en förutsättning då jag inte har för avsikt att stå på camping eller om strömmen går.
Onödigt dyrt? Min dyraste månad i år - 1600:-

Box historien har jag inte kollat på än.

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #12 skrivet: 17 maj-17 kl 11:32 »
Tja!

Klart de går. Mitt projekt är påväg in i sommaren nu. Har testat lite teoretiska prylar under vintern och kommit fram till att de går att värma vagnen på vintern, off-grid, vilket är en förutsättning då jag inte har för avsikt att stå på camping eller om strömmen går.
Onödigt dyrt? Min dyraste månad i år - 1600:-

Box historien har jag inte kollat på än.

Fan vad läckert. Kul att det fungerar.

Nu blev det en stuga så länge. Funderar fortfarande på bostad på hjul.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

mitthusvagnsliv

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #13 skrivet: 31 maj-17 kl 19:44 »
Halloj. Jag har bott permanent i min husvagn på en camping i 2 år snart. Fungerar utmärkt. Posten har jag hos morsan. O så håller jag på o krigar med skatteverket om att få bli mantalskriven på kommunen. En del campingar tillåter inte att man skriver sig på deras adress.

Postat med Alternativ.nu´s app


KimM87

  • Inlägg: 14
    • Värmland
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #14 skrivet: 14 nov-17 kl 01:53 »
Min pappa bor i husbuss. Nu iofs mer sällan sen han träffade en dam. Men hans buss är stor, välisolerad och ganska unik i sig själv. Han har typ 19kvm. Tycker spontant han bor bättre än oss med helkalklat badrum ;-) Ja det kan bli "dyrt" vissa månader med el men blir ju aldrig dyrare än en lägenhet. Kan du mecka själv är det en fördel för saker går sönder hela tiden (nått varje år). Oftast händer något med varmvattenberedaren i kallaste vintern.
Han delar Wi-Fi med närmaste bostadshuset.
Latrin kan bli ett problem men om du bor på camping så kan de lösa det i avgiften (men dyrare med camping). Om du kör husvagn eller buss se till att du har ett reservboende hos släkting eller liknande om något händer med typ varmvattenberedaren. Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #15 skrivet: 14 nov-17 kl 11:22 »
Intressant, jag sitter just nu i samma fundering då jag behöver säga upp lägenheten där jag bor halva året då jag jobbar där uppe.
Det är främst just vintertid, i kallt norrlandsklimat jag vistas längre perioder där.

Skulle också vilja hålla alla kostnader nere på så låg nivå som möjligt, men behöver ha dator och internet, mm där.

Helst även tvätt och dusch.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

x-lab

  • Gäst
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #16 skrivet: 25 nov-17 kl 20:16 »
låter lite mysigt, men en sak som du kanske ska ge en tanke. På sommar blir det nästintill outhärdligt på sommaren då vagnen kommer att absorbera en massa värme och det är svårt att ventilera ut värmen om det är mkt mygg och insekter i luften. på vintern blr det motsatta problemet och att anv en brännare eller el kan bli kostsamt. mitt förslag är att titta på en luftsolfångare som du monterar på taket, samt att ha något på väggarna på sommaren för att reflektera bort större delen av värmen

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #17 skrivet: 25 nov-17 kl 20:23 »
låter lite mysigt, men en sak som du kanske ska ge en tanke. På sommar blir det nästintill outhärdligt på sommaren då vagnen kommer att absorbera en massa värme och det är svårt att ventilera ut värmen om det är mkt mygg och insekter i luften. på vintern blr det motsatta problemet och att anv en brännare eller el kan bli kostsamt. mitt förslag är att titta på en luftsolfångare som du monterar på taket, samt att ha något på väggarna på sommaren för att reflektera bort större delen av värmen

Safaritak och väggar.
Dessa gör även god nytta vintertid då man inte får direkt vindkylningseffekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #18 skrivet: 25 nov-17 kl 20:26 »
Vad är safaritak?
Jättetaklucka eller?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bo i Husvagn/Husbil året om.
« Svar #19 skrivet: 25 nov-17 kl 20:41 »
Vad är safaritak?
Jättetaklucka eller?

Vanligt förekommande på Landrovers i bland annat i Afrika.

Kortfattat så är det ett tunnt extra skal utanpå den egentliga karossen vars syfte att fånga solen och ventilera bort den värme som bildas i mellanrummet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser