Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalk till get, killade ung. Fått svar nu  (läst 982 gånger)

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
Kalk till get, killade ung. Fått svar nu
« skrivet: 11 okt-09 kl 17:46 »
Hejsan, jag har varit och hämtat mina getter igår och fick som bonus en liten killing som min ena killing fött. Min get var bara 3 månader när hon blev dräktig. Nu måste jag få veta hur jag ska göra med kalk.

 Hon behöver extra kalk eftersom hon själv växer, annars tar hennes killing det hon själv behöver. Men vilken sorts kalk kan man ge henne? Jag har foderkalk hemma och har gett henne lite tillsammans med kraftfoder. Jag har hört om kalkgranulat, men var får man tag på det? Hur mycket extra kalk ska hon ha. Hon är 8 månader nu.

Tacksam för snabbt svar.

« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 19:19 av slainte »
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Kalk till get, killade ung. Snabbt svar!!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-09 kl 19:18 »
Nu har jag fått svar. Ska köpa Lusern imorgon...
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kalk till get, killade ung. Fått svar nu
« Svar #2 skrivet: 11 okt-09 kl 21:10 »
Det där ska nog kunna gå bra, om Du bara kan hindra henne från att bli dräktig igen på ett bra tag.  Tillväxten beror även på ljuset, så det blir inte ordentlig fart förrän till våren.  Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: Kalk till get, killade ung. Fått svar nu
« Svar #3 skrivet: 11 okt-09 kl 22:14 »
Hon får gå med sin killing i egen box. Hennes syster ska betäckas och får gå med bocken. Då blir alla getter glada och nöjda.... Blir också lättare att kontrollera vad de får i sig på det sättet.

Bockens box är 16 m2, så jag tror inte de får direkt trångbott. Den andra boxen är ca 20 m2, men man kan bygga ut den till 60 m2 vid behov....

Ska bara lösa hur bocken ska få gå i sommar, jag har en hektar slymark som jag tänkte hägna in, men jag får nog dela upp den i några olika hägn. På marken står en rundloge som jag har som virkesförråd och lite längre bort en mindre planklada, båda ska få tjänstgöra som gethus till sommaren.

Som Mulle Meck skulle säga "Finns det ett problem i ena änden, finns lösningen i den andra!"
« Senast ändrad: 11 okt-09 kl 22:23 av slainte »
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser