Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP  (läst 1053 gånger)

minus

  • Inlägg: 163
    • GLAMOUR VALLEY KENNEL
HJÄLP
« skrivet: 20 jul-07 kl 15:22 »
Hej. Jag har en dvärg get (bock) född januari. Han har plötsligt blivit svullen om sin mage!  E det någon som vet vad det kan bero på eller vad det kan vara? Vad ska jag göra? Kan det bero på maten? Han älskar havre och jag tycker att han äter ganska mycke. Han e pigg och glad för övrigt och verkar inte på något vis sjuk. Snälla kan nån svara. Mvh Carina
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:HJÄLP
« Svar #1 skrivet: 20 jul-07 kl 19:16 »
Dra ner på kraftfodret. En bock producerar ingenting och behöver då inte denna extra kost. Det räcker med gräs och hö. Kanske liten godis bit ibland.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:HJÄLP
« Svar #2 skrivet: 20 jul-07 kl 21:53 »
 :o
Massa havre till en dvärggetbock....
Då kommer du få en fet bock som lagrar fett runt sina organ och riskerar alla möjlig olika sjukdomar.
INGET kraftfoder till dvärggetbockar. Som godis bör du ge grönsaker, sly och endast väldigt lite frukt/bröd
(om de inte är väldigt magra - tyder på sjukdom eller fruktansvärt dåligt innehåll i höt)

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:HJÄLP
« Svar #3 skrivet: 22 jul-07 kl 16:32 »
Nu skrämmer du Minus Balbina  ;). Om jag känner Minus rätt så ger hon inte havre som huvudfoder utan bara som lite extra godis ibland. Det gör jag med mina också, bra sätt att få dem tama och/eller locka tillbaka getter som hittat sätt att ta sig ur hagen. Avmaska honom för säkerhets skull, du kan få lite medel av mig om du vill och sen tror jag inte du behöver vara orolig.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Tur-Johan, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser