Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killing - hönsfoder - diarré  (läst 4205 gånger)

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
Killing - hönsfoder - diarré
« skrivet: 13 sep-13 kl 10:10 »
Hej, en av mina killingar (6 mån) har lyckats bryta sig in till hönsen igår och frossat i sig en hel del havrekross och hönspellets :@  Resultatet av detta är idag svullen och lös mage. Hela rumpen full av bajs...

Behöver jag oroa mig?
Vad kan jag göra?

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #1 skrivet: 13 sep-13 kl 12:40 »
Bajsar han är det ändå bra, för jag blir iaf mest rädd för att dom ska få trumsjuka. Du får hålla koll på honom. Vanlig jäst utrört i vatten är bra för att återställa en lös mage

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #2 skrivet: 13 sep-13 kl 12:51 »
JA! Du skall oroa Dig regält! Det är mycket ont om tid och tillståndet är livshotande!!!!

Ge Killingen 1)Svartvinbärssaft med 1 matsked druvsocker + 1 tesked vanligt koksalt (NaCl) och 1-2 kryddmått bikarbonat / liter saft.
Antingen tar Du därefter killingen till Veterinär eller följer följande råd:
2)Köp hem vanliga kuber med bakjäst och foder-kalk (ABSOLUT ingen annan kalk), lös upp 1 kub i 1/2 dl jummet vatten och blanda med 1-2 matskedar foder-kalk detta ges 4 gånger per dygn tillsammans med 3)Energibalans (dos enligt etiketten som för lamm) som finns på "Den Lokala Bonnabutiken". 4) Killingen skall bara äta hö. 5) Och mjölkersättningen kan med fördel blandas med lika delar Yougurt för att få rätt vommflora!
6) Bra är också att ge fritillgång till Fårminneral med koppar och rent träkol av lövträ, eller medicinskt kol finns på apoteket.
7) Killingen måste tvättas ren från Diarre'e- annars blir det frätskador, hudinfektioner och risk för  >:D dödliga flugangrepp!

 :o OBS!
Gör Du inget eller aggerasrt segt, - har Du ingen killing snart! :o

Det är bra att Du sökt hjälp här och jag hoppas att råden inte kommer för sent!  Återkom gärna och berätta hur det går!
Lycka Till!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #3 skrivet: 13 sep-13 kl 12:57 »
TACK!

Åker på stört och köper hem det du tipsar om...håll nu alla tummar för lilla Ida <3

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #4 skrivet: 13 sep-13 kl 13:20 »
*håller tummarna!*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #5 skrivet: 13 sep-13 kl 13:25 »
Hur mycket ska hon ha i sig av blandning nr 1?

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #6 skrivet: 13 sep-13 kl 13:57 »
Har nu lyckats få i henne ynka 2 dl av blandningen med Svartvinbärsjuice...nu får hon en liten paus innan nästa.

Har ni några bra knep för att få i henne vätskan trots att hon vägrar? Har en känsla av att jästblandningen inte är det hon längtar efter precis... :/

För övrigt drack hon en skvätt på mamma nu och det ser jag som ett gott tecken i eländet :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #7 skrivet: 13 sep-13 kl 18:41 »
Blandning nummer 1 ser ur som Torptomtens vätskeersättning med elektrolytblandning (om jag minns orden rätt).  Av den bör hon ha tills hon åter är normal-vätskad.  Det kan du kolla med NypProvet:  Dra upp lite hud någonstans där den är tunn men inte sitter stramt, på människor använder man handrygg eller underarm.   Om huden sitter kvar som en ås när du släpper, så behöver hon mera vätska i kroppen.  Om den återtar sin normala form inom ett par sekuner, så har hon fått nog.

  Om man måste tvinga in vätska i en killing, och inte har någon ingivare, så brukar vi rekommendera en spruta utan spets, men se upp så att den inte innehåller några rester av antibiotika, ty det tål inte våmmen.

  En skvätt av Mamma för att "berätta vad hon varit med om" - nå, då är hon inte alldeles död i alla fall!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #8 skrivet: 13 sep-13 kl 18:59 »
Hej hej...och hujedamej...

Nu har dagen gått och jag  ser ingen jätteskillnad på lilla Ida, men nej, hon är "inte alldeles död" iaf. Har fått i henne diverse vätskor (Svartvinbärsdrink, mjölkersättning och vanligt vatten) och även provat med "olja- och upp med frambenen i luften-metoden". En och annan rap bidde det och lite luftsläpp där bak. Hon äter inge vidare på höet men ville gärna äta lite blåbärsris och andra löv när vi gick lite runt tomten.

Dricker vatten ur hinken gör hon själv, vilket känns väldigt bra. Dock är fröken fortfarande lös i magen. en tur ut till henne ikväll blir det, sen ber vi till gud, eller vem som nu har makten över detta, att det ska gå bra. Orolig är man minsann... :(

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #9 skrivet: 13 sep-13 kl 19:13 »
Löv är nog ännu bättre än hö.  Inte bete, eftersom det är lite lösande för magen.

  Dricker hon, så behöver hon nog inte mera vätskeersättning.  Jag utgår ifrån att hon promenerade på eget initiativ.  Givetvis ingen motion!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #10 skrivet: 13 sep-13 kl 20:39 »
Varför svartvinbärsjuice

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #11 skrivet: 14 sep-13 kl 08:15 »
Varför svartvinbärsjuice

Funkar som smaksättning och ger socker=energi, c-vitamin.
Vätskeersättning/elektrolyt vuxna getter: Till 1 liter kokt avsvalnat vatten tar jag 2 msk druvsocker, någon msk sirap, 1-2 tsk vanligt koksalt, 1-2 kryddmått bikarbonat, en skvätt äppel- eller vinbärssaft eller ½ pressad lime.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #12 skrivet: 14 sep-13 kl 08:48 »
När jag har sovit på saken kommer jag ihåg att man kan använda risvatten i stället, om man inte har tillgång till apoteksvarorna.  1 dl ris i 1 liter vatten, sila av och använd vattnet.  (Riset kan du äta, men det är vattnet du är ute efter.)

  Getter brukar tycka om smaken av svartvinbärssaft.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #13 skrivet: 14 sep-13 kl 14:50 »
så...nu håller vi tummarna och ber till Gudarna. Veterinären har sondat stackars lilla <3 Ida på 4-5 liter vatten i magen...ingen rolig upplevelse varken för henne eller oss. Nu är det bara att vänta, fortsätta med bikarbonat och se...ångest är bara förnamnet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #14 skrivet: 14 sep-13 kl 15:04 »
Oj, var det så illa.  Då måste hon ha ätit rätt stora mängder.

*fortsätter hålla tummarna*

Veterinär på jourtid, det blir inte billigt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #15 skrivet: 14 sep-13 kl 15:09 »
Nej det blir nog inte billigt, men hon är värd varenda krona vår prinsessa <3

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #16 skrivet: 14 sep-13 kl 17:25 »
:D  Då förväntar vi oss en fin bild!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #17 skrivet: 16 sep-13 kl 12:39 »
Promenerat med lilla Ida.   :D
Idag är magen nästan inte något svullen, hon äter med god aptit, idisslar och svarar när man ropar. Det kommer nog att gå bra det här...

Fleecetröja har hon fått tillfälligt eftersom hon tappade värme lite väl fort igår. Det går alldeles  utmärkt :)

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #18 skrivet: 16 sep-13 kl 16:20 »
åå lilla bä så söt :) och vilken TUR att det verkar gått bra!
Det blir vad du gör det till!

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #19 skrivet: 16 sep-13 kl 16:33 »
Ja det var nog mycket tur, men att vi reagerade och agerade snabbt hjälpte nog till. Hade vi inte sett att hon mådde dåligt redan första dagen hade hon nog  inte klarat det.

Vi är såååå lyckliga :D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #20 skrivet: 17 sep-13 kl 10:43 »
Mycket söt!  :-* Om hon behöver, så går det nog att sätta en tröja i bak också, med svansen ut genom huvudhålet. ;)

Men vad i allsindar ska ni ha koppel till, på en sådan get? ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

cocosbusen

  • Inlägg: 147
    • Bohuslän
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #21 skrivet: 17 sep-13 kl 12:59 »
Hon går bara  i koppel en liten, liten bit eftersom det på en viss sträcka finns gott om giftiga växter :) Sen går hon fritt :)

Smart idé med tröja där bak förresten

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Killing - hönsfoder - diarré
« Svar #22 skrivet: 22 sep-13 kl 20:10 »
Bra jobbat!!! :D

Bra ide-e med tröjjan! :D

Tack för rapport och foto! :D

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser