Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skötsel av getter  (läst 7072 gånger)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skötsel av getter
« Svar #20 skrivet: 09 apr-13 kl 10:50 »
Vem ska sköta djuren när du går i skolan eller jobbar?
??? De flesta som har djur passar väl inte upp på dem 24 timmar om dygnet. De ska ha tillsyn och mat och vatten 2 gånger per dygn, sedan kan det vara flexibelt hur mycket mer man gör olika dagar. Mocka, pyssla, klia osv kan ju göras olika mycket olika dagar, beroende på vad man har att göra i övrigt.

Djur ska skötas väl, men det måste finnas en rimlighet i vad man kräver av djurägaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #21 skrivet: 09 apr-13 kl 11:29 »
??? De flesta som har djur passar väl inte upp på dem 24 timmar om dygnet.

Det har jag heller inte påstått.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #22 skrivet: 09 apr-13 kl 11:50 »
Välkommen till gettavlan du också, Janne!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #23 skrivet: 09 apr-13 kl 16:12 »
jag kan väl ha getter av olika raser i olika hagar.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: skötsel av getter
« Svar #24 skrivet: 09 apr-13 kl 16:42 »
Ja du kan ha dom i olika hagar. Men frågan är var är getterna när du inte tittar på dom. Det är där problemet ligger. Den hage som getter inte kan rymma ur är inte uppfunnen. Det är motivationen som gör att de stannar i hagen. Kul, bra bete, partner som duger. Finner dom att det är något i en annan hage typ kärleken så är det mycket svårt att bestämma var de ska vara. Nu kanske du inte tänkt att renrasiga djur är det du eftersträvar så då kanske det inte spelar någon roll var de gör när du inte tittar på.
Har man flera raser blir det nog snart en blandrasgrupp även om du inte sett att de varit och hälsat på i grannhagen.

Jag säjer inte att det inte går. Men det krävs otroligt mycket mer än fårstängsel och el om du ska hålla kära getter ifrån att träffas.
Själv har jag haft de som inte ska träffas växelvis i lagårn och hagen när det varit som värst.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Villola

  • Inlägg: 76
    • Ångermanland
SV: skötsel av getter
« Svar #25 skrivet: 09 apr-13 kl 16:44 »
Djurkillen,jag tycker du ska ta kontakt med de seriösa getgårdar som finns dom har kunnskapen,tror säkert att du kan kontakta Löts gårdsmejeri o prata med Björn o han finns i Östergötland eller Ulla på Smååkra getgård i Bräcke.

Oskar 123

  • Inlägg: 466
    • Dalsland
SV: skötsel av getter
« Svar #26 skrivet: 09 apr-13 kl 18:25 »
finns det några i dalsland eller värmland man kan ta kontakt med ???
jag tänkte ta och göra ett studiebesök på dals spira mejeri, dom har väl gettter?
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: skötsel av getter
« Svar #27 skrivet: 09 apr-13 kl 19:18 »
Dalspira är bra. Hör med högen fårgård i vbg också!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: skötsel av getter
« Svar #28 skrivet: 09 apr-13 kl 22:30 »
Berätta gärna här i tråden vad du får se!  :D  Det blir lärorikt för oss också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: skötsel av getter
« Svar #29 skrivet: 10 apr-13 kl 09:59 »
Jag tänker bara rent allmänt.. Varför måste du absolut ha flera raser i separata flockar? Tror bara du skaffar dig extra jobb, och kanske lite problem ;) Du ska göra vattenbyten på dubbla ställen, utfodra dubbelt, fixa dubbel bädd inför vintern, mocka ur vinterbädd x2, osv.. Puh blir tokig av bara tanken :D Nää jag tycker du ska bestämma dig för en ras (gärna någon av de utrotningshotade) och eventuellt utöka i framtiden. Eller varför inte bara en blandrasgrupp?
Det blir vad du gör det till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
Radar, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser