Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mineraler till getter  (läst 3331 gånger)

trassla

  • Gäst
mineraler till getter
« skrivet: 28 nov-12 kl 13:59 »
Jag undrar hur ni ger era getter mineraler. Ger ni dem i fri tillgång, eller doserar ni till dem?

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: mineraler till getter
« Svar #1 skrivet: 07 dec-12 kl 18:01 »
Mina getter har fri tillgång på alger från AlgBörjes i en hink i getbboxen.
De har också under en kortare period fått dagligt tillskott av aspbarkpellets.
Dessutom får de gnaga mycket bark, och de har tillgång till två olika saltstenar. En som är selenberikad och en som är kopparberikad.

På senare tid har jag blivit skeptisk till syntetiska mineraler och tror mer att man ska försöka ge naturliga mineraler. T.ex genom olika naturliga tillskott, örter, bark, alger m.m.... Det är Eddie Blom på AME-produkter jag inspirerats av. Han säljer mineraltillskott för häst (och människa tror jag också) och de är från naturliga källor. Getterna får ibland smaka lite på hästmineralerna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: mineraler till getter
« Svar #2 skrivet: 10 dec-12 kl 08:49 »
Smart grabb, den där Eddie Blom, speciellt om han tar bra betalt...
Mineralerna, exempelvis selen, koppar och zink; är grundämnen och kan sålunda inte skapas i ett laboratorium eller i Onda Företagets kemfabrik - de måste utvinnas ur naturen på ett eller annat vis. Alltså är det inte med sanningen överensstämmande att påstå att vissa mineraler skulle vara mer naturliga än andra.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: mineraler till getter
« Svar #3 skrivet: 10 dec-12 kl 14:50 »
Mina lappisar rör inte mineralbaljor av något slag. provat många. Så jag brukar ta lite lusern och strö på lite mineraler. En bunke fler än getter brukar innebära att alla får äta. Sen har de den grå viltsaltstenen och den går åt utan muta.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: mineraler till getter
« Svar #4 skrivet: 10 dec-12 kl 15:17 »
Smart grabb, den där Eddie Blom, speciellt om han tar bra betalt...
Mineralerna, exempelvis selen, koppar och zink; är grundämnen och kan sålunda inte skapas i ett laboratorium eller i Onda Företagets kemfabrik - de måste utvinnas ur naturen på ett eller annat vis. Alltså är det inte med sanningen överensstämmande att påstå att vissa mineraler skulle vara mer naturliga än andra.

Haha, nu får jag känna mig rätt korkad som köper preparaten. Men hur som helst så har mineralblandningarna han säljer hjälpt många hästägare. Jag går bara på dokumenterad erfarenhet. För sju år sedan när jag hörde talas om det första gången så förkastade jag det med samma skepsis som jag avfärdar all annnan "alternativ"medicin som verkar för bra för att vara sann. Men nu sju år senare har jag fått höra så mycket positiva erfarenheter tala att jag helt enkelt måste prova själv. Bland annat har jag fått höra att hästar med sommarexem blivit hjälpta av preparaten att de nu går utan exemtäcken och är i princip besvärsfria. Jag vet inte själv hur mina hästar kommer påverkas, men ger det en chans till nästa år.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: mineraler till getter
« Svar #5 skrivet: 10 dec-12 kl 21:19 »
Jag har sagt det f,rr men upprepar det igen! Getterna behöver minneraler, javisst men Djurägaren behöver veta vilka minneral han VERKLIGEN REDAN ger sina getter - i vatten och grovfoder, innan han väljer mineralfoder!  Viltsten och en ren NaCl-sten kan dock alltid ges men sedan bör man ta ett vattenprov som mäter t ex järn, mangan, koppar, aluminium och Ph samt ev Ca/kalk.  Vattenprovet skalltas så nära getternas vattningsställe som möjligt!  Dessutom bör man ta en jordanalys  från den mark där huvuddelen av getternas grovfoder växer och få svar på vad jorden innehåller av ovan nämnda ämnen m. m.  Selen är det dock oftast brist på i de svenska jordarna.

Att bara ge mineralfoder utan analyser är ungefär som att jaga älg i tät dimma, genom att lägga skogen under artelerield - alltid täffar väl något skott!  ::)

Har man tillgång till mycket tallgrenar och ständigt förser dem med nya kommer mineralfodret att räckka v.ldigt länge....

3ycka till!  /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: mineraler till getter
« Svar #6 skrivet: 10 dec-12 kl 23:54 »

Vilket utförligt och bra svar Torptomten! Om jag får säga så, fast det inte var jag som ställde frågan. :)

En följdfråga kommer dock direkt; när man sen sitter där med värden på både vatten och hö, hur vet man exakt vad getterna behöver och hur man bäst tillför bara det? Har någon tips om vart det finns tillförlitlig information om detta?
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: mineraler till getter
« Svar #7 skrivet: 11 dec-12 kl 09:12 »
Vist är det som du säjer torptomten. Men jag köper mitt hö och det är taget där bonden inte kan sälja det till hästar fullt av div. men taget på många olika ställen. jag skulle få analysera mycket för balarna är mycket olika i inehåll. Känner att risken att mina gissningar inte blir bra nog. Så jag går på samma som till mej och min familj. Försök få i dej det du behöver via maten och tro inte att lösningen är piller för att slippa tänka på vad du äter. Men i fall det nu skulle brista någonstans så skadar nog inte multi vitamin och mineral de är ju i alla fall doserade i ej skadliga mängder och skulle nu kroppen lida brist så kanske den kan tillgodogöra sej det den saknar. Detta duger för mej som är frisk. Men är man sjuk får man reda ut det bättre.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

798 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser